arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۰

حمله نیروهای دولتی اردن به معترضان

نيروهاي وفادار به دولت اردن به معترضان در شهر امان، پايتخت حمله کردند که اين يورش چندين زخمي برجاي گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نيروهاي وفادار به دولت اردن به معترضان در شهر امان، پايتخت حمله کردند که اين يورش چندين زخمي برجاي گذاشته است.
 
به گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود دو هزار نفر از مردم اردن به دنبال برگزاري تظاهرات روز پنج شنبه (4 فروردين) در ميدان جمال عبدالناصر در مرکز شهر امان اجتماع کردند.

گزارش‌ها حاکي از آن است که در حمله نيروهاي امنيتي و هواداران عبدالله دوم پادشاه اردن به معترضان، دست‌کم 35 نفر از تظاهرکنندگان زخمي شدند.

اعتراض‌هاي پنج شنبه که با سرکوب از سوي نيروهاي دولتي همراه بود، خشن‌ترين روز اعتراض‌هاي اردن از سه ماه گذشته تا کنون لقب گرفته است.

جنبش جوانان اردن با استفاده از پايگاه اينترنتي فيس‌بوک اجتماع و اعتراض‌هاي اخير در اين کشور را سازماندهي کرده است. اين گروه همچنين نام خود را به جنبش جوانان 24 مارس، تداعي‌کننده آغاز اعتراض‌هاي مردمي عليه دولت اردن، تغيير داده است.

زياد الخوالده سخنگوي جنبش جوانان 24 مارس اردن گفت: "امروز آغاز انقلاب مردم اردن است. ما ذره‌اي به عقب نخواهيم رفت تا زماني که خواسته‌هايمان برآورده شود."

مردم اردن از ماه ژانويه اعتراض‌هاي ضد دولتي را با هدف ايجاد اصلاحات آغاز کرده‌اند. مردم خواستار انحلال پارلمان و اصلاح قانون اساسي هستند.

برکناري معروف البخيت نخست وزير و محاکمه برخي از مقامات اردن به اتهام فساد و قوم پرستي از ديگر درخواست‌هاي مردم معترض است.

مخالفان دولت اردن همچنين خواهان محدود کردن قدرت پادشاه به ويژه در انتصاب نخست وزير هستند.

پادشاه اردن در واکنش به ادامه اعتراض‌هاي مردمي، امتيازاتي را به مخالفان اعطا کرده و همچنين دستور برگزاري انتخابات عمومي در پايان سال 2011 را صادر کرده است.

 

نظرات بینندگان