arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

کمالوندی: فرایند اجرای تعهدات ایران و لغو تحریم‌ها اواخر مهر آغاز می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور حقوقی و بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اواخر مهر را زمان آغاز فرایند اجرای تعهدات کشورمان ، تایید آن در آژانس و لغو تحریم ها در چارچوب برجام اعلام کرد.

بهروز کمالوندی گفت: 90 روز پس از پایان مذاکرات و صدور قطعنامه در شورای امنیت یعنی تا اواخر مهر انتهای پروسه ای است که باید مراحل قانونی بررسی توافق در ایران و کشورهای 1+5 اگر لازم است انجام شود.

وی افزود : ‌البته ممکن است این کار بنا بر ملاحظاتی 10 تا 12 روز زودتر از این موعد هم انجام شود .

کمالوندی ، همچنین احتمال رد برجام را در کنگره آمریکا تا 99 درصد محتمل دانست و گفت : طبیعی است که رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را وتو کند و ممکن است از همه مهلتی که برای وتو دارد استفاده کند یا نکند اما زمانی که همه کشورها اعلام کنند که مراحل قانونی را تمام کرده اند آنگاه زمان اجرای تعهدات طرف ها آغاز می شود.

وی افزود : طبعا طرف مقابل نیز لغو تحریم ها را اعلام خواهد کرد منتهی در اختیار کشور ما خواهد بود که با اجرای تعهداتش ، تاریخ لغو تحریم ها را تعیین کند و آنان نیز تاریخ تعهداتشان را می گویند و اختیاری در تغییر آن نخواهند داشت .

کمالوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: به محض این که این تعهدات اجرا شود و به تایید آژانس برسد عملا اجرایی خواهد شد و دیگر نیازی به کسب موافقت 1+5 نیست . اجرای تعهدات طرف مقابل به نحوه انجام اقدامات ما بستگی دارد که در حال بررسی هستیم که چه مدت طول می کشد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: ‌البته مدت زیادی طول نمی کشد اما به هر حال ما باید اقدامات مان را انجام دهیم و عملا پس از آن تعهدات طرف مقابل هم که لغو تحریم هاست انجام می شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان