arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

«حرا» صاحب تماشاگه می‌شود

قایق‌های فایبرگلاس جنگل حرا جای خود را به قایق‌های چوبی می‌دهد تا با فضای این جنگل همخوان شوند همچنین ساختمان مشرف به جنگل در جزیره قشم نیز به تماشاگه حرا تبدیل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ژئوپارک شامل پدیده‌های خاص زمین شناسی است و براساس همین تعریف اگر همه شگفتی‌های طبیعی جزیره قشم مانند دره ستارگان، جنگل‌های حرا، تنگه چاهکوه و... را جمع کنی حاصل می‌شود «ژئوپارک قشم».

ژئوپارکی که بخش مهم آن جنگل‌هایی است که درختانش نه به آب وابسته‌اند و نه به دریا. تنها جنگلی که نمی‌توانی ساعت‌ها بین درختانش پیاده راه بروی؛ این جنگل گسترده را حرا می‌گویند. جنگلی سبز که وسعت آن در آب‌هاي عمان و خليج فارس ۱۶۰۰هكتار تخمين زده شده است.

حسن روحانی رییس جمهور، نهم فروردین ماه امسال در جریان سفر به جزیره قشم با قایق‌های محلی، گشتی در جنگل‌های حرا زد و این جنگل را شناسنامه و هویت جزیره قشم توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت حفظ و صیانت از آن گفت: اجرای هر طرحی که بخواهد به این جنگل صدمه بزند از نظر ما مردود و غیرقابل قبول است. جنگل حرا یک سرمایه و ثروت ملی است و با همه توان باید از آن صیانت شود.

این تاکید رئیس جمهور برای صیانت از جنگلی شگفت انگیز بود که با آب شور دریا کنار آمده است.

به همین منظور مدیران ژئوپارک قشم درصدد راهی برای حفاظت بیشتر از این جنگل شده اند.

حمیدرضا محسن‌پور، مدیر ژئوپارک قشم در جریان بازدید خبرنگاران گردشگری از جنگل‌های حرا از طرحی سخن گفت که براساس آن قرار است قایق‌های چوبی جای قایق‌های فایبرگلاس جنگل‌های حرا را بگیرد.

این روزها هر کسی که به جنگل حرا می‌رود با قایق های محلی فایبرگلاس تردد می‌کند که هیچ سنخیتی با جنگل ندارد. درست مانند همان قایقی که رئیس جمهور را تا جنگل حرا برد.

محسن‌پور می‌گوید که استفاده از قایق‌های چوبی در جنگل‌های حرا سازگاری بیشتری با محیط زیست منطقه دارد. همچنین عمر قایق‌های چوبی پنج برابر بیشتر از قایق‌های فایبرگلاس است که برای قایقداران فعال در این حوزه از صرفه اقتصادی بیشتری نیز برخوردار است. به همین دلیل ژئوپارک قشم سفارش ساخت یک فروند قایق تفریحی چوبی را داده است تا با استفاده از آن به عنوان پایلوت سایر قایقداران را به استفاده از قایق های چوبی ترغیب کنیم.

محسن پور ادامه می‌دهد: یک نمونه از این قایق اکنون در مرحله پایانی قرار گرفته و تا چند روز دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود. ضمن اینکه این قایق‌ها دارای سایبان نیز هستند. به همین دلیل گردشگران بیشتری از این شناورها استقبال می‌کنند. فقط مانده اهالی منطقه که امیدواریم آنها هم به سمت استفاده از این قایق‌ها ترغیب شوند.

یکی از موضوعاتی که پرونده ثبت جهانی جنگل‌های حرا با آن مواجه است، ساختمانی است که در نزدیکی این جنگل و مشرف به آن در سالهای گذشته ساخته شد. این ساختمان منظره ای رو به جنگل دارد که وقتی ساخته شد کاربری حضور مقامات در آن برایش تعریف شده بود اما پس از ثبت ژئوپارک قشم، این ساختمان بلاتکلیف ماند و اکنون مدیر ژئوپارک قشم می‌خواهد که آن را به «تماشاگه حرا» تبدیل کند. تماشاگهی که گروه‌های بازدیدکنندگان را جمع می کند و به آنها اطلاعاتی درباره جنگل حرا، شگفتی‌ها و جانوارانش می‌دهد حتی در برنامه ریزی مدیران قشم است که در آنجا سایت پرنده نگری نیز ایجاد کنند.

محسن‌پور می‌گوید که اکنون درحال فضاسازی داخل ساختمان هستند و در طرح‌هایشان است که ساختمان‌های اضافه آن محدوده حذف شود و دیگر اجازه ندهند خودروها تا نزدیکی جنگل بیایند. بلکه فاصله‌ای بین محل پارک خودروها و این زیستگاه جنگلی وجود داشته باشد.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که پرونده ثبت جهانی ژئوپارک قشم با رفع نواقص باردیگر با کارت سبزی از سوی کارشناسان یونسکو رو برو شود.
منبع: مهر
برچسب ها: حرا ، قشم ، کیش ، بلیط کیش
نظرات بینندگان