arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴

گوشت‌های قربانی حج، نصیب کدام کشورها می‌شود؟

رییس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان گوسفندهای قربانی را معمولا از کشور «سودان» تامین می‌کند و بعد از ذبح در کشتارگاه نیز آن‌ها را به کشورهای آفریقایی می‌فرستد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک توسعه اسلامی که طرح قربانی حج زیر نظر آن اجرا می‌شود، سال گذشته توزیع گوشت‌های قربانی حجاج را این طور شرح داده بود؛ توزیع گوشت‌های قربانی شده پس از معاینه، از همان روز عید شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی مثل اردن، سوریه، لبنان و فلسطین در صورت اجازه‌ی رژیم صهیونیستی فرستاده می‌شود.

براساس اعلام این بانک، ارسال این گوشت‌ها به کشورهای دیگری چون افغانستان، پاکستان، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، دارالسلام، تانزانیا، کومور، موزامبیک، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون، آلبانی و بوسنی در روزهای بعد و از راه دریا انجام می‌شود.

به گفته‌ رییس بانک توسعه‌ی اسلامی، طبق توافق با کمیته امداد ایران، هر سال بخشی از گوشت قربانی‌ها به کشور ایران فرستاده می‌شود.

بانک توسعه اسلامی هنوز اعلام نکرده گوشت‌های قربانی حج امسال به کدام کشورها فرستاده می‌شود، اما رییس سازمان حج و زیارت ایران گفته است: این بانک توسعه اسلامی است که درباره کشورهایی که گوشت‌های قربانی باید به آنها ارسال شود، تصمیم می‌گیرد و معمولا هم این گوشت‌ها به کشورهای محروم آفریقایی فرستاده می‌شود.

سعید اوحدی در عین حال به ایسنا گفت: ایران سال‌هاست که پیشنهاد داده گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم این پیشنهاد را عملی کنیم.

در روز عید قربان پس از آن که زائران نخستین رمی جمرات را انجام دادند، ذبح گوسفندانی که از مزارع تامین دام بانک توسعه اسلامی به مکان کشتارگاه منتقل شده‌اند توسط ذابحان نائب انجام می‌شود و پس از آن نیز نوبت حلق و تقصیر (کوتاه کردن موی سر و ناخن) است.

سازمان حج و زیارت ایران نیز طرح قربانی برای زائران ایرانی را با هماهنگی بانک توسعه‌ اسلامی و عربستان انجام می‌دهد، برای همین هنگام ذبح گوسفندانی که از مزارع تامین دام بانک توسعه اسلامی به مکان کشتارگاه منتقل شده، روحانی‌هایی حضور دارند تا ذبح قربانی برای زائران ایرانی بدون مشکل شرعی انجام شود.

مبلغ گوسفند قربانی توسط سازمان حج و زیارت به زائران اطلاع داده می‌شود و هزینه‌ی آن پیش از سفر حج گرفته می‌شود. این هزینه بر اساس نرخ مصوب بانک توسعه اسلامی برای زائران تمام کشورهای اسلامی به ریال سعودی تعیین می‌شود که نرخ ارز آن با واحد پولی کشور متبوع زائر معادل‌سازی می‌شود.
نظرات بینندگان