arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴

دور سوم دیپلماسی منطقه ای ایران / در تور آفریقایی ظریف چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دور سوم دیپلماسی منطقه ای وزیر امور خارجه در حالی به پایان رسید که تاکید بر همکاری و گفت گو بین کشورهای اسلامی و ضرورت اتخاذ راهکارهای جدی و اصولی مشترک برای مقابله با تروریسم وافراطی گری بدون دخالت قدرتهای خارجی از مهمترین محورهای رایزنی های وی در تونس و الجزایر بود.

محمد جواد ظریف پس از دو دور سفر منطقه ای به کشورهای عراق، سوریه، لبنان، قطر، کویت، هند و پاکستان ؛ روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته ای که گذشت به شمال آفریقا قاره فرصتها رفت تا با مقامات کشورهای تونس و الجزایر دیدار و ضمن تبادل نظر برای ارتقای همکاری با این کشورها به تشریح سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف بپردازد.

طی سالهای اخیر و تحت تاثیر اختلافاتی که برخی از قدرتها با ایران بر سر پرونده ساختگی هسته ای داشتند، تحرکات رسانه ای قابل توجهی علیه کشورمان وجود داشته است و به همین خاطر دستگاه دیپلماسی بخشی از تلاشهای خود را به برطرف کردن تصویر نادرستی که به ناروا از ایران در بین افکار عمومی جهانی نقش بسته ، معطوف کرده است.

در همین راستا وزیر امور خارجه روز دوشنبه هفته جاری وارد تونس شد ؛همتای تونسی ،نخست وزیر و رییس جمهوری و راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه این کشور سه مقامی بودند که وزیر امور خارجه در این سفر با آنها دیدار و گفت و گو کرد و به بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وزیر امور خارجه همچنین در تونس از جامع الزیتونه یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام بازدید کرد . ظریف در تونس نقش مردم این کشور در عبور آرام و کم هزینه از تحولات بهار عربی را ستود و به اشتراکات دو کشور در زمینه مسائل منطقه ای اشاره کرد.

هر چند وزیر امور خارجه در دیدارهای خود دیدگاههای ایران در قبال مسایل مختلف را تشریح کرد، با این حال شاید بتوان یکی از مهمترین بخش های سفر رییس دستگاه دیپلماسی در تونس را کنفرانس خبری وی با حضور خبرنگاران تونسی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور عنوان کرد .

ظریف در این کنفرانس از برجام و توافق هسته ای گفت و تصریح کرد که توافق هسته ای فرصتی برای آمریکا ایجاد می کند تا الاقل مقداری از اعتماد از دست رفته مردم ایران را نسبت به آن دولت ترمیم کند؛ وی گفت توافق هسته ای فرصتی برای دیپلماسی بوده و از این فرصت باید برای حل و فصل مشکلاتی که منطقه و جهان اسلام با آن دست به گریبان است بهره برداری کرد.

وی تصریح کرد که توافق هسته ای به نفع همه است؛ با این حال این را هم گفت که ایران و آمریکا در این مذاکرات فقط درباره حل و فصل پرونده ساختگی هسته ای ایران دور میز نشسته بودند و موضوع دیگری در دستور کار نبود که انتظار داشته باشیم آنها هم در این مذاکرات حل و فصل شوند. رییس دستگاه دیپلماسی به مسائل منطقه اشاره کرد و تروریسم ،افراطی گری و فرقه گرایی را مشکل اصلی جهان اسلام و کشورهای منطقه عنوان و خاطرنشان کرد که باید این مشکلات به دست مردم منطقه حل و فصل شود.

به گفته وی، نه دخالت خارجی و نه اقدام نظامی برای باز کردن گره کور تروریسم و افرطی گری کارساز نیست و باید این معضلات با استفاده از راهکارهای سیاسی گفت و گو و مذاکره بین کشورهای منطقه حل شود.

خبرنگاری در تونس از ظریف درباره آنچه وی سلطه ایران بر چهار پایتخت عربی خواند، پرسید که وزیر امور خارجه ضمن یادآوری احترام ایران به جهان عرب تصریح کرد: مردم عرب مردم رشیدی هستند و خودشان بر پایتخت های خود سلطه دارند و هیچ کس بر پایتخت های عربی سلطه ندارد. ظریف درباره الزامات مقابله با تروریسم و فرقه گرایی تاکید کرد که باید استانداردهای دوگانه در مقابله با تروریسم کنار گذاشته شود و این کار می تواند فرایند مقابله با این پدیده شوم را تسهیل کند.

طبعا بخشی از رایزنی های وزیر امور خارجه مربوط به روابط دوجانبه و ارتقای همکاری با این کشورها بوده است. وی در الجزایر از برگزاری کمیسیون عالی مشترک دو کشور به ریاست نخست وزیر الجزایر و معاون اول رییس جمهور خبر داد و با اشاره به همکاری های دو جانبه در زمینه انرژی گفت که باید راهکارهایی برای مقابله با کاهش آسیب های ناشی از تحولات بین المللی اتخاذ شود تا این آسیبها به حداقل برسد .

ظریف اقتصاد مقاومتی را راهکاری عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران برای کاهش این آسیب پذیری در پیش گرفته و یادآور شد ایران میزان وابستگی بودجه خود به نفت را به زیر 35 درصد کاهش داده و به دنبال بهبود و ارتقای این فرایند است.

الجزایر عضو اوپک است و با توجه به سیاستهای اجتماعی که در پیش گرفته آسیب پذیری های این کشور از کاهش جهانی قیمت نفت افزایش یافته است .

ظریف در الجزیره در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ورود ایران به بازارهای نفتی قیمت نفت را کاهش می دهد گفت که ضرورتی برای این کاهش نمی بیند و کسانی که از شرایط عدم حضور ایران در بازارهای جهانی نفت استفاده کرده اند باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
ناظران سیاسی دور سوم سفرهای منطقه ای وزیر امور خارجه را گامی در راستای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران بویژه در منطقه شمال آفریقا و جهان اسلام ارزیابی می کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان