arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۰

حکم دادگاه امریکایی در پرونده ضبط کتیبه های هخامنشی به نفع ايران

دادگاه تجديدنظر در شيکاگوی آمريکا در پرونده ضبط اشياء عتيقه ايران در موزه این شهر به عنوان غرامت به خانواده شاکيان چند حمله در اسرائیل، به نفع ايران رای داد و رای دادگاه بدوی را نادرست تشخيص داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادگاه تجديدنظر در شيکاگوی آمريکا در پرونده ضبط اشياء عتيقه ايران در موزه این شهر به عنوان غرامت به خانواده شاکيان چند حمله در اسرائیل، به نفع ايران رای داد و رای دادگاه بدوی را نادرست تشخيص داد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از رویترز، شماری از خانواده‌های قربانيان حمله انتحاری سال ۱۹۹۷ در اسرائيل در دادخواستی از دادگاهی در آمريکا خواسته بودند اشيای عتيقه ايرانی در موزه شيکاگو را ضبط کرده و از آن برای پرداخت غرامت معادل حدود ۷۱ ميليون دلار به آنها استفاده کند.



این اشیا عتیقه "کتيبه هاي گلي" دوره هخامنشي بوند. اين کتيبه هاي يافت شده در زير زمين هاي تخت جمشيد در سال 1355 براي ترميم در اختيار بخش باستان شناسي دانشگاه شيکاگو قرار گرفته بودند.

دادگاه بدوی به نفع خانواده قربانيان رای داده بود، ولی دادگاه تجديد نظر در روز سه‌شنبه، اين رای را نادرست دانست و پرونده را برای بررسی دوباره به آن دادگاه ارجاع کرد.

دادگاه بدوی به نفع شاکيان رای داده و دستور داد منابعی را که می‌خواهند از طريق آنها غرامت پرداخت شود به دادگاه معرفی کنند. شاکيان پرونده اموال و دارايی‌های عتیقه ايران از جمله سه قطعه عتيقه ايرانی که به طور امانت در اختيار موزه تاريخ طبيعی شيکاگو و انستيتو مطالعات شرقی شيکاگو قرار دارد را معرفی کردند.

موزه و انستيتوی يادشده در پاسخ اعلام کردند اموال موزه جزء دارايی‌هایی نيست که تحت قوانين آمريکا قرار گيرد و از اين حوزه مصون است.

با اين حال شاکيان اصرار داشتند که اين مسئله و درخواست آنها منصفانه است و اين طور استدلال کردند که اشيای ياد شده برای اهداف تجاری در خاک آمريکا است و مالکيت آن متعلق به حاکميتی است که از گروه‌های تروريسم حمايت می‌کند و با آنها ارتباط دارد.

جمهوری اسلامی ايران يک وکيل آمريکايی استخدام کرد تا از منافع خود در دادگاه دفاع کند.

دادگاه تجديد نظر رای دادگاه را تغيير نداده، اما استدلال کرده است که اين رای نادرست است. دادگاه تجديد نظر همچنين درخواست وکلای شاکيان درباره «اعلام تمامی دارايی‌های ايران در کل خاک ايالات متحده آمريکا» را رد کرده است.

دادگاه تجديد نظر در صورت تشخيص رای نادرست، آن را تغيير نمی‌دهد، ولی با استدلال خود، از اجرای رای جلوگيری کرده و برای تغيير، آن را به دادگاه بدوی بازمی‌گرداند.
نظرات بینندگان