arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۹۰۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

بان کي مون: شوراي امنيت در برابر بحران سوريه شکست خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دبيرکل سازمان ملل اعتراف کرد که شوراي امنيت سازمان ملل درباره سوريه شکست خورده است زيرا اختلاف نظر ميان قدرتهاي بزرگ باعث شده است که اين سازمان نتواند اقدامي در جهت پايان دادن به بحران سوريه انجام دهد. اين جنگ هزينه‌اي برابر با زندگي صدها هزار نفر و موج گستره پناهجويان را داشته است.

بان کي مون در گفت‌وگو با روزنامه گاردين گفت: بايد روسيه و چين نگاه فراملي به مساله سوريه داشته باشند و از متوقف کردن شوراي امنيت براي برداشتن گامي عليه جنگ در سوريه دست بردارند.

وي ادامه داد: ما نياز به اهداف واحد و منسجم به خصوص در ميان اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل داريم. زمانيکه آنها جدا از يکديگر حرکت مي‌کنند بسيار دشوار است که بتوان سازمان ملل را هدايت کرد. بر همين اساس من تلاش مي‌کنم که اعضاي دائم شوراي امنيت را وادار کنم نگاه فراملي به مسايل داشته باشند.

دبيرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: زمانيکه اعضاي دائم شوراي امنيت با يکديگر متحد باشند، در اين صورت مي‌توانيم سريع باشيم و برخورد چشمگيري در برابر مسايل مختلف داشته باشيم. همانگونه که درباره انجام تحقيقات درباره تسليحات شيميايي در سوريه داشتيم.

به نوشته اين روزنامه، اگرچه بان کي‌ مون از روسيه و چين به طور مستقيم نامي نبرد اما اين دو کشور در برخي نشستها از صدور قطعنامه جلوگيري کردند.

وي در گذشته شرم و عصبانيت خود را درباره ناتواني جامعه بين‌المللي در توقف جنگ در سوريه اعلام کرده بود و اين بار اضافه کرد که اعتبار سازمان ملل بر همين اساس دچار لطمه شده است.

هم چنين وي در بخش ديگري از اظهاراتش با تاکيد بر انجام اصلاحاتي در ساختار سازمان ملل گفت: ايدهاي بسيار جالبي توسط اعضاي سازمان پيشنهاد شده است. علاوه بر انجام تغييراتي در سازمان ملل، بايد تغييراتي در راستاي شفاف تر، دموکراتيک‌تر و پاسخ گو تر شدن شوراي امنيت سازمان ملل انجام گيرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان