arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

خبر تركان از لغو 154 قرارداد واگذاري زمين در جزيره كيش/ حضور اولین بانک خارجی در کیش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاورعالي رئيس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد گفت: ۱۵۴ قرارداد اعطای اراضی برای اجرای پروژه‌های عمرانی كه ميراث دو دولت گذشته بود؛ در دولت یازدهم فسخ شد.

علي اكبر تركان با بيان اين مطلب افزود: قراردادهاي اين زمين ها غير واقعي بودند به همين دليل با فسخ اين قراردادها در دو سال اخير بسياري از اراضي منطقه آزاد كيش آزادسازي شد.

به اعتقاد دبير شورايعالي مناطق آزاد لغو اين قراردادها تاثيري در سياست هاي دولت در جذب سرمايه گذاران نخواهد داشت وهمچنان دولت از سرمایه گذارانی که به قصد سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد می‌آیند، حمایت می‌کند.

به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومي منطقه آزاد كيش؛ به مناسبت هفته دولت و در آستانه ميلاد امام رضا(ع) يك شنبه شب 4 پروژه عمراني- گردشگري در منطقه آزاد كيش با حضور علي اكبر تركان مشاور رئيس جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور به بهره برداري رسيد.

مشاور رئيس جمهور در حاشيه اين مراسم كه با حضور کشور حجت الاسلام محمد علی زم معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، علی اصغر مونسان مدیر عامل منطقه آزاد کیش ،حجت الاسلام حسن حلیدادی امام جمعه کیش ، شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت و جمعی از مسوولان جزیره کیش برگزار شد، با اشاره به برنامه هاي منطقه آزاد كيش براي جذب گردشگران خارجي ادامه داد: به رغم آنكه آمار و ارقام گردشگری داخلی جزیره قابل قبول است اما هنوز برای رونق و جذب گردشگر خارجی پنجره‌ای گشوده نشده است.

وی تاکید کرد: معتقدم در فضای جدید و با بازشدن فضای بین المللی باید این بخش نیز در اولین فرصت فعال شود.

ترکان با بیان اینکه راه‌اندازی گردشگری حلال ابتکار جزیره کیش است، بيان كرد: ‌امیدواریم گردشگری حلال فراگیر شود و خانواده‌های ایرانی نیز به دنبال گردشگری حلال هستند.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد با اشاره به برنامه هاي منطقه آزاد كيش براي جذب گردشگران خارجي با توجه به درگيري هاي منطقه اي برخي از كشورها به ويژه تركيه يادآور شد: با توجه به اینکه جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای در این جزیره وجود دارد قطعا اگر بسترهای خوبی به وجود آید می‌توان شاهد افزایش ورود گردشگران باشیم.

ترکان با تاکید براینکه در حال حاضر مشکل گردشگری کیش قیمت‌ها نیست، گفت: موضوع اصلی کیفیت است و نه قیمت. قیمت‌ها پایین است اما آن چیز که گردشگران به دنبال آن هستند؛ افزایش کیفیت و خدمات رسانی است.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به راه اندازي و توسعه شهرك هاي فناوري و دانش بنيان تاكيد كرد: در جغرافیای ایران به ویژه مناطق آزاد فرصت‌های مناسبی برای راه‌اندازی پروژه‌های دانش بنیان وجود دارد اما از آنجایی که کسب و کار در مناطق آزاد از رونق بیشتری برخوردار است، در این مناطق می‌توانیم اقدامات بیشتری انجام دهیم.

به گفته تركان براساس توافقاتي كه با وزارت ارتباطات انجام شده مقرر شده تا سرعت اینترنت و پهنای باند در مناطق آزاد به استاندارهای روز دنیا برسد تا ضمن توسعه کسب و کار‌ها شاهد راه اندازي ‹‹مدیاسنتر‌ها›› در این مناطق باشيم.

وي ادامه داد: بسیاری از محصولاتی که بواسطه این فناوری‌ها تولید می‌شود نقل و انتقالات آن باید توسط شبکه‌های اینترنتی با ظرفیت و سرعت بالا انجام شود.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد هچنین درباره میدان گازی کیش و اقدامات انجام شده برای استفاده از فراوری‌های آن نيز توضيح داد: انجام عملیات اجرایی درباره میدان گازی کیش برعهده شوراي عالي مناطق آزاد نيست و وزارت نفت اجرا کننده این پروژه‌هاست.

تركان درباره میدان گازی کیش گفت: اين ميدان گازي دارای سه فاز است که یک فاز آن در جزیره کیش واقع شده است كه در حال حاضر در محوطه فاز یک چاه‌هایی حفر شده و ایجاد خط جمع‌آوری و انتقال گاز به بندر آفتاب مطرح است.

