arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴

رییس پارلمان عراق: برای تقویت همکاری ها در مبارزه با تروریسم به تهران می روم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس پارلمان عراق در آستانه سفرش به ایران، گفت که هدفش از سفر به تهران ، بحث درباره تقویت همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و حمایت از آشتی ملی در عراق است.

سلیم الجبوری امروز (جمعه) در گفت وگو با ایرنا، توسعه روابط دوجانبه میان دو کشور، بویژه در زمینه های قانونگذاری را از جمله موضوعات مورد علاقه دو طرف در مذاکرات تهران عنوان کرد.

وی افزود: ایران و عراق دو کشور دوست هستند و مناسبات مهمی آنان را به هم مرتبط ساخته است که منافع مشترک در مقدمه این روابط ویژه قرار دارد.

الجبوری با اشاره به کاهش شدید قیمت جهانی نفت تصریح کرد: دو کشور با خطرات اقتصادی مشترکی روبه رو هستند که تبادل نظر دو طرف در خصوص مواجهه با این شرایط بسیار حائز اهمیت است.

رییس پارلمان عراق با اشاره به مشکلات و مخاطرات منطقه، تاکید کرد: بی شک یکی از مهمترین اهداف تقویت روابط دو کشور، تلاش برای ایجاد تفاهم های منطقه ای است.

وی در پاسخ به اهمیت و نقش تبادل نظر و گفت وگوهای دو کشور و بازتاب منطقه ای آن گفت: ایران و عراق دو کشور مهم منطقه از جنبه های تاریخی، جغرافیایی و سیاسی هستند که با بستن راه های اختلافات، استقرار و ثبات پایدار را در منطقه برقرار می کنند که این امر باعث ایجاد فرصت های همکاری بیشتری می شود.

الجبوری با اشاره به خطراتی که منطقه را تهدید می کند، تاکید کرد که دو کشور ایران و عراق برای پایان دادن به پرونده های تهدید آمیز منطقه نقش بزرگ و فعالی را ایفا می کنند.

رییس پارلمان عراق همچنین در خصوص همکاری های پارلمانی میان دو کشور، به وجود ارتباطات وسیع میان مجلس شورای اسلامی و پارلمان عراق اشاره کرد و گفت: تبادل و همکاری میان دو پارلمان از گذشته ها وجود داشته است و درهمین چارچوب ما دوگروه دوستی پارلمانی را تشکیل دادیم.

الجبوری تاکید کرد که ما در پارلمان های دو کشور سعی می کنیم بر سر طیف وسیعی از قوانینی که همکاری های دو کشور را بویژه در زمینه های اقتصادی و امنیتی تقویت می کند، به تفاهم برسیم.

سلیم الجبوری که از خرداد پارسال، ریاست پارلمان عراق را بر عهده دارد، قرار است روز جمعه برای سومین بار به تهران سفر کند.

این دومین سفر رسمی و کاری وی به تهران است. الجبوری یک بار هم برای شرکت در اجلاس بین المجالس به تهران سفر کرده است.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز آذرماه پارسال یک دیدار رسمی از عراق داشت که در چارچوب سفر منطقه ای وی انجام شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان