arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴

علی لاریجانی: آمریکا به توافق عمل نکند پاسخ متقابل می‌دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس کشورمان با اشاره به اینکه در کنگره آمریکا رای کافی برای پذیرش توافق هسته‌ای وجود دارد، توافق وین را همراه با نقاط ضعف و کاستی‌هایی دانست.

به گزارش فارس، "دکتر علی لاریجانی"، رئیس مجلس کشورمان در گفتگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" در پاسخ به این پرسش که شما در سفر اخیرتان به نیویورک چه تصوری از کنگره آمریکا به دست آوردید و آیا به اعتقاد شما کنگره با توافق هسته ای موافقت خواهد کرد گفت: تا آن جایی که من می دانم در کنگره رای کافی برای پیش بردن و قبول توافق وجود دارد. بیانیه ها بخصوص از طرف نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اما نشان می دهند که موضوع ایران برای آن ها مشخص و قابل درک نیست.

اگر آمریکا به توافق عمل نکند ما هم پاسخ متقابل می‌دهیم

وی در پاسخ به این پرسش که اگر یک جمهوریخواه رئیس جمهوری آمریکا شود و دیگر بر اساس توافق عمل نکند چه اتفاقی می افتد گفت: ما هم متقابلا پاسخ خواهیم داد. ما به اقدامات مشخصی فکر می کنیم، اما نمی خواهیم تا وقتی که اتفاقی نیافتاده است چیزی در این باره بگوییم.

لاریجانی در ادامه گفت: اما اگر ایالات متحده چنین کاری را انجام دهد زشت است و به دنیا نشان می دهد که هیچ اعتمادی به تصمیمات دولت آمریکا نیست.

رئیس مجلس کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا مناسبات مشارکتی با ایالات متحده اصلا امکان پذیر است گفت: این مسئله کاملا به ایالات متحده بستگی دارد. رهبر انقلاب ما گفته است که توافق هسته ای باید به عنوان یک آزمون در نظر گرفته شود.

لاریجانی در ادامه این گفتگو درباره توافق هسته ای وین گفت: در مجموع من اعتقاد دارم که توافق وین قابل قبول است. دولت آمریکا در جریان مذاکرات هم هرگز آزار و اذیت کردن ما را متوقف نکرد. آن ها ما را به چیزهایی مجبور کرده اند که هیچ منطق قانونی، فنی و عقلانی ندارد. جمهوری اسلامی ایران با این حال برخی اهداف خود را به دست آورده است. این توافق نقاط ضعف و کاستی هایی دارد. افرادی در ایران وجود دارند که این توافق را رد می کنند و بسیاری از آن ها در مجلس ما می نشینند.

همواره امکان یک راهکار سیاسی برای بحران سوریه وجود داشته است

لاریجانی در ادامه گفت: بسیاری مسائل منطقه می تواند از راه های دیپلماتیک حل شود. برای بحران سوریه همواره امکان یک راهکار سیاسی وجود داشته است و این مسئله هچنین برای یمن اعتبار دارد.

وی افزود: ما در شروع بحران سوریه به دوستان اروپایی خود گفتیم که یک راه حل سیاسی برای این بحران وجود دارد؛ دو چیز به این رویکرد آسیب رساند؛ اول اینکه قدرتهای منطقه خواستند این بحران را به روش خود و البته از راه نظامی حل کنند. دراین راستا کشورهایی در منطقه وجود دارند که می خواهند امپراتوری های سابق خود را احیا کنند و همچنین کشورهایی وجود دارند که ایده های افراط گرایانه خود را می خواهند گسترش دهند. آن ها در چهار سال و نیم گذشته به سوی ما آمدند و گفتند که دمشق را درعرض دو هفته اشغال خواهند کرد. ما به آن ها درباره عواقب تلخ این گونه اقدامات و تشکیل گروه های تروریستی جدید در سوریه هشدار دادیم. من همچنین این را به سیاستمداران اروپایی هم گفتم اما آن ها به من گوش ندادند. تنها کسی که به حرف من گوش داد وزیر امور خارجه آلمان بود.

رئیس مجلس کشورمان در ادامه گفتگو با این روزنامه آلمانی تصریح کرد: فروپاشی سوریه پاداشی برای تروریست هاست که ما از این طریق کشور را در دیسی نقره ای به آن ها تسلیم می کنیم. در ۱۰ سال گذشته همواره در جایی که جنگ یا اشغالگری به وجود آمد یک گروه تروریستی جدید تشکیل شد و این مسئله درباره افغانستان، عراق و همچنین سوریه وجود داشت. من احتمال می دهم که این مسئله حالا در یمن هم اتفاق بیافتد. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که یک گروه برای مبارزه در سوریه آموزش داده شده اند. این ها راهکارهای ساده ای هستند. ما نسبتا می توانیم مطمئن باشیم که همچنین این گروه منجر به تشکیل یک گروه تروریستی جدید می شود.

وی درباره دیدگاه ایران درباره یک راهکار سیاسی در سوریه نیز گفت: این راهکار باید شامل چهار نکته باشد، اول باید دموکراتیک بوده و خواست مردم را در نظر بگیرد. اما افرادی وجود دارند که در یک اتاق می نشینند و می گویند این شخص باید در قدرت بماند و دیگری نه. این ها راه کارهای اشرافی هستند که دیگر قابل قبول نیستند.

ایران تنها کشوری است که به صورت موثر با تروریسم مبارزه می‌کند

دوم اینکه باید همه احزاب بخشی از یک دولت در سوریه باشند، پس ما به یک دولت وحدت ملی نیاز داریم. هیچ گروهی نباید این احساس را داشته باشد که توسط دولت نادیده گرفته شده است. سوم اینکه باید از حقوق اقلیت ها حمایت شود و چهارم باید با افراط گرایان مبارزه شود.

لاریجانی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که به صورت موثر علیه تروریسم مبارزه می کند. بدون ایران، بغداد و دیگر شهرهای عراق به دست تروریست ها می افتاد. یک گروه از کشورها می گویند آن ها با تروریست ها مبارزه می کنند اما در واقع به آن ها کمک می کنند. سلاح های تروریست ها از کجا می آید؟ از آسمان به زمین نمی آید. تروریست داعش این تسلیحات را از کشورهای منطقه دریافت می کند و این روند همچنان ادامه دارد. داعش با فروش منابع نفتی پول به دست می آورد. ما اسنادی داریم که برخی کشورها با واسطه به این تروریست ها پول پرداخت می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ائتلاف مبارزه علیه داعش به رهبری آمریکا تا چه اندازه موفق عمل کرده است گفت: این ائتلاف دستاوردهای زیادی به دست نیاورده است. این ائتلاف حتی به نفع تروریست ها است در این راستا که آن ها را جسورتر می کند.

وی درباره مناسبات بین ایران و عربستان سعودی نیز گفت: ما مناسبات و روابط بین دو کشور را به عنوان رقابت نمی بینیم. سعودی ها مانند برادران ما هستند اما خطا انجام می دهند و نباید انتظار داشته باشند که ما در این راستا از آن ها حمایت کنیم.

لاریجانی از جمله خطاهای سعودی ها به دخالت های آن ها در یمن و بحرین اشاره کرده و گفت: اگر ما فرض را بر این بگیریم که آن ها نگران منافع شخصی خود هستند و دغدغه های آن ها هم بجا باشد آیا این مسئله به آن ها این حق را می دهد که به این کشور حمله کنند، انسان ها را بکشند و زیر ساخت ها را نابود کنند؟ آن ها باید این مسئله را به صورت دیپلماتیک حل کنند.

وی افزود: ما به یک همکاری جمعی در امور منطقه ای اعتقاد داریم. رقابت ها احمقانه هستند. این تصور که در منطقه می تواند امپراطوری های جدید شکل گیرد مربوط به قرون گذشته است. هدف ما این است که یک همزیستی صلح آمیز و امنیت پایدار در منطقه ایجاد کنیم.
نظرات بینندگان