arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۰

مرجع تقلیدی که کفش فقیران را جفت می‌کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کتاب «ارجنامه مرعشیان» دربردارنده گزیده مقالاتی در پاسداشت آیت‌الله مرعشی‌نجفی‌(ره) و فرزندش سید محمود مرعشی نجفی است که به تازگی چاپ شده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، گزیده مقالاتی در پاسداشت آیت‌الله‌العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی‌نجفی‌(ره) و فرزندش حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی در کتابی تحت عنوان «ارجنامه مرعشیان» به چاپ رسیده است. 

 این مجموعه در دو بخش اصلی تدوین یافته که بخش اول به مقالاتی پیرامون شخصیت آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی‌(ره) و بخش دوم به مقالاتی در رابطه با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی‌نجفی پرداخته است.

برخی از موضوعات مقالات ارائه شده در این کتاب با محوریت جایگاه اخلاقی و معنوی آیت الله العظمی مرعشی نجفی شامل: «زیور دانشوران به قلم سید محمود مرعشی‌نجفی»، «کار نیکو ز مرعشی آید» به قلم عبدالحسین حایری، «نامه‌ای از آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی» اثر منوچهر صدوقی سها»، «دیدار دریا به قلم حسین علی‌زاده»، «خاطرات استاد مستوفی، اثر علی‌صادق‌زاده»، «آیت‌الله‌العظمی مرعشی به روایت عباس اقبال آشتیانی،‌اثر علی‌اکبر صفر»، «تلاش‌های اجتماعی آیت‌الله‌العظمی مرعشی به روایت اسناد، به قلم حمید سلیم گندمی»، «نگاهی به دریا از دور، اثر علی رفیعی علامرودشتی»، «سلوک عرفانی و اخلاقی آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی‌(ره) به قلم عبدالله اصفهانی» است.

در مقاله‌ای که با عنوان «نگاهی به دریا از دور» به قلم علی رفیعی نگاشته شده آمده است: حضرت آیت الله مرعشی‌نجفی‌(ره) دستور می‌داد، نابینایان شهر قم یا اطراف را دعوت به صرف شام یا نهار دعوت کنند و لی نگویند از جانب چه کسی است و آن وقت خود به پذیرایی از آنها می‌پرداخت و حتی کفش‌های آنها را در جلوی پایشان جفت می‌کرد، و آنها نمی‌دانستند که میزبانشان کیست.

در بخش دوم که به «ارجنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی‌نجفی» نام گرفته، مقالاتی در خصوص تولیت کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی به خوانندگان ارائه می‌دهند.

در قسمتی از مقاله «باغبان بوستان معرفت و فضیلت به قلم غلام‌رضا گلی زواره در این بخش عنوان شده است: حجت‌الاسلام والمسلمین مرعشی، از زمان تولیت و بدو تاسیس کتابخانه، تمام توان خود را برای فراهم ساختن منابع و مراجع به کار برده و برای این منظور، مسافرت‌های زیادی به داخل و خارج از کشور نموده است. وی برای جمع‌آوری کتب خطی به بیش از بیست کشور سفر نموده است که ره‌آورد این سفرها هزاران فیلم، میکرو فیلم، کتب خطی و چاپی و هزاران جلد کتاب به زبان‌های گوناگون جهان درباره اسلام بوده است تنها در یک سفر که به حیدرآباد هندوستان داشتند تعداد سیزده جلد کتاب خطی و چاپی نفیس را تهیه کردند.

نظرات بینندگان