arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۰

همه مخالفان اخراجیها : پرستویی ،مجیدی ،قالیباف ،کرباسچی ،فرخ نژاد و.....

در سالهای اخیر تعدادی از شخصیتهای مشهور سیاسی اجتماعی و هنری به انتقاد از فیلم اخراجیهاو ده نمکی پرداخته اند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سالهای اخیر تعدادی از شخصیتهای مشهور سیاسی اجتماعی و هنری به انتقاد از فیلم اخراجیهاو ده نمکی پرداخته اند .

 به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از پارس توریسم ،پرویز پرستویی ،مجید مجیدی ،محمد باقرقالیباف ،غلامحسین کرباسچی ،حمید فرخ نژاد ،حجه الاسلام پناهیان ،رضا ایرانمنش ایرانمنش،کمال تبریزی ،فرج الله سلحشورو....از جمله این افرادند.

 /انتقاد غیر مستقیم قالیباف/

 بر اساس گزارش سایت جهان درسال گذشته ،محمد باقر قالیباف شهردار تهران در گفت وگویی با با یک هفته نامه به شکل غیر مستقیم از فیلم اخراجیها انتقاد کرده بود . قالیباف در این گفت وگو گفته بود :به نظر من، تحريف در جنگ، كاريكاتوري ارائه‌دادن جنگ است. هر دو نماد اينها را مي‌بينيد؛ يكسري افراد هستند كه مي خواهند بگويند رزمنده‌ها تافته جدابافته‌اي بودند، فرشتگاني بودند در جنگ و اينها فقط متعلق به جنگ بوده و ديگر كساني مثل اينها به وجود نخواهد آمد. شما چنين فضايي را در برخي از رمان‌ها و فيلم‌ها مي‌بينيد كه آدم‌ها فكر مي‌كنند اين افراد تنها فرشتگان الهي هستند.
يك طرف ديگر هم افرادي را به تصوير مي‌كشند كه احساسي هستند و در بعضي فيلم‌ها مي‌بينيم برخي آدم‌هاي لات محله مي‌روند به جبهه، يعني آدم‌هاي درست و حسابي نبودند و رفتارهاي لمپن داشتند و آنها جنگ را اداره كرده‌اند. به نظر من هر دوي اينها غلط است. روزي كه ما رفتيم جنگ محيط جامعه مثل الان و شايد هم بدتر بود. آنها كه رفتند به جنگ آنهايي نبودند كه الزاما آدم‌هاي نماز شب‌خوان بوده باشند. اما باز هم اين افراد به جبهه رفتند و در فضاي صادقانه جبهه و نفس حضرت امام(ره) نمازخوان شدند. براساس خدامحوري رفتار كردند و شدند انسان‌هاي شريف جامعه. دروغ نگفتند، تزوير نكردند، ريا نكردند، نفاق نداشتند و شدند آدم‌هاي شريفي كه الگو هستند. اين هم گروه ديگري هستند.

 /انتقادات کرباسچی وواکنش ده نمکی/

 «اما دوسال پیش نیز در زمان فضای داغ انتخابات غلامحسین کرباسچی انتقاداتی رااز فیلم اخراجیها بیان می کند و مسعود ده‌نمكي در واكنش به انتقادات «غلامحسين كرباسچي» از فيلم «اخراجي‌ها» می گوید: بغض آنها از اخراجي‌ها به خاطر اين است كه مردم را به جاي اينكه روبه‌روي هم قرار دهد در كنار هم قرار داده تا اين حضرات نتوانند سوار موج اختلاف بين نسل‌ها شوند.

 /ده نمکی با موسیخی سیخی ها کنار می آید/

وی در ادامه آورده بود : آری ده‌نمکی با قالپاق دزدها و لمپن‌ها و به قول برخی دوستان ژیگول‌ها و به قول منتقد محترمی مو سیخ‌سیخی‌ها کنار می‌آید ولی با آقا زاده‌های دزد، مال مردم‌خور که با موتور گازی به حکومت رسیدند و با بنز به خانه رفتند نه!
درد مشترک مردم ما عدالت و نفرت از ریاکارانی است که تعطیلاتشان را در کانادا و آنتالیا سر می‌کنند و در تهران داد ارشاد جوانان دارند....
ده‌نمکی در این نامه آورده: آیا این شخصیت‌ها و آقازاده‌هایشان تداعی‌کننده حاجی‌گرینف اخراجی‌ها نیستند که امروز با دیدن نقش خود و هجو شدن آن و خنده مردم به آنها اینقدر عصبانی‌ شده‌اند؟ نگذارید پرونده‌های شهرام جزایری‌ها و فاضل خدادادها بازخوانی شود. بگذارید مردم فکر کنند شما نخبگان سیاسی پاکید و منجی آنها؛ شاید....

 /مجید مجیدی و ده نمکی /

مجیدی مجیدی نیز دوسال پیش در یکی از دانشگاهها از او درباره فیلم اخراجیها سوال شده بود واو با لحن خیلی خاصی گفته بود : درباره این فیلم صحبت نمی کنم .

 بعدها مجیدی در جلسات ونشستهایی به طور غیر مستقیم وبا کنایه از ده نمکی و سینمایش انتقاد کرده و ده نمکی نیز به این انتقادها واکنش نشان داده بود .

 

 /تبریزی : اخراجیها یک اثر استاندارد نیست/

کمال تبریزی نیز در نشستی در دردانشگاه تهران در دوسال پیش با اشاره به دلايل گوناگون در اقبال عمومي از فيلم‌ها گفته بود : گاه محصولي با كيفيت بسيار بالا مورد اقبال قرار مي‌گيرند و گاه نيز اثري با كيفيت پايين از استقبال خوب مردم روبه‌رو مي‌شود، بنابراين در هردو استقبال وجود دارد.  تبريزي اضافه كرده بود : يك فيلم بايد حداقل سطح كيفي را داشته باشد، اما فيلم «اخراجي‌ها» با وجود اقبالي كه از آن شد ويژگي‌هاي يك اثر استاندارد را ندارد و نمي‌توان آن را در هيچ يك از جشنواره‌هاي هنري عرضه كرد. اما به‌عنوان كاري عامه‌پسند مي‌توان آن را مطرح كرد. اين فيلم شوخي‌هايي زباني دارد كه قبلا به‌خاطر محدوديت‌هاي سينما رايج نبوده و اين عامل بسيار تعيين‌كننده‌اي در اقبال عمومي از آن است.

 /واکنش تند جواد طوسی به قیصر زمانه خوانده شدن اخراجیها توسط ده نمکی/

  ده نمکی درزمان اکران اخراجیها 2 در گفت وگویی با اعتماد ملی "اخراجیها" را قیصر زمانه خوانده بود . چند روز بعد جواد طوسی منتقد سینما  در یادداشتی به شدت از این اظهار نظر انتقاد کرد .

جواد طوسی در یادداشت خود نوشت :شايد اگر جو ناشي از فروش بالاي سه ميليارد تومان فيلم «اخراجي ها 2» آقاي مسعود ده نمکي را نمي گرفت و در مصاحبه هايش طي اين روزهاي اخير حرف هاي گنده و بالاتر از کوپن واقعي فيلمش نمي زد، ملزم به نوشتن اين يادداشت نمي شدم زيرا در کنار اين همه فيلم بزن برويي که طي اين چند سال ساخته شده و فروش بالايي داشته اند، چرا بليت آقا مسعود نبرد؟بعضي ها براي دراز کردن ده نمکي و فيلمش، به گذشته او نقب مي زنند و نگاه تند و موضعگيري افراطي اش در نشريات «شلمچه» و «صبح» و... را با اين ترکيب اصولگرايي و لودگي کنوني در تعارض مي دانند. اما نگارنده فقط درون را مي نگرد و حال را... به همين خاطر، مي پذيرد که مثلاً «فقر و فحشا» يک پيش درآمد حساب شده براي موضعگيري اجتماعي با لحن مستندگونه بود. نمي دانم مسعودخان ده نمکي در آن مصاحبه اش با روزنامه «اعتماد ملي» چقدر اين حرف که «اخراجي ها قيصر زمانه است» را جدي زده بود، چون حتماً مي داند اساساً موجوديت يک قيصر ريشه دار و کنشمند را در ساحت فردي اش مي بينيم نه در يک تجمع ناهمگون و پراغتشاش. اگر «قيصر» تصميم مي گيرد به آن کافه ساز و ضربي پيش «سهيلا فردوس» برود، تنها چيزي که برايش مهم نيست رقص و بشکن و بالا بنداز است. او فقط به قصاص مي انديشد و ستيز با «منصور آب منگل» تا اين آخرين نيروي شر دنياي تراژيک خود را بفرستد آن دنيا که کامروا شود و ملائکه ها بادش بزنند. خب انصافاً اين قيصر عصيانگر و تلخ انديش چه سنخيتي با قيصرهاي اهل حال «اخراجي ها» که از تيپ فراتر نمي روند، دارد؟ قيصر دوران ما در آن جرقه هايي که از آتش چرخان نامزدش اعظم به هوا مي پريد، عشق و تمنا و انتقام را با هم مي ديد. اما اين قيصرهاي سه ميلياردي يا يک چيزي شان مي شود يا حضور فاعلانه شان در يک ميزانسن شلوغ و درهم، محلي از اعراب ندارد. اين آتراکسيون و شوي «ملي و ميهني» ناخودآگاه ما را به ياد نمايشنامه هاي کمدي موزيکال تئاترهاي لاله زار در دوران هويت باختگي اش مي اندازد که چند دقيقه قبلش «آغاسي» «دوست دارم ليلي» و «لب کارون» را با سينه تکان دادن و دستمال چرخاندنش مي خواند.«اخراجي ها2» را در سانس شلوغ ساعت 30/10 شب يکي از سينماها در شرايطي ديدم که پسر جواني با موهاي خروسي ژل زده پس از شنيدن يکي از شوخي هاي فيلم به زيدش تنه يي زد و با صداي بلند گفت؛ «ايول ايول» و بقيه دوستان کپلش کر و کر خنديدند. همين جمع سرخوش و بي خيالي طي کن در انتهاي فيلم همراه با اجراي سرود «اي ايران» بلند شدند و با يکديگر همسرايي جانانه يي کردند. فيلم «اخراجي ها2» و فروش تاريخ سازش، محصول چنين فضا و جامعه متناقضي است.

