arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

آزمایش داروی پیشگیری از ایدز موفقیت آمیز بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تراوادا (Truvada) یکی از داروهای پیشگیری از ویروس HIV، مرحله آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش ایرنا از ساینس، این دارو خطر ابتلا به عفونت HIV را در افرادی که در معرض خطر این ویروس قرار داشتند، تا 92 درصد کاهش داده است.

به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا ، منظور از افرادی که در معرض خطر هستند، یکی از زوجینی است که طرف مقابل به ویروس آلوده است و روابط جنسی کنترل نشده دارند یا معتادانی که از سرنگ مشترک استفاده می کنند.

نتیجه آزمایش ویروس HIV در این افراد پس از یک دوره سه ساله که از دارو استفاده می کردند، منفی گزارش شده است.
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است؛ ولی نتیجه بسیار امیدوارکننده است.

داروی Truvada در سال 2004 میلادی توسط FDA تایید شد. این دارو برای کاهش ویروس HIV در خون افرادی که به این بیماری مبتلا هستند مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند علایم بیماری را کاهش دهد و از گسترش آن تا حدی جلوگیری کند. سه سال قبل این دارو به عنوان یک داروی پیشگیری کننده ویروس در افرادی که در معرض خطر بودند، ولی به ویروس مبتلا نشده بودند، مورد آزمایش قرار گرفت.

در این مطالعه 657 داوطلب شرکت کردند، با اینکه دارو عوارض جانبی مانند درد استخوان و برخی مشکلات کلیوی به دنبال داشت، نتیجه موفقیت آمیز بود و هیچ تن از 657 نفر، به ویروس آلوده نشدند.
ویروس HIV سلول های CD4+ T را آلوده می کند. این سلول ها نقش مهمی در سیستم ایمنی بازی می کنند و بدن را در مقابل بیماری ها محافظت می کنند. با پیشرفت HIV، تعداد سلول های T فعال در سیستم ایمنی کاهش می یابد، تا جایی که سیستم ایمنی نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و در این حالت HIV به ایدز (AIDS، مخفف acquired immune deficiency syndrome) تبدیل می شود.

به گزارش سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها، در آمریکا حدود 1.2 میلیون نفر به عفونت HIV مبتلا هستند که حدود 14 درصد از این افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند.
نظرات بینندگان