arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

ورود ارتش مجارستان برای سرکوب پناهچویان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که پناهجویان با پای پیاده در حال رساندن خود به مرز اتریش هستند، گزارش ها حاکی است در حمله پلیس مجارستان با گاز اشک آور به گروه هایی انتقال داده شده به اردوگاه ها، چندین نفر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش ایرنا، عصر دیروز(جمعه) در راه آهن «بوداپست» و همچنین اردوگاه های مجارستان که در آنجا پناهجویان مستقر شده اند، درگیری های شدیدی بین پلیس با آنها رخ داده است.
پناهجویان نسبت به عملکرد دولت بوداپست معترضند زیرا به آنها قول داده شده بود با قطار به اتریش و آلمان فرستاده می شوند اما آنان را به اردوگاه های مجارستان انتقال دادند؛ این مساله سبب شد تا درگیری شدیدی میان پناهجویان و پلیس این کشور رخ دهد.

براساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده، پلیس مجارستان با استفاده از گاز اشک آور و نارنجک های بی حس کننده به پناهجویان حمله کرده است.

کشته شدن پناهجوی پاکستانی

تلویزیون رسمی مجارستان نیز از کشته شدن یک فرد 50 ساله پاکستانی خبر داده و مدعی شده است این فرد که به صورت قاچاقی وارد یک قطار شده بود، به هنگام فرار از دست پلیس از قطار پرت شد.
دولت مجارستان اعلام کرده است: در حال حاضر ارتش نیز به سرکوب معترضان در اردوگاه ها و ایستگاه اصلی قطار به ما کمک می کند و ما مجازات های سختی را برای پناهندگانی که دست به این اعتراضات زده اند در نظر گرفته ایم؛ برای قاچاقچیانی که این پناهجویان را به مجارستان فرستادند نیز تا 20 سال حبس قائل می شویم.

بعد از اقدام مجارستان در انتقال پناهجویان به ارودگاه، آنها برای چند ساعت دست به اعتصاب غذا زدند و بعد از آن تصمیم گرفتند با پای پیاده به سمت مرز مجارستان با اتریش بروند که از ظهر دیروز(جمعه) حرکتشان را آغاز کردند.

به گفته برخی از خبرگزاری ها، این تعداد حدود 300 نفر تخمین زده شده اند اما پیش بینی می شود در طول مسیر یک هزار و 500 تن دیگر نیز به آنها اضافه شوند.

در واکنش به این اقدام پناهجویان، پلیس مجارستان اعلام کرده که مرز «رسزکه» با اتریش را محتاطانه بسته است.

انتشار رفتار خشونت آمیز با پناهجویان در فضای مجازی

براساس عکس های منتشر شده در فضای مجازی، برخی از پناهجویان که با قطار به اردوگاه های بیرون از شهر بوداپست منتقل شده اند، از رفتار خشونت آمیز پلیس خبر داده اند. آنها به سرعت از رفتارهای پلیس مجارستان عکس و فیلم می گیرند و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند.
با توجه به تصاویری که از برخی اردوگاه های مجارستان منتشر شده است، کاربران شبکه اجتماعی و برخی از دولتمردان اروپایی از نخست وزیر مجارستان خواسته اند رویکرد مناسبی با پناهجویان داشته باشد زیرا این رفتارها نشان از عدم احترام به جامعه مسلمانان است.

استقبال مردم از پناهجویان با آب و غذا

خبرها همچنین حاکی از این است پناهجویانی که قصد رسیدن به اتریش را دارند بعد از چند ساعت پیاده روی، در حال استراحت در بین راه هستند و قرار است نیمه شب دوباره به حرکت خود ادامه دهند. مردم مجارستان نیز با آب و غذا به استقبال آنها رفته اند.

بعضی از پناهجویان نیز با در دست گرفتن پرچم اتحادیه اروپا و تصویر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، از او درخواست کمک کرده اند.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز جمعه در نامه ای به رئیس کمیسیون اروپا، تسریع در حل بحران آوارگان را خواستار شدند و در تفکیک سریع پناهندگان جنگی از پناهندگان اقتصادی به محض ورود به ایتالیا و یونان تاکید کردند.
به گفته برخی از رسانه های محلی، شایعه شده است که دولت مجارستان می خواهد اتوبوس در اختیار پناهجویان قرار دهد تا آنها را به مرز اتریش بفرستد؛ موضوعی که هنوز تائید نشده است.

درخواست مردم اتریش از دولت برای پذیریش بی قیدوشرط پناهجویان

همچنین در یک حرکت نمادین نزدیک به 2 هزار و 500 تن از مردم اتریش پس از فراخوانی که در شبکه های اجتماعی انجام شد با دوچرخه یا اسکیت، شرق به غرب شهر وین را طی کردند تا ضمن همدردی با پناهجویانی که در حال رسیدن به مرز این کشور با مجارستان هستند، از دولت درخواست کنند همه آنها را بدون هیچ قید و شرط بپذیرد.

حمله به پناهجویان در یونان

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان عفو بین الملل، گروه های تندرو در روزهای اخیر با چوب به پناهجویان مستقر در جزیره «کاس» این کشور حمله و آنها را مضروب کرده اند. این اقدامات خشونت آمیز در مقابل نیروهای این سازمان رخ داده و پلیس ضدشورش یونان نیز از گاز آشک آور برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است.

«کاس» از جمله جزیره های یونان است که مقصد هزاران تن از پناه جویانی است که با قایق های ناایمن از کشورهای جنگ زده به ویژه سوریه به آنجا پناه می آورند.

واکنش کمیساریای عالی پناهجویان به رخدادهای اخیر

به گزارش ایرنا، «آنتونیو گوتیرز» رئیس کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد (United Nations High Commissioner for Refugees) نیز دیروز (جمعه) در بیانیه ای با تاکید بر لزوم اقدام مشترک و جمعی همه اعضای اتحادیه اروپا برای تسهیل مهاجرت قانونی، واکنش این قاره به بحران مهاجرت را «سرنوشت ساز» دانست و هشدار داد تعلل دراین باره فقط به سود قاچاقچیان انسان خواهد بود.

وی با اشاره به غرق شدن کودک سه ساله سوری تصریح کرد: «همه کشورهای اروپایی باید تغییرات بنیادین برای ورود قانونی مهاجران و تسهیل در دریافت ویزا ایجاد کنند و مسکن و کمک های انسان دوستانه بیشتری در اختیار مهاجران قرار دهند. تصویر جسد این کودک قلب همه مردم را در سراسر دنیا به درد آورده اما اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته است پاسخ جمعی مشترکی به این حادثه بدهد.»

اروپا در حال حاضر با بحران مهاجرت وخیمی رو به رو شده که بعد از جنگ های یوگسلاوی در دهه 1990 تاکنون بی سابقه بوده است.

وضعیت کنونی سبب شده تا بین 28 کشور اتحادیه اروپا اختلاف نظر ایجاد شود و افکار عمومی نیز در برخی از این کشورها جریحه دار شده است. این واکنش ها به خصوص بعد از پیدا شدن جسدکودک سه ساله سوری در سواحل ترکیه شدت گرفته است. قایق حامل این کودک و خانواده اش و تعداد زیادی از آوارگان سوری سه روز پیش در آب های ترکیه واژگون شد.

بحران و درگیری در سوریه که نزدیک به پنج سال است در این کشور ادامه دارد موجب آوارگی صدها هزار سوری شده است. از سوی دیگر شرایط ایجاد شده در مناطق تحت تصرف داعش در عراق نیز سبب شده شماری زیادی از مردم این منطقه آواره شوند.
نظرات بینندگان