arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴

میرکریمی: از خودم خجالت می کشم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما در مراسم تجلیل از سعید پورصمیمی، فرهاد ورهرام، احمدرضا درویش و علیرضا داودنژاد در هفدهمین جشن سینمای ایران که ۱۷ شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت‌: از خودم خجالت می‌کشم که مجبور هستیم در دولت‌های مختلف همچنان خواسته‌های حداقلی هنرمندان را به دفعات بیان کنیم‌.

به گزارش جهان صنعت، وی ادامه داد‌: خجالت از طرح خواسته‌های حداقلی زمانی بیشتر می‌شود که مجبوریم آنها را از تریبون‌های مختلف به انحای مختلف بگوییم ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد‌.

میرکریمی تصریح کرد‌: تعجب من از این است که دولت‌ها خوب یا بد یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند اما همه آنها در یک موضوع آن هم بی‌اعتنایی به مقوله هنر اشتراک نظر دارند و من امیدوارم حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم مجبور نباشد در نشست رسانه‌ای پیش رو، برای سومین بار و در مقابل این سوال که برای مقوله فرهنگ و هنر چه کرده‌اید از بازگشایی خانه سینما به عنوان دستاورد دولتش یاد کند‌.

این فیلمساز سینمای ایران با اشاره به برگزاری بزرگداشت در هفدهمین جشن سینمای ایران گفت‌: چهارمین شب از برگزاری جشن‌های سینمای ایران به تجلیل از سعید پورصمیمی، فرهاد ورهرام، احمدرضا درویش و علیرضا داودنژاد اختصاص دارد و نکته مهم در این مراسم‌ها این است که به یاد آوریم تقدیر از بزرگان و سینماگران مطرح سینمای ایران تنها یک تجلیل ساده نیست بلکه تجلیل از تاریخ سینماست؛ تاریخی که عزیزان با سختی آن را ساخته و حاصل یک عمر تلاش در این عرصه است‌.
میرکریمی ادامه داد‌: سینماگرانی که در هفدهمین جشن سینمای ایران مورد تقدیر قرار می‌گیرند، گنجینه‌های سینمای ایران هستند و اگر بخواهم مثالی بزنم، می‌توان آنها را به قندیل‌هایی شبیه دانست که گاه میلیون‌ها سال طول کشیده است که در غارهای قدیمی شکل گرفته‌اند و گاه افرادی که قد کوتاهی دارند، برای اینکه سرشان به آنها نخورد، ناگزیر می‌شوند با تیشه به آنها بزنند و بشکنندشان و میراث یک عمر را از بین ببرند‌.

مراسم تجلیل از احمدرضا درویش سومین بخش تجلیل از چهره‌های سینمایی جشن سینمای ایران بود که شب ۱۷ شهریورماه برگزار شد‌. در این بخش از مراسم فیلم کوتاهی با عنوان «فرمانده در حجاب» به کارگردانی دانش اقباشاوی نمایش داده شد و در ادامه کیومرث پوراحمد، محمدمهدی عسکرپور و سهیل محمودی روی صحنه آمدند تا تجلیل از احمدرضا درویش را به جا آورند‌.

کیومرث پوراحمد به عنوان نخستین سخنران روی صحنه آمد و با اشاره به چگونگی مواجه شدن با سینمای احمدرضا درویش گفت‌: سال‌ها پیش اصغر رفیعی‌جم که فیلمبرداری فیلم «آخرین پرواز» ساخته درویش را به عهده داشت مرا به اکران خصوصی این فیلم دعوت کرد‌. از فیلم خوشم آمده بود و دوست داشتم کارگردان «آخرین پرواز» را ببینم‌. بعد از مدتی انتظار دیدم کارگردان جوانی با ریش جلو آمد و سلام کرد‌. در این زمان بود که برای اولین بار با احمدرضا درویش آشنا شدم و این آشنایی تا امروز برای من پابرجا مانده است‌.

وی ادامه داد‌: فیلم‌های درویش برای من دنیایی حرف دارد‌. همیشه با «کیمیا» گریه کرده‌ام و معتقدم که فیلم «دوئل» بنیان جدیدی در سینمای جنگ بود و توانست نگاه مخاطب به سینمای جنگ را ارتقا دهد‌.

محمدمهدی عسکرپور یکی دیگر از فیلمسازانی بود که در مراسم تجلیل از احمدرضا درویش صحبت کرد‌. این کارگردان سینمای ایران درباره احمدرضا درویش گفت‌: آورده‌های احمدرضا درویش برای سینمای ایران زیاد بوده است‌. وی متخصصان جدیدی را به فهم سینمای ایران عرضه کرده است‌. درویش در ۱۰ دقیقه ابتدایی فیلم «کیمیا» طراحی موقعیت خوبی به سینمای ایران عرضه کرد و امیدوارم تجربه‌های این کارگردان به نسل امروز منتقل شود چون درویش لحظات عاطفی و جنگی را به خوبی کنار هم قرار می‌دهد.‌ مطمئن هستم خداوند به درویش لطف خواهد داشت و مشکل وی در اکران «رستاخیز» را به خوبی حل می‌کند‌.

پس از پایان صحبت‌های محمدمهدی عسکرپور، سهیل محمودی یکی دیگر از مهمانان حاضر در مراسم تقدیر از احمدرضا درویش پشت تریبون رفت و با خواندن شعری گفت‌: احمدرضا درویش دریایی همیشه مواج است‌. من همه دوستان نزدیک ادبی و هنری خود را از دست داده‌ام اما دلم خوش است که درویش هنوز کنارم هست‌. به نظر من کسانی که به فیلم درویش بی‌محلی کرده‌اند و از «رستاخیز» دفاع نکرده‌اند، روزگاری پشت همین تریبون‌ها قرار می‌گیرند و در نبود درویش از «رستاخیز» دفاع می‌کنند، آنگاه است که شاهدان این روزها به آنها زهرخند می‌زنند‌. وی ادامه داد‌: متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای در ماه رمضان علیه فیلم «رستاخیز» مقابل ارشاد می‌آیند تجمع می‌کنند و نسبت به فیلم معترض می‌شوند و متاسفانه شاهد هستیم که فیلم در برابر این تجمع از پرده پایین می‌آید‌. لازم می‌دانم بگویم در تاریخ فرهنگ و ادب این سرزمین مدیران بسیاری چون سیدمحمد بهشتی بوده و هستند که نامشان به نیکی یاد می‌شود‌. من از مدیرانی که اکنون هستند، می‌خواهم کاری کنند تا نامشان در آینده به نیکی یاد شود و درباره اکران «رستاخیز» درست عمل کنند‌.

حجت‌الله ایوبی نیز طی سخنانی گفت‌: فیلم رستاخیز توسط احمدرضا درویش ساخته شد اما هنوز فکر می‌کنم که‌‌ای کاش به او عشق نمی‌ورزیدم،‌ ‌ای کاش مخالف فیلمش بودم و طرفدار این نبودم که فیلمش نمایش داده شود تا آن وقت برخی ازحرف‌های که بعد مطرح شد به من منسوب نمی‌شد‌. ‌‌ای کاش می‌توانستم کاش می‌توانستم حرف بزنم اما از آن هم محروم هستم و ناچاریم صبر کنم تا این مشکل هم در سینما حل شود‌.

همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران نیز با گله از عدم حضور علی جنتی در این مراسم گفت‌: بعید می‌دانم دعوتنامه هفدهمین جشن سینمای ایران به علی جنتی نرسیده باشد زیرا ما قطعا فرستادیم‌. حال من به عنوان دبیر جشن سینمای ایران از حضور نیافتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد خجالت می‌کشم‌.

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به تجلیل از احمدرضا درویش در جشن سینمای ایران عنوان کرد‌: همیشه با احتیاط با احمدرضا درویش برخورد کرده‌ام و این احتیاط من نیز ناشی از شهامت و جسارتی است که احمدرضا درویش در ساخت فیلم‌های خود داشته است‌. ساخت فیلم‌هایی چون «کیمیا»، «سرزمین خورشید»، «دوئل» و «رستاخیز» شهامت می‌خواهد و احمدرضا درویش شهامت و جسارت لازم در این عرصه را داشته؛ شهامتی که منجر به تاثیرات مثبت در سینمای ایران شده است‌. هفدهمین جشن سینمای ایران با حضور اهالی سینما و برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی چون علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، احمد مسجد جامعی، سید محمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، عیلرضا رضاداد و‌.‌.‌. برگزار شد‌.
نظرات بینندگان