arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴

وزارت بهداشت: خطر وبا در عراق/مسافران عتبات انفرادی سفر نکنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مواردی از ابتلا به وبا در نجف و بغداد گزارش شده است بنابراین از مسافران عتبات می خواهیم از سفر انفرادی به عراق خودداری کنند و فقط با کاروانهای زیر نطر سازمان حج و زیارت به این کشور بروند.

محمد مهدی گویا افزود: در روزهای اخیر مواردی از ابتلا به بیماری وبا در برخی از شهرهای کشور عراق مشاهده شده است که بخشی از این موارد در مناطقی دیده همچون نجف و بغداد دیده شده است که زائران ایرانی به آنجا مسافرت می کنند.

وی افزود: از هموطنان می خواهیم از سفرهای انفرادی به عراق خودداری کنند و چنانچه قصد مسافرت و زیارت دارند فقط در قالب کاروان های مورد تایید سازمان حج و زیارت که نکات بهداشتی در آنها رعایت می شود، اقدام کنند.

گویا تاکید کرد: همه مسافرت ها به عراق باید حتما تحت مراقبت کاروان های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت باشد زیرا امنیت و سلامت مسافران در این کاروانها مراقبت می شود.

وی توصیه کرد: در صورت سفر به عراق تا جای ممکن از همراه بردن کودکان و افراد سالمند خودداری شود زیرا این افراد به دلیل ایمنی بدنی پایین تر در معرض ابتلای انواع بیماری های خطرناک مانند وبا قرار می گیرند.

گویا خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی دست ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید بعد از اجابت مزاج و قبل از خوردن غدا شست و شوی دست ها صورت گیرد.
وی تاکید کرد: ایرانیان سفر کرده به عراق از خرید موادغذایی از دستفروشان دوره گرد در مسیر راه و در شهرهای محل اقامتشان خودداری کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: افراد می بایست میوه و سبزی ها را هم به نحو مناسب شست و شو و ضدعفونی و سپس مصرف کنند و حتی الامکان از آب آشامیدنی به صورت بطری استفاده کنند و چنانچه از سلامت آب محل اقامت خود اطمینان ندارند و به آب بطری هم دسترسی ندارند آب را پس از جوشاندن استفاده کنند.

وی افزود: مسافران عراق می بایست به محض ابتلا به اسهال از خود درمانی و مصرف دارو و آنتی بیوتیک خودداری کنند و مراتب را به مسئولان کاروان ها اطلاع دهند، همکاران هلال احمر با هماهنگی مراکز بهداشتی، درمانی عراق آنان را تحت درمان قرار می دهند.

گویا اظهار داشت: زائرانی که از عراق باز می گردند نیز در صورت مشاهده علایم اسهال، حتما به مراکز بهداشتی، درمانی شهر خود مراجعه و اعلام کنند که از سفر عراق بازگشته اند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: کارشناسان وزارت بهداشت در مرزهای هوایی و زمینی مستقر هستند و از هر گونه کمک در این رابطه به زائران دریغ نمی کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان