arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

لاوروف: غرب از تروریسم سود می‌برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه روسیه ضمن دعوت از غرب برای عدم استفاده از تروریسم در رسیدن به اهداف خود اعلام کرد: بخش بزرگتر مخالفان سوریه که آمریکا آنها را آموزش می‌دهد پیشتر در زندان‌های این کشور بوده‌اند و در مقابل جنگ در سوریه آزاد شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در میان جمعی از جوانان روسی در شهر ولادیمیر اعلام کرد: اطلاعات موجود حاکی از آن است که هم‌پیمانان آمریکایی ما کسانی را که از آنها به عنوان "مخالفان میانه‌رو" یاد می‌کنند حمایت مالی می‌کنند در حالی که بخش بزرگتر افرادی را آمریکا در سوریه آموزش می‌دهد تندروهایی هستند که قبلا در زندان‌های آمریکا و خاورمیانه به سر می‌بردند و در حال حاضر دوران مجازات خود را به پایان رسانده و یا در مقابل جنگ در سوریه آزاد شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه اعلام کرد که گروه دوم مخالفان سوری که آمریکا از آنها به عنوان "مخالفان میانه‌رو" یاد می‌کند و در ترکیه آموزش می‌بینند احتمالاً ظرف چند هفته در سوریه مستقر خواهند شد. پیش از این نیز آمریکا گروهی از مخالفان سوریه را آموزش داده و به این کشور اعزام کرده بود.

لاوروف در ادامه گفت: روسیه از غرب می‌خواهد که از تروریسم برای تحقق اهدافش استفاده نکند؛ چراکه این یک مساله غیراخلاقی است.

وی به بمباران عراق و اشغال آن و سپس حمله به لیبی توسط کشورهای غربی اشاره کرده و گفت که غرب تلاش می‌کند همان الگوی عراق و لیبی را در سوریه نیز اجرا کند و این همان چیزی است که باعث شد داعش در سوریه و عراق ظهور کند.

لاوروف ادامه داد: داعش در حال حاضر اعلام کرده که هدفش به سوریه و عراق محدود نمی‌شود و حتی نقشه‌هایی را چاپ می‌کند که در آن خلافت داعش در مساحت‌هایی بزرگتر که از پرتغال تا پاکستان گسترش دارد و حتی داعش با جرأت مکه و مدینه را تهدید به اشغال می‌کند. همین کافی است تا قانع شویم باید با تروریسم بدون معیارهای چندگانه و بدون آنکه از آن برای اهداف شخصی‌مان سود ببریم، مبارزه کنیم. چراکه اولا این کار غیراخلاقی است و ثانیاً سلطه بر تروریسم در صورت پیشروی آن ممکن نیست.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به کانونی برای تروریسم و تندروی و خشونت تبدیل شده و اروپا در حال حاضر به خاطر سیاست‌های غربی شاهد موج گسترده‌ای از مهاجران غیرقانونی است و باید بگویم مهاجران غیرقانونی و تروریسم نتیجه تلاش غرب برای حفظ سلطه خود بر امور بین‌المللی از طریق دخالت در امور داخلی کشورهاست.

لاوروف پیش از این نیز اعلام کرده بود که کشورش نشست ویژه‌ای را در سپتامبر آتی برای تحلیل خطرات تروریسم در خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار خواهد کرد.
نظرات بینندگان