  /پاشنه های کفش ور کشیده می شوند/

جود طوسی درادامه یادداشت خود نوشته بود : هرگونه تحليل منطقي و جامعه شناسانه اين فيلم و بررسي فروش چندميلياردي اش منوط به کالبد شکافي جامعه يي است که شمار قابل توجهي از افرادش در يک گذار تاريخي ناهمگون مي خواهند خود را تخليه کنند و به چيزهاي جدي فکر نکنند. مسعود ده نمکي بر پايه حس غريزي و پشتگرمي اش در اين دوران سوراخ دعا را پيدا کرده و با ارائه تصوير و شمايلي متفاوت از رزمندگان در کنار شوخي و مزه پراني و... فضا را براي اين تخليه کردن فراهم کرده است. از اين حيث بايد به او و همراهانش «ايول» گفت و حتي به اجراي خوب فصل افتتاحيه فيلم و نوع استفاده خلاقانه از دوربين ديجيتال SK (با همفکري و همياري موثر تورج منصوري) نيز اشاره کرد. ولي اگر بخواهد پا توي کفش قيصر بکند، آن موقع مجبوريم نسبت به اين بهره برداري تاريخي واکنش نشان دهيم و پاشنه کفش مان را ور بکشيم.

/اخراجیها نباید شناسنامه سینمای این مملکت شود/

 حمید فرخ نژادنیز چندی پیش در گفت وگویی با همشهری 24 گفته بود :متأسفانه ما در مملکتی داریم زندگی می‌کنیم که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمایش «اخراجی‌ها» است. این جای سرافکندگی دارد. فعلاً کاری به بد و خوب «اخراجی‌ها» ندارم و نمی‌خواهم تحلیلش کنم، ولی ملتی با این پیشینه و سابقه‌ فرهنگی، نباید «اخراجی‌ها» پرفروش‌ترین فیلم تاریخش باشد. برای ما کم است. «اخراجی‌ها» برای مملکتی با این پشتوانه‌ تاریخی کم است. «اخراجی‌ها» نباید به شناسنامه‌ سینمای این ملت تبدیل شود. 

  /اخراجیها فقط سرگرم کننده است/

حجه الاسلام پناهیان نیز سال گذشته در حاشیه نشستی در جشنواره فیلم کوتاه  در پاسخ به سوال یکی از حضار که نظر صریح او را درباره فیلم اخراجیها پرسید گفت: اخراجیها فقط فیلمی سرگرم کننده است.

فردی که این سوال رااز آقای پناهیان پرسید درادامه مدعی شد فیلم اخراجیها همانند برخی مکاتب، هدف وسیله را توجیه می کند و نظر آقای پناهیان را جویا شد که این روحانی شناخته شده در جواب گفت: خدا وکیلی حرف حساب جواب ندارد.

 /اسارت بهتر از تماشای اخراجیها/

رضا ایرامنش نیز ر مصاحبه ای باانتقاد از اخراجیها گفته بود :با تمام احترامی که برای آقای ده‌نمکی قائل هستم، باید بگویم فیلم ایشان نه تنها ارزش‌های دفاع مقدس را منعکس نمی‌کند بلکه در حد طنز هم نیست و به لوده‌بازی نزدیک می‌شود.

وی ادامه داده بود : دیدن این فیلم آنقدر برای بچه‌های جنگ سخت بود که برخی‌ها مشکلات دوران اسارت را آسان‌تر از دیدن این فیلم تحمل می‌کردند.

 /پرویز پرستویی وانتقاد از اخراجیها /

 ماجرای انتقادات پرویز پرستویی از زمان نمایش اخراجیها 1 در جشنواره فجر می گذرد . زمانی که پرستویی ونصیریان ومحمد رضا هنرمند داور جشنواره بودند و ده نمکی به داوری جشنواره اعتراض کرد . بعدها پرستویی باحضور در برنامه صندلی داغ واکنش تندی به این اقدام ده نمکی نشان داد و حتی از رعایت نکردن حرمت بازیگری مثل علی نصیریان انتقاد کرد .

/شریفی نیا راه را به ده نمکی نشان می دهد/

 فرج الله سلحشور نیز در ادامه انتقادات همیشگی اش  از وضعیت سینمای ایران و در پاسخ به سوالي پيرامون فيلم اخراجي‌ها اظهار داشت: مسعود ده‌نمکي يک رزمنده است اما هنرمند نيست و زماني که فرد هنرمند نباشد ديگران وي را راه مي‌برند. چنان که شريفي‌نيا راه را به او نشان می دهد و بازيگران و سناريو را مي‌گويد. فيلم اخراجي‌ها يک فيلم کمدي مانند ديگر فيلم‌ها است و فيلم دفاع مقدس نيست زيرا کسي براي تماشاي ارزش‌هاي دفاع مقدس به ديدن آن نمي‌رود و تنها براي خنده آن را تماشا مي‌کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
1
20
ما که نمیریم خیالتون راحت
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
1
18
با استقبال سالن های خالی ،خدارا شکر اخراجی های 3برای همیشه اخراج می شود.
vip
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
3
24
من به شخصه از اخراجی ها و شخص ده نمکی متنفرم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
0
14
اخراجیهای 1و 2 را دیدم ولی 3 رو هر گز نمی بینم /این آقا از موقعییت بدست آمده داره سواستفاده میکنه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
0
9
این فیلم چیزی جز تمسخر نداره، بنظر اصلاً حیف اینکه در موردش هم بشه بحث کرد کارگردان بهتره همون باتومشو بدست بگیره، کافیه واسه ما
JAMAL
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
12
0
سلام،خوب بعضي ها نبايد هم راضي باشند به هر حال پته ي اونا رو رو آب ميريزه اونايي كه از استخوناي جووناي اين مملكت واسه خودشون كاخ ساختن و شخصيت و موضع آقاي فرخ نژاد هم مشخصه و نيازي به بازگويي نيست.به هر حال اقاي ده نمكي چه در مستند فقر و فحشا كه به يك معضل اجتمايي اشاره داشتند و چه در اين سه فيلم به زبان طنز به بيان واقعيات بخصوص انتخابات 88 داشتند كه جاي تامل و فكر براي امثال آقاي قاليباف دارند كه چشم بسته از موسوي خائن حمايت كرده بودند داره.تمام
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
آقا جان برو ی بار درست حسابی فیلم این چماق بدست و ببین , میبینی که جز به استحضا کشیدن شعور مردم چیزءیگه ای نداره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
0
4
انهایی که اتوبوس اتوبوس آدم به تظاهرات می آورند و حماسه مجازی می آفرینند اتوبوس اتوبوس هم می توانند آدم ببرند سینما.

اخراجیها خواهد فروخت به همین دلیل.

ببخشید که غیر قابل انتشار بود
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
0
2
من مي بينم اما .... کپي اونو!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
0
2
تا بحال هيچكدوم از اخراجي ها رو نديدم. چون اولا اسمش رو فيلم نيگذارو دوما به قول يك منتقد كه اون رو ديده : اگه لودگي رو ازش بگيرن هيچ باري نداره. سوما از كارگردان چماغ به دست بازيگران مافيايي و دلالان بازيگري اش هم پيداست كه چه چيزي از آب در مياد.
نظرات بینندگان