arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۰

گلایه آیت الله رفسنجانی از برخی مسئولان اجرایی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ارسال قوانین تعزیرات حکومتی و قانون مبارزه با مواد مخدر به دستگاه اجرایی برای ارسال به مجلس خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ارسال قوانین تعزیرات حکومتی و قانون مبارزه با مواد مخدر به دستگاه اجرایی برای ارسال به مجلس خبر داد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرآنلاین به سیر تصویب برخی از قوانین در مجمع پرداخت. 

وی تاکید کرد: «دولت در اواخر جنگ که مشکلات جدی پیدا شده بود، از امام(ره) خواست که قانون آن در مجمع تصویب شود که تصویب شد و هنوز هم همان است. گاهی اصلاحاتی لازم بود که در مجمع اصلاح می‌کنیم. اگر تفسیر می‌خواهند، در مجمع تفسیر می‌کنیم. یکی دیگر از این موارد قانون مبارزه با مواد مخدر بود. مصرف مواد مخدر در کشور خیلی سرعت گرفته بود. قبل از انقلاب هم مشکلات آن برای رژیم جدی بود و بعد از انقلاب هم مشکلاتی داشتیم. کم‌کم مواد صنعتی مخدر پیدا و مشکل جدی‌تر شد. احکامی که می‌خواستند صادر کنند، مثل زندان‌های طولانی، حبس‌های خاص و اعدام، با مبانی اولیه شرعی منافات داشت. امام آن قانون را هم به مجمع ارجاع دادند. مجمع هم قانون مبارزه با مواد مخدر را تصویب کرد که تا به حال به همان قانون عمل می‌شود. البته مدتی است که خواستیم هر دو قانون، یعنی هم تعزیرات و هم مواد مخدر، به مجلس برود. چون اصلی داریم که می‌گوید آنچه را که مجمع تصویب می‌کند، هیچ جای دیگر نمی‌تواند عوض کند. اگر نیاز به تغییر و حتی تفسیر باشد، باید در مجمع انجام شود.»

وی در پایان افزود: «الان مدتی است که اجازه دادیم این دو مورد به مجلس برود. ولی مسئولان اجرایی مایل نیستند این قوانین در مجلس بررسی و تصویب شود. چون دوره تصویب در مجلس طولانی است. علاوه بر اینکه بیش از 270 نماینده مجلس نظرات متفاوتی دارند و نمی‌توان همه را با یک جلسه توضیح قانع کرد که رأی بدهند. ولی در مجمع که 32 نفر هستند، خیلی راحت‌تر استدلالات خود را می‌گویند. البته مجمع این را قبول ندارد. چون اولاً اگر در مجلس مطرح شود، به خاطر تریبون بازی که مجلس دارد، بحث‌ها روشن و مردم مطلع می‌شوند. ثانیاً به خاطر ماهیت مجلس، بحث‌های کارشناسی بیشتری در کمیسیون‌های مجلس انجام می‌شود. ما اجازه دادیم، ولی مسئولان اجرایی به مجلس نمی‌برند.»
نظرات بینندگان