arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴

نگرانی تمام نشدنی بحرین درباره ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه بحرین ضمن تکرار اتهامات همیشگی خود علیه ایران مبنی بر اینکه تهران در امور این کشور مداخله می‌کند، افزود توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ باعث نشده خیال کشورهای عربی به صورت کامل راحت شود.

به گزارش فارس، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین ادعا کرد توافق هسته‌‌ای ایران با کشورهای غربی همه عوامل نگرانی درباره ایران را از بین نمی‌برد.

ایران

وی در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن افزود: در صورتی که تهران بر شیوه قبلی خود باشد ، منطقه خلیج (فارس) از این توافق نفعی در راستای امنیت و ثباتش نخواهد برد. خالد بن حمد تاکید کرد: مقامات ایران باید به دو امر مهم توجه داشته باشند: اجرای درست بندهای توافق و اصلاح روابط با کشورهای همسایه.

وزیر خارجه بحرین در این گفت‌وگو که در حاشیه سفر «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین و هیأت همراه به فرانسه و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور (در دوشنبه هفته جاری) انجام شد به سوالات دیگری درباره منطقه از جمله مسأله یمن و آوارگان سوری و غیره پاسخ داد.

خالد بن حمد مدعی شد ایران در وارد کردن مواد منفجره به بحرین دست دارد و گفت: آیا حجم مواد قاچاق شده به بحرین را می‌دانید؟ این مواد برای برای نابودی منامه کافی است، همه خطی که قایق‌های حامل این مواد طی می‌کند را می‌دانند.

وی سپس ادعا کرد «دوگانگی مواضع ایران» مشکل به وجود آورده؛ از طرفی برخی مقامات ایرانی با زبان تهدید و زور حرف می‌زنند و از طرفی دولت ایران با لبخند خواهان گفت‌وگوست. اگر ایران سیاست‌هایش را تغییر دهد ودست از شیعیان عرب و کشورهای عربی بردارند با هر یک گام این کشور، اعراب دو گام به سمتش خواهند برداشت.

یمن

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سوال که « آیا شما معتقدید که تنها راه‌حل یمن، گزینه نظامی است؟» مدعی شد این انصارالله و متحدان آن در یمن از نظام سابق این کشور است که گزینه نظامی را انتخاب کرده‌اند و آنها توافق میان کشورهای عربی و «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را رد کرده‌اند. وی افزود اگر انصارالله سلاحش را بر زمین بگذارد همه آماده گفت‌وگو برای راه‌حل سیاسی هستند زیرا مسأله پایان وجود کسی در یمن نیست.

خالد بن حمد درباره فشارهای غربی برای برقراری آتش‌بس در یمن، با تکرار اتهام‌زنی‌های ائتلاف عربی ادعا کرد: پیش از یک ماه پیش تصمیم به آتش‌بسی ۵ روزه با قابلیت تمدید گرفتیم اما حوثی‌ها و متحدان آنها به آن پایبند نبودند، آنها خواهان آتش‌بس نیستند، اجازه تفتیش هواپیماهای حامل مواد غذائی را نمی‌دهد و بر ارتباط مستقیم با متحدانشان در تهران اصرار دارند، آنها خواهان عدم اجرایی شدن توافق ۲۲۱۶ شورای امنیت هستند و این مسأله واضح است؛ تا زمانی که به این شیوه خود ادامه دهند ما از مقابله با آنها دست برنمی‌داریم.

او درباره مذاکرات انجام شده در مسقط برای حل مسأله یمن نیز گفت: کسی در این باره با ما مشورتی نکرد و هر چه شنیده‌ام از رسانه‌ها بوده بنابراین اطلاعاتی ندارم.

خلیج فارس و آمریکا

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای عربی از اینکه آمریکا بر خط خودش باقی بماند و به تعهداتش در قبال امنیت آنها عمل کند» گفت: آمریکا کشوری دوست و متحد است و این حرف امروز و دیروز نیست بلکه روابط ما به سال ۱۸۹۳ م باز می‌گردد.

آنچه امروز شاهد آن هستیم بازگشت روابط آمریکا و منطقه است؛ما هیچ ترسی نداریم که ایران وارد سیستم منطقه‌ای شود، وارد شدن ایران به سیستم منطقه‌ای در نهایت به نفع ما خواهد بود به این شرط که تهران به سیاست حسن همجوار و عدم مداخله در امور دیگر کشورها متعهد باشد.

ارتش مشترک عربی

خالد بن حمد طرح تشکیل «ارتش مشترک عربی» را طرحی اعلام کرد که سریع نمی‌توان آن را عملی کرد و افزود: همه خواهان تشکیل این ارتش هستیم اما باید اصولی باشد و زمان‌بر است.

سوریه

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به سوال آخر الشرق‌الاوسط درباره سوریه گفت: باید به متن بیانیه ژنو ۱ ماده ۱۴ برگردیم که حکومت انتقالی با رضایت ملت سوریه را بیان می‌کند. راه‌حل در سوریه نمی‌تواند نظامی باشد بلکه سیاسی است.
نظرات بینندگان