arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۰

سکوت مجرمانه!

این یک محفل ثروتمند و قدرتمند در بطن وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت است که در سیاست های هسته ای دست بالا را دارد و شاخ و برگ های آن به فدراسیون شرکت های برق، آژانس امنیت ملی و هسته ای و گروه های صنعتی سازنده نیروگاه های هسته ای گسترش می یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از زلزله ی بی سابقه  در ژاپن ، گروه فشار قدرتمند هسته ای در ژاپن اخبار واقعی از بحران هسته ای در این کشور را سانسور کرده است، اما مردم ژاپن با کشف تدریجی حقایق بحران هسته ای در کشورشان و ناتوانی مقامات در حل آن دچار نگرانی شدیدی شده اند.

شهادت های کارشناسان هسته ای در شبکه های تلویزیون خصوصی و اخبار این روزهای روزنامه های ژاپنی قبل از هر چیز قدرت آنچه ژاپنی ها از روی حجب و حیا لابی هسته ای می نامند، در پنهان کردن اخبار واقعی درباره ابعاد فاجعه آشکار کرده است.

این یک محفل ثروتمند و قدرتمند در بطن وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن است که در سیاست های هسته ای دست بالا را دارد و شاخ و برگ های آن به فدراسیون شرکت های برق، آژانس امنیت ملی و هسته ای و گروه های صنعتی سازنده نیروگاه های هسته ای ( در راس آنها توشیبا و هیتاچی) گسترش می یابد.

این لابی قدرتمند که در جلوگیری از درز اخبار استاد هستند، تبلیغات تلویزیونی و مطبوعاتی پرشماری را درباره ایمن بودن صنعت هسته ای تامین مالی می کنند.

تغییر قدرت در ژاپن در سال 2009 نیز از قدرت این لابی کم نکرده است، زیرا تامین انرژی در ژاپن به طور گسترده به صنعت هسته ای وابسته است.

قبلا نیز در سال 2002 اخباری منتشر شد که از پنهان کاری درباره حوادث هسته ای در ژاپن از سال 1970 به این طرف ( زمان راه اندازی صنعت هسته ای در کشور) افشاگری می کرد.

در آن زمان شرکت برق توکیو ( تپکو) در صف اول متهمان قرار داشت. این شرکت مالک و اپراتور نیروگاه فوکوشیما است. این بار شهادت های کارمندان سابق این شرکت دردسر ساز شده است.

بر اساس این شهادت ها معلوم می شود که شرکت تپکو، بازدهی در کوتاه مدت را بر اتخاذ تمهیدات ایمنی درازمدت، آن هم در کشوری که فعالیت زلزله و سونامی آن شدید است ، ترجیح داده است.

نیروگاه های فوکوشیما برای امواج با حداکثر ارتفاع پنج و نیم متر ایمنی سازی شده بودند که سابقه آن به یک سونامی به وقوع پیوسته در سال 1956 در شیلی بر می گردد.

تمهیدات ضد زلزله کامل بوده و در هنگام بروز زلزله رئاکتور ها به طور خودکار متوقف شدند ، اما روزنامه توکیو شیمبون به نقل از مهندسان توشیبا که در طراحی رئاکتورها مشارکت کرده بودند، نوشت که در سیستم خنک سازی نیروگاه پایین ترین سطح خطر در نظر گرفته شده بود.

یک مهندس دیگر توشیبا نیز اخیراً گفته است:« ژاپن با یک فاجعه طبیعی روبرو نشده نیست، بلکه این فاجعه منشاء انسانی دارد. پیش از این نیز گزارش هایی در مطبوعات غربی درباره تعدد حوادث کاری در نیروگاه فوکوشیما و آسیب های رادیواکتیو وارده بر کارکنان آن منتشر شده بود.

علاوه بر این شرکت تپکو نیز با تاخیر به ابعاد فاجعه هسته ای واکنش نشان داده است که این موضوع نیز امروز از اتهامات توجیه کننده نقش آفرینی این شرکت در گسترش آسیب رسانی ها تلقی می شود.

همچنین در توجیه قصور مسئولان ژاپنی، مطبوعات این کشور نوشته اند که هشت کارمند شرکت هسته ای فرانسوی " آره وا " که در فوکوشیما کار می کرده اند، بلافاصله بعد از بروز زلزله با توجه به شناخت شان از ابعاد حادثه، به فرانسه بازگشته اند. "آره وا" قوی ترین و بزرگ ترین شرکت فعال در صنعت هسته ای در جهان است.

* مسعود جهانشاهی
نظرات بینندگان