arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۰

آيا اخوان المسلمين به دنبال اسلامي کردن جهان عرب است؟

گروه اخوان المسلمین در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا پراکنده است و حضور دارد. به گفته رهبر اخوان المسلمین، این گروه در هجده کشور جهان فعال است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه الجزیره در ویژه برنامه ای به بررسی دیدگاههای عملگرایانه اخوان المسلمین و اینکه ایا این گروه انگیزه های اسلامگرایانه را دنبال می کند؛ پرداخت .

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از شبکه الجزیره، مروان بشاره تهیه کننده سری برنامه های امپراطور برای این شبکه گفت: گروه اخوان المسلمین در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا پراکنده است و حضور دارد. به گفته رهبر اخوان المسلمین، این گروه در هجده کشور جهان فعال است.این گروه به خوبی سازمان یافته است.

این گروه در موقعیتی قرار دارد که می تواند به شکل خوبی از انقلاب در کشورهای جهان عرب بهره برداری کند. اخوان المسلمین در موقعیت خوبی برای کسب قدرت در این کشورها است.

درواقع، می توان گفت اخوان المسلمین بخش جدانشدنی قیامها در کشورهای جهان عرب بوده است.

سوال مطرح این است که ایا اخوان المسلمین خواهان ان است که با استفاده از موقعیت و فضای سیاسی باز بوجود امده در کشورهای عربی برای اسلامی تر کردن کشورهای عربی تلاش کند. اگر اخوان المسلمین یک راهبرد واحد را مدنظر داشته باشد، این گروه چه نوع رابطه ای با دیگر گروههای اسلامگرا دارد؟ چگونه این گروه می تواند ایدئولوژی اش را با دموکراسی انطباق بدهد؟ مروان بشاره در ادامه افزود: غربیهایی که می خواهند هراس افرینی کنند، اخوان المسلمین را تهدیدی برای تمدن جهانی می دانند.

انها از این سخن می گویند که اگر اخوان المسلمین در کشوری همانند مصر به قدرت برسد، عامل بی ثباتی برای کل منطقه خاورمیانه خواهد بود و مصر به کانون اقدامات جهادی در منطقه تبدیل خواهد شد.

سوال مطرح این است که ایا این ادعاها درست است یا اینکه فقط برای سیاه نمایی این گروه است.

کمال هلباوی ، سخنگوی سابق اخوان المسلمین تاکید دارد که این گروه دموکراسی خواه است و از خشونت به دور است.

اخوان المسلمین در سال هزار ونهصدو بیست و هشت در مصر بنیان نهاده شد. هدف از این گروه که حسن البناء ان را بنیان نهاد، گسترش اسلام در امپراطوری اسلامی بوده است که از اسپانیا تا اندونزی کشیده شده باشد.

به نظر اخوان المسلمین، اسلام راه حل مشکلات انسانی است.

به گفته کمال الهلباوی ، اخوان المسلمین در ابتدا یک جنبش اجتماعی بود که می کوشید ارزشهای اخلاقی را در بطن جامعه وارد کند.

این گروه پس از گذشت ده سال در مسائل سیاسی دخیل شد.

در سال هزار و نهصد و چهل و هشت ، نخست وزیر مصر به دست نیروهای اخوان المسلمین ترور شد و یک سال بعد نیز حسن البناء به انتقام ترور فوق هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد.

اخوان المسلمین از کودتای نظامی در سال هزار و نهصدو پنجاه و دو در مصر حمایت کرد.

البته اخوان المسلمین تلاش کرد در سال هزار ونهصدو پنجاه و چهار، جمال عبدالناصر را ترور کند.

پس از فاش شدن این طرح ترور، فعالیت اخوان المسلمین ممنوع شد و هزاران نفر از اعضای ان زندانی و شکنجه شدند.

درنهایت، اخوان المسلمین از اقدامات خشونت امیز دست کشید و به اقدامات اجتماعی و زیرساختی روی اورد.

مروان بشاره در ادامه افزود: اخوان المسلمین از گروههای مختلفی در کشورهای مختلف جهان حمایت کرده است از جماعه الاسلامیه لیبی گرفته تا حماس در فلسطین و اردن.

نفوذ اخوان المسلمین از الجزایر تا یمن و سوریه تا سودان می رسد.سیاستهای اخوان المسلمین عملگرایانه است و به صورت مستمر تغییر می کند.

حتی این تغییر در سیاستهای اخوان المسلمین در موضع گیری های ان درباره اسرائیل نیز مشهود است.

اخوان المسلمین اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد اما در عین حال می گوید حاضر نیست در مسائل داخلی فلسطین مداخله کند. اخوان المسلمین فقط دغدغه های اسلامگرایانه ندارد بلکه به فکر تغییرات اقتصادی و کسب ازادی های اجتماعی بیشتر است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رهرخ
|
UNITED KINGDOM
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
0
0
خوب این ها خوبند یا بد؟ وقتی می گفتند حاضر نیستن در امور مسائل فلسطین مداخله کنن زورش رو برای دخالت مستقیم نداشتن اگه به قدرت برسن مداخله می کنن، به همین دلیل هست که غرب داره جوش می زنه اینها به قدرت نرسن
عباد
|
SUDAN
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
0
0
تلاش های اخوان در طول نیم قرن گذشته برای بستر سازی در کشورهای عربی نیاز به تحقیق و مطالعه دارد . به نظر میرسد آنها توانسته اند از طریق کارکردهای پنهان خود نفوذ لازم را در تمامی بدنه ها وطبقات اجتماعی کشورهای عربی بدست آورند و نفوذ خود را در کشورهای دیگر عربی بسط دهند .
در حال حاضر اخوان به عنوان مطرح ترین مکتب تاثیر گذار در جریانات اسلامی سر بلند کرده است . تعامل طیف های مختلف اسلام یکی از چالش های در پیش روی اخوان می تواند باشد
نظرات بینندگان