arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

سردی بورس در داغ‌ترین روزهای تابستان‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بورس تهران در اولین روز از آخرین ماه تابستانی شاهد سکون در نزولی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان این روزهای داغ به سر آید.

معاملات ماه گذشته تالار شیشه‌ای در حالی پایان یافت که شاخص کل به ثبت رسیده معاملات برای مرداد ماه امسال با بازدهی 3.6 درصدی به ثبت رسید بطوریکه بازدهی منفی اکثر صنایع و شرکت‌ها از آن تاثیر پذیرفت.

از میان نمادهای پر بیننده امروز نیز دو نماد از گروه بانک‌ها و پتروشیمی رشد یک درصدی در آخرین معامله داشتند.

از طرفی دیگر اما ناکامی صنایع برای دریافت مجوز افزایش نرخ فروش و ارایه گزارشات عملکرد ضعیف شرکت‌های بورسی، افت قیمت جهانی نفت به بشکه‌ای زیر 50 دلار از جمله رویدادهایی است که به مدار نزولی بورس دامن زده است.

با وجود آنکه خودروسازان و سیمانی‌ها موفق به دریافت مجوز افزایش نرخ فروش نشدند اما ارایه گزارشات مناسب برخی از شرکت‌های قندی موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام آنها و بعضا تشکیل صف خرید سهام این شرکت‌ها حاکی از دلیل قرار گرفتن سه نماد (قیرین1، قشکر1 و قپیرا1) از این گروه در میان فهرست پرمتقاضی‌ترین نمادها در بازار نقد بورس تهران را دارد. تا جاییکه شرکت‌های تولید کننده قند و شکر در حال مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش حدود 13.5 درصدی قیمت محصولاتشان هستند.

عنوان نقد شونده ترین سهام اولین روز شهریور ماه در حالی به گروه خودرویی‌ها اعطا شد که در آخرین روز از ماه گذشته متعلق به گروه بانکها بود. هم چنین گروه منسوجات با بازدهی بیش از 12 درصدی صدر نشین پربازده ترین صنایع در کنار رشد قیمتی حدود 10 درصدی گروه محصولات چرمی و بازدهی شش درصدی گروه مخابراتی در بازار منتظر بورس امروز بود.

با وجود امیدها بر عملکرد پرتوان و انرژی بخش بورس در نتیجه اعلام توافقات هسته‌ای بازار بورس تهران طی دو ماه گذشته نفس سردی را به این روزهای داغ تابستانی دمیده. با این حال طبق نظر سنجی یک تارنمای تحلیلی بورس از شروع روند صعودی بازار سرمایه حدود 42 درصد از کاربران مهر ماه امسال را آغاز فصل جدیدی از فعالیت‌های بورسی دانستند.

بازار امروز سرمایه با داد و ستد 628 میلیون سهم به ارزش معاملاتی یک هزار و 836 میلیارد ریالی رسید. این در حالی است که شاخص کل بازار هم چنان در مرز 64 واحدی ترمز کرده است،اما هم چنان پارکینگ نقدینگی سرمایه‌گذاران احتمالی کشور در بانک‌ها و موسسات مالی است و بورس از کمبود نقدینگی و رکود توری حاکم بر بازار اقتصادی رنج می‌برد.

البته پیش‌بینی می‌شود تا با سفر وزیر خارجه فرانسه، فیلیپ هامون به همراه چند تن از نمایندگان شرکت انرژی و معدنی آمک فاستر ویلر و شرکت مهندسی صنعتی ویر به ایران همراه با گشایش تجارت و معاملات اقتصادی قفل رکود بورس شکسته شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان