arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۶۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

اولین مقام عالی‌رتبه از اتحادیه اروپا در راه تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رشد 44 درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در شش ماهه نخست سال جاری، برگزاری همایش "ایران و اروپا؛ تجارت و سرمایه‌گذاری" در وین با حضور بیش از 300 شرکت اتریشی و اروپایی در فاصله کم‌تر از دو هفته پس از توافق هسته‌ای همگی از جمله عواملی هستند که سفیر کشورمان در وین آن‌ها را بیانگر توجه و علاقه صاحبان صنایع و تجار اتریشی به توسعه هر چه بیش‌تر روابط با کشورمان می‌داند.

او توجه به سیاست‌های جدید اقتصادی ایران در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی و نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی ایران را از سوی سایر کشورها را مهم می‌داند و تاکید می‌کند که آسمان روابط تهران و وین می‌تواند هر روز روشن‌تر از گذشته باشد.

حسن تاجیک، سفیر کشورمان در وین در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی ابعاد سفر رییس‌جمهور و وزیر خارجه اتریش به تهران و آینده روابط دو کشور پرداخت.

سوال: تحلیل جنابعالی از سفر رییس‌جمهور و وزیر خارجه اتریش به تهران چیست و قرار است چه افراد دیگری در هیات اتریشی به تهران سفر کنند؟

پاسخ: همان‌طور که مطلع هستید روابط دوجانبه ایران و اتریش در همه عرصه‌ها با قدمتی بسیار طولانی به قرن‌ها قبل باز می‌گردد. روابط مذکور همواره بر پایه‌ی احترام متقابل، دوستی و مودت و منافع مشترک استوار بوده است که با خواست و تمایل دو ملت با فرهنگ ایران و اتریش تداوم یافته و در قیاس با سایر کشورهای اروپایی کم‌نظیر است.

خوشبختانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان اراده سیاسی دو طرف همواره بر تقویت مناسبات در همه زمینه‌ها بوده است و در همین راستا و در گذشته رییسان‌جمهور دوکشور به طور متقابل به تهران و وین سفر داشته‌اند.

سفر آتی جناب آقای فیشر، رییس‌جمهور اتریش به تهران نیز در همین چارچوب طراحی شده است و از آن‌جا که این سفر اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا به کشورمان (پس از توافق هسته‌ای) است از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

رییس‌جمهور اتریش در راس هیاتی حدودا200 نفره متشکل از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و دانشگاهی، فرهنگی و رسانه‌یی عازم تهران می‌شوند

آنچه مسلم است اتریش به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپایی، یک مرکز مهم دیپلماسی جهان و مقر سازمان‌های مختلف بین‌المللی، نقش سازنده‌ای را در ایجاد صلحی پایدار در عرصه بین‌المللی برعهده دارد و جا دارد در همین رابطه از میزبانی شایسته آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای نیز تقدیر و تشکر کنیم.

هم‌چنین معتقدم دو کشور در فضای جدید به‌وجود آمده و با عنایت به ظرفیت‌های فیمابین گام‌های بزرگی را جهت تحکیم بیش از پیش روابط می‌توانند بردارند و به همین منظور جناب آقای فیشر قرار است در راس هیاتی حدوداً 200 نفره متشکل از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و دانشگاهی، فرهنگی، رسانه‌یی و... در نیمه دوم شهریورماه عازم کشورمان شوند تا با طرف‌های ایرانی به رایزنی و زمینه‌سازی جهت گسترش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها بپردازند.

در این سفر علاوه بر وزیر خارجه، معاون صدراعظم (همزمان وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد نیز هست)، رییس اتاق بازرگانی و مقامات متعدد علمی و دانشگاهی به انضمام جمع کثیری از نمایندگان شرکت‌ها و صاحبان صنایع اتریشی رییس‌جمهور را همراهی خواهند کرد. با توجه به تنوع و ترکیب هیات اعزامی و یادداشت تفاهمات و اسنادی که قرار است بین دوطرف امضاء شود حتم دارم گام‌های مستحکمی در تعمیق مناسبات بین دو کشور برداشته خواهد شد.

سوال: هیات اتریشی چه دیدارهایی و در چه سطحی را طی این سفر خواهند داشت؟

پاسخ: رییس‌جمهوری اتریش علاوه بر مذاکره با جناب آقای دکتر روحانی، ریاست جمهوری کشورمان با دیگر مقامات عالی‌رتبه کشورمان ملاقات‌هایی را خواهند داشت و وزیران همراه هیات اتریشی نیز با همتایان خود در تهران ملاقات و مذاکره خواهند کرد. از سوی دیگر مقامات هیات اعزامی متناسب با حوزه کاری خود (سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و...) ملاقات‌های متنوعی را در دستور کار دارند. بدیهی است رییسان اتاق‌های بازرگانی دو کشور و شرکت‌ها و صاحبان صنایع اتریش نیز با شرکت‌های ایرانی به طور تخصصی به رایزنی و تبادل نظر خواهند پرداخت.

سفر فیشر به عنوان اولین رییس‌جمهور یک کشور عضو اتحادیه اروپا پس از توافق اخیر هسته‌ای آمادگی تهران را به منظور مشارکت با جامعه جهانی برای استقرار صلحی پایدار و همکاری در حل مناقشات منطقه‌یی و بین‌المللی به اثبات خواهد رساند

سوال: از نظر شما سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران چه پیامی را برای سایر کشورهای اروپایی دارد

پاسخ: قطعاً سفر فیشر به عنوان اولین رییس‌جمهور یک کشور عضو اتحادیه اروپایی که پس از توافق اخیر هسته‌ای به کشورمان سفر می‌کند پیام خاص خود را به محافل سیاسی و رسانه‌یی اروپا منتقل خواهد کرد و نشان خواهد داد که رهیافت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که دکتر روحانی در کارزار انتخاباتی و پس از آن عنوان کرد مبتنی بر تعامل سازنده و خردمندانه بر اساس احترام متقابل با جهان خارج است و آمادگی تهران را به منظور مشارکت با جامعه جهانی برای استقرار صلحی پایدار و همکاری در حل مناقشات منطقه‌یی و بین‌المللی به اثبات خواهد رساند.

سوال: سطح روابط ایران و اتریش در ابعاد مختلف و آینده روابط دو کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: همانگونه که قبلاً اشاره کردم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش از دیرباز دارای روابطی خوب و سنتی به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی بوده‌اند. البته اگرچه این روابط با تاثر از فضای حاکم بر روابط غرب و اتحادیه اروپا با تهران در پاره‌ای از زمان‌ها دچار فراز و نشیب شده است اما پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به‌ویژه توافق اخیر هسته‌ای شاهد رشد و تحرک مناسبات در همه عرصه‌ها به‌خصوص سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده‌ایم.

شخصا معتقدم ظرفیت و زمینه همکاری‌های فیمابین در تمامی ابعاد و در تمامی سطوح از جمله دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی بسیار بیش از این است و با توجه به علاقمندی دو طرف برای تعمیق مناسبات، آینده بسیار روشن و درخشانی را برای روابط پیش‌بینی می‌کنیم.

سوال: با توجه به استقبال سایر کشورهای اروپایی برای تعامل با ایران و ورود به بازارهای کشورمان شما میزان علاقه تجار و شرکت‌های اتریشی برای همکاری با بخش صنعت و تجارت کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای اروپایی و به‌ویژه کشور اتریش در شرایط مختلف همواره راه‌های ارتباطی خود را با ایران حفظ کرده‌اند. در مقطع کنونی و پس از توافق هسته‌ای با توجه به شرایط مساعد ایجاد شده،‌ می‌توان با سرعت بیش‌تری به تقویت و توسعه روابط و همکاری‌ها در بخش‌های گوناگون همت کرد.

به‌ویژه این که توافق اخیر هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی نیز زمینه خوبی را برای بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان همکاری متقابل بین کشورهای اروپایی و ایران را فراهم آورده است و به‌نظر می‌رسد این موضوع باعث می‌شود تا رقابت محسوسی بین کشورهای مختلف و به‌ویژه اروپایی برای توسعه روابط با کشورمان در آینده نزدیک ایجاد شود.

جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مهم در منطقه با دارا بودن قابلیت‌ها و توانمندی‌های فراوان در تمامی عرصه‌های سیاسی، ‌علمی، فنی و فرهنگی شرایط بسیار مغتنمی را برای سرمایه گذاران خارجی داشته و دارد به همین دلیل می‌تواند به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی کشورهای اروپایی در آینده مدنظر صاحب‌نظران عرصه‌های اقتصادی و تجاری کشورهای اتحادیه اروپا قرار گیرد.

بدیهی است در سال‌های اخیر بدلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان،‌ ظرفیت‌های همکاری متقابل محدود شده و دسترسی شریکان اروپایی به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های علمی،‌ تکنولوژی و فنی و تجاری با کشورمان کاهش یافت و این موضوع تاثیرات نامطلوبی بر نحوه و میزان فعالیت‌ها و همکاری متقابل کشورهای اروپایی با ایران بر جای نهاد. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن جمعیت جوان و پویا، به عنوان با ثبات‌ترین کشور منطقه دارای بهترین جایگاه برای توسعه همکاری‌های متقابل در تمامی زمینه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

روابط خوب و سنتی ایران با برخی از کشورهای اروپایی و به ویژه اتریش باعث شد که حتی در زمان تحریم‌ها نیز روابط خوبی بین تهران - وین حکم فرما باشد اگرچه معتقدیم که برخی از فرصت‌ها را در این مدت از دست داده‌ایم اما باید تلاش کنیم تا هر چه سریع‌تر به سطحی از روابط که شایسته ملت‌های شریف دو کشور است دست یابیم. به‌نظر بنده تقدم و تاخر حضور شرکت‌های اروپایی در بازار ایران،‌ نکته حائز اهمیتی نیست بلکه توجه به سیاست‌های جدید اقتصادی ایران در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی و نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی ایران مهم و قابل توجه است.

برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اتریش به عنوان اولین کشور اروپایی در جریان سفر رییس‌جمهوری اتریش به تهران نیز یکی دیگر از نشانه‌های تمایل این کشور به توسعه هر چه بیش‌تر روابط و تجارت و توسعه همکاری‌های متقابل با ایران است

در خصوص میزان علاقمندی شرکت‌های اترشی برای ورود به بازار ایران نیز باید اذعان کنیم که برگزاری همایش "ایران و اروپا؛ تجارت و سرمایه‌گذاری" در وین با حضور بیش از 300 شرکت اتریشی و اروپایی در فاصله کم‌تر از دو هفته پس از توافق هسته‌ای بیانگر توجه و علاقه صاحبان صنایع و تجار اتریشی به توسعه هر چه بیش‌تر روابط با کشورمان است. برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اتریش به عنوان اولین کشور اروپایی در جریان سفر رییس‌جمهوری اتریش به تهران نیز یکی دیگر از نشانه‌های تمایل این کشور به توسعه هر چه بیش‌تر روابط و تجارت و توسعه همکاری‌های متقابل با ایران است.

مایل هستم به اطلاع خوانندگان محترم برسانم که حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در 6 ماهه نخست سال‌جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حدود 44 درصد رشد داشته است که این امر نیز یکی دیگر از نشانه‌ها و علائم تمایل طرف اتریشی برای حضور در بازار پر رونق ایران است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
4
ن اتریش همیشه با ایران خوب بوده و جز اولین کسانی بوده که در روابط پا پیش گذاشته اند
نظرات بینندگان