arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۱۸۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴

وحشت از ایران، نظاميان عرب خارجي را به صحراي يمن کشاند/ توهمِ امبراطوری ایران، خواب از چشمان اعراب منطقه ربوده

حال و هوای آسمان خراش های مجلل و راحتی های قرن بیست و یکمی دبی ،‌با فضای حاکم بر بیابان های خشک و شن زارهای مارب در مرکز یمن زمین تا آسمان فرق می کند ، ولی تازه ترین دستاورد راهبردی جنگ منطقه ای قدرت با ایران موجب شده است پای کشورهای ثروتمند حوزه خلیج (‌فارس) به صحرای یمن باز شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم نوا براونینگ تحت عنوان «‌ وحدت و انسجام عربی و ترس از ایران ، نظامیان عرب حوزه خلیج (‌فارس)‌را به صحرای یمن کشانده است »‌ نوشت :‌ حال و هوای آسمان خراش های مجلل و راحتی های قرن بیست و یکمی دبی ،‌با فضای حاکم بر بیابان های خشک و شن زارهای مارب در مرکز یمن زمین تا آسمان فرق می کند ، ولی تازه ترین دستاورد راهبردی جنگ منطقه ای قدرت با ایران موجب شده است پای کشورهای ثروتمند حوزه خلیج (‌فارس) به صحرای یمن باز شود.

به گزارش انتخاب ؛ رویترز ادامه می دهد: با این همه به نظر می رسد نظامیان عرب از پیوستن به هزاران نظامی جوان اماراتی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان عرب پشیمان نیستند.

سالم یکی از نظامیان اماراتی با اشاره به حاکم دبی می گوید:‌ «‌ من شخصا چیز زیادی درباره یمن نمی دانم ولی شیخ محمد خیلی بیشتر از ما می داند و ما باید به وظیفه خود عمل کنیم. من همین قدر می دانم یمن کشور مهمی است و همسایه ماست و ما نمی توانیم درباره تحولات این کشور بی تفائت باشیم چون تحولات آن بر عربستان سعودی و امارات تاثیر می گذارد. ایران تا زمانی که امپراطوری خود را به همه جا گسترش ندهد ساکت نمی نشیند . »‌

نظامیان ارتشی کشورهای عرب حوزه خلیج ( فارس) مسلح به تجهیزات پیشرفته در صدد هستند با آنچه که آنها نفوذ فزاینده ایران ، دشمن شیعه غیر عرب خود توصیف می کنند ، در قالب جنگی که شش ماه است یمن را در بر گرفته ، مبارزه کنند.

در این میان منطقه نفت خیز مارب به میدان جنگ اصلی میان شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران و ائتلافی از نیروهای یمنی ، اماراتی ، عربستان سعودی و بحرینی تبدیل شده است. مارب معبری برای رسیدن به صنعا پایتخت به سمت غرب محسوب می شود که حوثی ها سال گذشته آن را تصرف کردند.

جنگجویان یمنی و کشورهای عرب حوزه خلیج ( فارس)‌ با توجه به درگیری های فرقه ای مشابه در دیگر کشورهای عربی مانند عراق و سوریه، آرمان مشترک خود را در یمن ، در قالب کمک به احیای آرمان وحدت و یکپارچگی اعراب تعبیر می کنند.

یکی از نظامیان یمنی با اشاره به نظامیان ارتش های عربی می گوید : « آنها برای ما خارجی و بیگانه نیستند ؛ انها برادران ما هستند ، شش ماه است که در مارب می جنگیم و با وجود دادن تلفات سنگین نتوانسته بودیم حتی به پیشروی اندکی دست پیدا کنیم تا اینکه آنها به کمک ما آمدند چون آنها برای ارمانی عادلانه و واحد می جنگند و پیروزی در نهایت از آن ما خواهد بود. »‌

ائتلاف عربی می خواهد دولت سرنگون شده یمن به دست حوثی ها در ماه مارس ، به قدرت بازگردد ، کشورهای عرب سنی منطقه سرنگونی این دولت را نشانه ای از اهداف توسعه طلبانه ایران شیعه می دانند. با این حال تهران هر گونه حمایت نظامی از حوثی ها را تکذیب می کند.

دخالت های ائتلاف نظامی در یمن ابتدا به حملات هوایی محدود می شد ولی حالا جنگ زمینی را در بر می گیرد و به رغم برتری آتشباری کشورهای عرب حوزه خلیج ( فارس)‌ ، مشخص شده پیروزی در این جنگ اصلا کار ساده ای نیست.

بر اثر اصابت یک فروند موشک حوثی ها به مقری نظامی در استان مارب در روز چهارم سپتامبر بیش از شصت تن از نیروهای عرب حوزه خلیج (‌فارس) از جمله 52 اماراتی کشته شدند که این بالاترین آمار تلفات وارده به نیروهای ارتش امارات محسوب می شود که یکی از پیشرفته ترین ارتش ها در جهان عرب را داراست .

ژنرال علی سیف الکعبی فرمانده نیروهای اماراتی در منطقه در این باره می گوید: « ما خون فرزندان خود را فراموش نمی کنیم. این دیگر به موضوعی شخصی برای نیروهای ما تبدیل شده حتی با وجودی که ما برای حمایت از یمنی ها به منطقه آمده ایم. «‌

الکعبی افزود از میان پنج هزار نیروی نظامی غیر یمنی مستقر در یمن ، حدود چهار هزار نفر از امارات آمده اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کشیده شدن پای امارات عربی متحده به باتلاق یمن می گوید : « ما کشور کوچکی نیستیم!»‌ وی با اشاره به نقش ارتش کشورش در عملیات نظامی بین المللی همچون بحران کویت و عراب در سال 1990- 1991 و عملیات صلح بانی در سومالی ، کوزوو و افغانستان تاکید می کند :‌« ما تجربه نظامی داریم. »

با این همه چند کیلومتر آن طرف تر ، حملات مداوم بالگردهای نظامی اماراتی موجب از هم گسیختگی صفوف نظامی حوثی ها نشده است که تنها به سلاح های ابتدایی و کلاشینکوف و ار پی جی مجهز هستند.

حوثی ها حملات نظامیان کشورهای عرب حوزه خلیج ( فارس) را از جمله صدها حمله هوایی که موجب کشته شدن بیش از چهارهزار و پانصد یمنی از ابتدای جنگ تاکنون شده است ، به عنوان جنایت بر ضد بشریت محکوم می کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
5
117
خدا باصابران و حق است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
6
89
مظلومیت یمنی ها کمتر از سایر مسلمانان نیست
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
11
82
اگر اینطوری که اینا میگن ایران در این جنگ دخالت میکرد ، قطعا نتیجه چیز دیگری جز این بود که میبینیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
8
90
لعنت خدا بر آل سعود و همپیمانان تروریستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
13
31
امپراطوری ایران قطعا محقق می گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
ایران را در همین مرزهای کنونی اش با نشاط و پویا با مردمی سرزنده داشته باشیم از هزار امپراطوری که مردمانش افسرده و نا امید هستند با ارزش تر است
ناشناس
| France |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
امپراطوری چیه برادر من؟ نمی فهمی؟ عرب های سعودی و مزودرانش عمدا چینین واژه ای رو سر زبون انداختن که بهونه ای داشته باشن
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
24
20
امپراطوری اسلام ناب محمدی کل دنیا رو خواهد گرفت انشاالله
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
1
22
سرمایه داران یران امارات را امارات کردند کاش انقد به امارات فرصت دلالی کالاهای ایران را نمیدادند ک الان اینگونه بی پروا شود پیروزی با مظلومان است
نظرات بینندگان