وی درباره پالایشگاه بندر آفتاب افزود: گازهای جمع‌آوری شده از طریق این خط وارد پالایشگاه بندر آفتاب و در آنجا لخته‌گیری و به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

مشاور رئيس جمهور با اشاره به فازهای دو و سه میدان گازی کیش ادامه داد: فاز دو و سه که سکوهای دریایی آن در مجاورت جزیره کیش واقع شده و حفاری‌های آن در عمق دریا انجام می‌شود که گاز استخراج شده، توسط خط جمع‌آوری و انتقال به بندر آفتاب منتقل شود.


مدیرعامل منطقه آزاد کیش نيز در حاشيه مراسم بهره برداري از 4 طرح عمراني، گردشگري منطقه آزاد كيش دز جمع خبرنگاران، از موافقت بانك مركزي براي فعاليت اولين بانك خارجي در اين منطقه خبرداد.

علي اصغر مونسان با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه جزیره محل خوبی برای فعالیت بانک‌های خارجی به حساب می‌آید، رئیس بانک مرکزی با فعالیت اولين مرکز آزاد مالی خارجي در کیش موافقت كرده که به زودی در قالب kifc در این جزیره فعالیت خواهد کرد.

وی درباره فعالیت بانک‌های خارجی در جزیره کیش بیان کرد: بانک مرکزی آیین‌نامه و دستورات لازم را تدوین و ابلاغ کرده است و این جزیره محل خوبی برای فعالیت بانک‌های خارجی به حساب می‌آید.

مونسان همچنين با اشاره به اولويت منطقه آزاد كيش در اتمام پروژه هاي نيمه تمام جزيره ادامه داد: ‌در ابتدای دولت یازدهم با حجم قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام مواجه شدیم که در حال حاضر با گذشت دوسال از عمر دولت تکلیف تمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام مشخص شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه ۴ میلیون متر مربع پروژه در حال ساخت در منطقه آزاد كيش وجود دارد؛ بيان كرد: حجم پروژه‌های نیمه تمام به شدت کاهش یافته و در حال حاضر موانع پروژه‌های نیمه تمام رفع شده و زمین‌هایی که در دولت گذشته به سرمایه گذاران اعطا اما اقدامی در جهت ساخت پروژه انجام نشده در مسیر فسخ قرارداد‌ها قرار گرفته است.

مونسان با تاکید براینکه موضوعی با عنوان دریاخواری در کیش نداشتیم، يادآور شد: ‌زمین‌های باز پس گرفته شده را در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار خواهيم داد.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به افزایش جذب سرمایه‌گذاری در طول دو سال گذشته تاكيد كرد: در فضای جدید رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران خارجی افزایش پیدا کرده و در چند روز گذشته قرارداد پروژه Call center منعقد شد. همچنین پروژه گردشگری که در سال گذشته توسط بخش خصوصی شروع شده بود، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در ۲۲ ماه گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است، گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان از مبلغ مربوط به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت است.

مونسان در ادامه با رد ادعاي اعتراض سرمایه‌گذاران منطقه آزاد كيش نسبت به افزایش نرخ تعرفه‌های آب و گاز پس از خصوصی‌سازی گفت: این موضوع را قبول ندارم. چندی پیش گزارشی هم در صداوسیما مبنی بر افزایش تعرفه‌ها پخش شد اما در این گزارش اشتباهی رخ داده بود و بدهی انباشت گذشته را به عنوان نرخ قبض اعلام کرده بودند.

به گفته وي؛‌ همان قبض مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که نرخ قبض بر اساس تعرفه‌ها بوده و اشتباهی رخ نداده است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با تاکید براینکه بر عملکرد شرکت آب، برق و گاز نظارت مستقیم و مستمر داریم، افزود: تعرفه‌ها به این شرکت‌ها اعلام می‌شود و اگر هم اشکال و اشتباهی پیش آمد، افراد می‌توانند به سازمان شکایت‌های خود را ارجاع دهند.

مونسان همچنین از موافقت ریس بانک مرکزی با فعالیت مرکز آزاد مالی در کیش خبر داد که به زودی در قالب kifc در این جزیره فعالیت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومي منطقه آزاد كيش چهار طرح عمرانی – گردشگری استخر المپیک ، باغ راه ایرانی ، گذر طبیعت و پارک ساحلی ماهیگیر مناسبت هفته دولت در جزيره زيباي كيش افتتاح شد.


نظرات بینندگان