arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

تعداد دقیق شهرهای ایران اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 1148 شهر داریم، گفت : همه شهرها دارای طرح های جامع یا هادی است که البته ممکن است نقدی هم بر این طرح ها وارد شود اما مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری عین قانون است و باید رعایت شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پیروز حناچی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه شهرداریها برای اداره امور شهری تا حدودی به درآمدهای فروش تراکم وابسته هستند گفت: اصلی ترین بهانه برای ساخت و ساز در مناطق حادثه خیز شهری و در حریم گسل های زلزله خیز به مسائل مالی و ناپایداری آن مربوط می شود.

وی افزود: در تهیه طرح های تفصیلی و طرح جامع شهری مناطق وجود گسل ها و حریم آنها شناسایی شده است و باید در صدور مجوزها این ضوابط اعلام شود اما باز هم ساخت و ساز در این مناطق دیده می شود.

وی با بیان اینکه ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و در طول تاریخ زلزله های شدیدی رخ داده و شهرها را ویران کرده است، گفت: باید این واقعیت را بپذیریم و متناسب با آن طوری در شهرها برنامه ریزی کنیم که خسارت احتمالی وقوع زلزله به حداقل برسد.

وی افزد : در طرح هایی که در پایتخت تهیه و اجرا می شود گسل های اصلی و فرعی شناسایی شده است و باید نظارت بر اجرای این طرح به طور دائمی انجام شود.

حناچی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه شهرداریها درآمد ناپایداری دارند در بیشتر شهرها به فروش تراکم روی می آورند و گاهی ساخت و ساز در مناطق حادثه خیز نیز دیده می شود.

حناچی گفت: در صورتیکه ساخت و ساز در مناطق حریم گسل ها مجوز بگیرد باید بارگذاری تراکم کنترل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 75 درصد درآمد شهرسازیها وابسته به ساخت وساز است گفت : باید منابع مالی و درآمدی شهرداریها وابسته به منابع پایدار باشد و انضباط مالی نیز رعایت شود اما برخی شهرداریها برای تامین حقوق کارکنان خود هم به فروش تراکم وابسته هستند.

وی افزود: در دولت یازدهم نظارت ها خیلی جدی تر شده است و شهرداری تهران هم همکاری می کند و امیدواریم موارد تخلف به حداقل برسد و حذف شود اما باید منابع مالی شهرداریها را تقویت کنیم.

در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم گفت : طرح جامع شهر تهران از سال 91 اجرایی شده است و صدور هر گونه مجوز ساخت و ساز طبق ضوابط است و از راهبردهای طرح جامع شهری ناشی می شود.

پژمان پشمچی گفت: در پهنه های متاثر از گسل ها و حریم گسل ها مجوز ساخت و ساز طبق ضوابط است و به هیچ وجه شهرداری به خاطر کسب درآمد مجوز نمی دهد و در صورتیکه مجوز ساخت و ساز در این مناطق داده شود این موضوع به صاحب ملک و مهندسان ناظر و سایر عوامل گوشزد می شود و همه تحولات به خوبی قابل رصد است.

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت : ما از نهادهای مسئول انتظار نداریم که فقط به ما گزارش بدهند بلکه باید با هر گونه ساخت وساز غیر قانونی مقابله شود.

وی افزود : متاسفانه بیشتر مسئولان اعتقادی به طرح جامع و تفصیلی ندارند و کمیسیون ماده 5 هم به صورت قانونی بستر تخلف را فراهم می آورد و با این روند نمی توان ساخت و سازهای غیر مجاز را حتی در گردنه حیران حذف کرد.

خسروی افزود: دولت باید از شهرداریها حمایت کند تا درآمد آنها پایدار باشد.
نظرات بینندگان