arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

ساماندهی شهر تاریخی سیمره

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره گفت: یک هزار و یک قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آنها صادر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی سنایی نژاد اظهار کرد: این اقدام در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی انجام شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح، وزن، حجم، مشخصات ظاهری و دیگر ویژگی های مربوط به این تعداد گچبری محاسبه شده و به صورت برچسپ بر روی گچبری ها نصب شده است.
مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره بیان کرد: از هر کدام از این گچبری ها از زوایای مختلف عکسبرداری و ایراد و اشکال های مربوط به آنها در فرم های استاندارد وارد شده است.
وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح 80 میلیون ریال اعتبار هزینه و دو ماه نیز زمان صرف شد.
مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره با بیان اینکه تاکنون 10 فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است، افزود: در دو فصل آخر کاوش ها تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.
سنایی نژاد یادآور شد: این گچبری ها مربوط به دوران اسلامی و اواخر دوران ساسانی است و سرشماری آنها باید به صورت علمی و بر اساس استانداردها و فرمت های خاص سازمان میراث فرهنگی انجام شود.
شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر در 100 کیلومتری جنوب ایلام، حدود 70 هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهر شناخته شده در قلمرو استان ایلام است که قسمتی از دیوارها و طاق های آن هنوز سالم بوده یا در زیر آوار مانده اند.
در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه سنگ و گچ و ساروج استفاده شده و نشانه هایی از وجود خیابان بندی و کوچه در بافت ویرانه های آن مشهود است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان