arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

آیا حزب‌الله موشک اسکاد دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسرائیل درباره موشک‌های حزب الله از مدت‌ها قبل ادعایی را مطرح کرده که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) از سال 2006 میلادی توانمندی‌های گسترده‌ای را در زمینه مقابله با ارتش رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته است.

شاهد این مدعا توانمندی موشکی رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان بوده که با موشک‌باران شهرک‌های صهیونیست‌نشین با موشک‌های "کاتیوشا" نشان دادند آنچانان که می‌گویند اسرائیل ارتش قدرتمند مقتدری ندارد.

در دوران جنگ 33 روزه "حزب الله" و ارتش اسرائیل بیش از 4000 موشک به شهرک‌های صهیونیست‌ها "صفد"، "نهاریا"، "طبریا"، "کرمئیل"، "کریات شمونه"، "آفولا"، "حیفا"، "مرون" و غیره شلیک شد و نشان داد که "حزب الله" لبنان در حوزه موشکی پتانسیل‌های بالقوه و بالفعلی دارد.

*** آیا "حزب الله" موشک "اسکاد" دارد؟

پس از جنگ داخلی سوریه که البته مسبب اصلی آن محور امپریالیسم بود، رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه تلاش کردند تا با شانتاژ خبری نشان دهند که "حزب الله" لبنان موشک‌های "اسکاد" ارتش سوریه را به پایگاه‌های خود در لبنان منتقل کرده است و در این زمینه مانورهای بسیار زیادی داشتند.

**هاآرتص: موشک‌های "اسکاد B و "اسکاد D" در مورد اصابت قرار دادن شهر بندری "ایلات" توانمند

روزنامه هاآرتص (Haaretz) چاپ اسرائیل درباره امکان وجود موشک‌های "اسکاد حزب الله" نوشت: موشک‌های بالستیک کلاس "اسکاد" به جنگجویان "حزب الله" در سوریه ارسال شده است و بر اساس گزارش یک روزنامه کویتی مدعی شده یک کامیون پر از موشک‌های حزب الله به سمت لبنان به منظور ارسال برای حزب الله از سوریه منتقل شده است.

این روزنامه همچنین تأکید کرد: سوریه به جنگجویان حزب الله برای نحوه استفاده از موشک‌های "اسکاد" آموزش می‌دهد. موشک‌های کلاس "اسکاد B" با برد بیش از 300 کیلومتر می‌تواند بخش‌های وسیعی از اسرائیل را هدف قرار دهد و موشک‌های "اسکاد B و "اسکاد D" در مورد اصابت قرار دادن شهر بندری "ایلات" توانمند است.


این روزنامه با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی و غربی درباره موشک‌های اسکاد ادعایی یادآور شده، این موشک‌ها می‌تواند منجر به تنش نظامی در منطقه گردد و "حزب الله" با دارا بودن صدها هزار موشک توانایی هدف قرار دادن اسرائیل را دارد.

**گاردین:  حزب الله بر روی موشک‌های "اسکاد" تمرکز کرده تا از این طریق بتوانند بخش‌های مختلف اسرائیل را هدف قرار دهد

روزنامه گاردین (The Guardian) با اشاره به توان موشکی حزب الله، درباره انتقال موشک‌های "اسکاد" از سوریه به لبنان به نقل از مقامات لبنان نوشت: ادعای اسرائیل درباره انتقال موشک‌های "اسکاد" دروغ است.

این روزنامه مدعی شد: تحلیل‌گران نظامی معتقدند که حزب الله بر روی موشک‌های "اسکاد" تمرکز کرده تا از این طریق بتوانند بخش‌های مختلف اسرائیل را هدف قرار دهند. مقامات آمریکایی معتقدند موشک‌های اکثر تجهیزات پیشرفته نظامی از سوریه به لبنان منتقل می‌شود که این تجهیزات می‌تواند منطقه غرب آسیا را متأثر کند.

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) عنوان داشت: مقامات آمریکایی گفته‌اند سوریه موشک "اسکاد" به حزب الله داده است. مقامات اسرائیلی معتقدند که موشک‌های "اسکاد" از سوریه به لبنان منتقل شده و تحویل مقامات سوریه گردیده است. این موشک با برد 435 مایل می‌تواند "اورشلیم"، "تل آویو" و نقاط مختلف اسرائیل را هدف قرار دهد.

** برگمن: "زرادخانه موشکی حزب الله، با داشتن 90 هزار موشک، تمام اسرائیل را تهدید می کند."

"رونن برگمن" کارشناس امور جاسوسی در شبکه 2 رژیم صهیونیستی اظهار داشت: "حزب الله لبنان، در سال 2006 (جنگ 33 روزه) توانایی اسرائیل در شکست دادن این حزب را برای همیشه از بین برد."حزب الله بزرگ‌ترین خطر برای موجودیت رژیم صهیونیستی است. گسترش توانمندی های حزب الله، رژیم صهیونیستی را به شدت بیمناک کرده ؛ به طوری که رژیم صهیونیستی، پیشاپیش می داند که هرگونه حمله به حزب الله، نتیجه ای بهتر از شکست در جنگ 33 روزه نخواهد داشت.

وی با بیان این که حزب الله از آن زمان تاکنون در زمینه تسلیحاتی بیش از پیش پیشرفت کرده است، تصریح کرد: "اکنون زرادخانه موشکی حزب الله، با داشتن 90 هزار موشک، تمام اسرائیل را تهدید می کند."

این کارشناس امور جاسوسی رژیم صهیونیستی، با بیان این که برخی اعتقاد دارند که برندۀ جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی بوده است، تاکید کرد: "نه تنها پیروز نشدیم، بلکه شکست بسیار سختی خوردیم."

مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت : قدرت موشکی حزب‌الله با کشورهای اروپایی برابر است.  "یعقوب عمیدور" افزود: حزب‌الله لبنان، 150 هزار موشک دور بُرد در اختیار دارد که به وسیله آنها می‌تواند مرکز اسرائیل را هدف قرار دهد. این مقام سابق صهیونیست  این قدرت حزب الله را یک قدرت "منحصر به فرد" خواند.

به نظر می‌رسد رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اسرائیلی به دنبال بازی‌های سیاسی درباره توان موشکی حزب الله هستند و تلاش می‌کنند این گونه القا کنند که حزب الله موشک "اسکاد" دارد؛ هرچند که مدتهاست این ادعا مطرح شده اما  مقامات ارشد "حزب الله" یا سوریه درباره این موضوع اظهارنظر نکرده‌اند و تحویل موشک "اسکاد" به "حزب الله" با سازوکاری که رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اسرائیلی مطرح کرده‌اند، مورد تایید مقامات محور مقاومت نیست.
نظرات بینندگان