arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

حاشیه‌نگاری از هجدهمین اجلاس خبرگان: از همصحبتی روحانی با هاشمی تا همنشینی مصباح و جنتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صبح امروز هجدهمین اجلاسیه از دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار کرد.

حاشیه‌نگاری از هجدهمین اجلاس خبرگان را در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، ساعت 8 و 45 دقیقه وارد جلسه شد و کمی بعد از آن آیت‌الله محمد یزدی در جایگاه رئیس جلسه، زنگ شروع رسمی جلسه را به صدا درآورد.

آیت‌الله احمد جنتی و آیت‌الله محمدتقی مصابح یزدی که پیش از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جلسه آمده بودند، در کنار یکدیگر در ردیف انتهایی نشستند.

بعد از شروع جلسه حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری و همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به حضار پیوستند.

حسن روحانی در ردیف اول کنار هاشمی رفسنجانی جای گرفت و آملی‌لاریجانی در ردیف‌های انتهایی تنها نشست.

آیت‌الله یزدی نطق پیش از دستور خود را با سخنانی در مورد حق حاکمیت بر انسان آغاز کرد. در میانه‌های این گفته‌ها بود که روحانی و هاشمی رفسنجانی در مورد موضوعی با یکدیگر صحبت‌ کردند و بعد از یکی دو دقیقه گفت‌وگو، دوباره به نطق رئیس مجلس توجه کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری امروز در نطق پیش از دستور خود بیش از همه رئیس‌جمهوری را خطاب قرار داد. او یک بار در موضوع برجام در مقابل صحبت‌های حسن روحانی در مورد اینکه برجام نباید به مجلس برود موضع گرفت و تأکید کرد که هرچند چیزی را امضاء نکرده‌اید اما چون تعهد داده‌اید باید برجام را به مجلس ارائه دهید.

همچنین یزدی از موضع عضو شورای نگهبان با وزارت کشور و رئیس‌جمهوری سخن گفت و تأکید کرد که نظارت شورای نگهبان، استصوابی است و نه تماشایی. این در حالی است که چندی پیش حسن روحانی اظهار کرده بود که اجرا و نظارت بر انتخابات دو امر جداگانه هستند و چشم نمی‌تواند کار دست را انجام دهد. با این حرف رئیس‌رجمهوری در محافل سیاسی انتقاد از نظارت استصوابی تلقی شد.

هنگامی که صحبت‌های رئیس مجلس خبرگان به موضوع نظارت شورای نگهبان رسید، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی که در سمت راست آیت‌الله یزدی در جایگاه نایب رئیس نشسته بود، کتاب قانون اساسی را جلوی آیت‌الله احمد خاتمی عضو دیگر هیئت رئیسه گشود و مطلبی را به اونشان داد.

رئیس مجلس خبرگان همچنین امروز بار دیگر با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهوری و همه دولتمردان نسبت به رفت‌وآمد هیئت‌های خارجی تذکر داد و گفت که اقتصاد مقاومتی را فراموش نکنید.

آیت‌الله یزدی در ادامه برخلاف اظهارات وزیر کشور که گفته بود برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در شهرهای بزرگ آمادگی دارند و در این باره با شورای نگهبان هماهنگ هستند، اعلام کرد که وزارت کشور امکانات این کار را ندارد و می‌خواهد وسایل را از چین بخرد که ما هم اعتماد نداریم.

بعد از اتمام سخنان رئیس مجلس خبرگان، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات و عضو مجلس خبرگان در جایگاه سخنران قرار گرفت و با غیر‌علنی اعلام شدن جلسه، خبرنگاران جلسه را ترک کردند.
انا
نظرات بینندگان