arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴

‌زوجین واجدشرایط چه زمانی برای فرزندخواندگی اقدام کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول دفتر شبه خانواده بهزیستی ایلام گفت: زوج‌های متقاضی فرزندخوانده اول باید نبود بچه ‌در زندگی‌شان احساس شود بعد اقدام به فرزندخواندگی کنند.

«پروین یعقوبی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه برخی زوج‌های متقاضی فرزندخوانده به دلایل نامناسبی از قبیل دیدگاه جامعه و مردم و جلوگیری از فروپاشی زندگی مشترک متقاضی فرزندخوانده از بهزیستی می‌شوند، درحالی‌که ابتدا باید این نیاز را برای کانون خانواده احساس کنند.

وی با تأکید بر اینکه انگیزه فرزندخواندگی زوج‌های متقاضی مهم بوده افزود: در کنار این مسئله مؤلفه‌هایی همچون داشتن تمکن مالی مناسب، تحصیلات و شغل نیز موردتوجه قرار خواهد گرفت.

یعقوبی با بیان اینکه اکنون 70 مورد تقاضای فرزندخواندگی در این اداره کل ثبت‌شده ، خاطرنشان کرد: خوشبختانه فرهنگ پذیرش فرزندخواندگی در استان در سال‌های اخیر نهادینه‌شده و زوج‌هایی که تاکنون قادر به بچه‌دار شدن نبوده‌اند، متقاضی گرفتن سرپرستی فرزند از بهزیستی هستند.

کارشناس مسئول دفتر شبه خانواده بهزیستی ایلام تأکید کرد: استقبال از فرزندخواندگی در استان تا حدی است که زوج‌های دارای فرزند و دختران مجرد بالای 30 سال که مشمول این قانون می‌شوند نیز اینک متقاضی فرزندخوانده از بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه از سال 79 تاکنون درمجموع نزدیک به 50 کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخوانده سپرده‌شده و خوشبختانه همه آن‌ها زندگی موفقی دارند، افزود: خانواده‌هایی که از نعمت فرزند محروم بوده با پذیرش فرزندخوانده کانون زندگی آن‌ها گرم و هدف‌دار شده و بخش زیادی از نیازهای روانی آن‌ها جبران می‌شود.

یعقوبی ادامه داد: با واگذاری کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست به‌عنوان فرزندخوانده به خانواده‌های متقاضی این کودکان کانون مناسبی برای رشد پیداکرده و از طرفی از میزان وظایف مالی و غیرمالی دولت نیز تا حد زیادی کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌ازاین تنها کودکان بی‌سرپرستی که فاقد پدر یا جد پدری بودند، می‌توانستند به‌عنوان فرزندخوانده به خانواده‌های متقاضی سپرده شوند، گفت: بر اساس قانون جدید علاوه بر کودکان بی‌سرپرست، کودکان بد سرپرستی هم که والدین آن‌ها به هر دلیل صلاحیت نگهداری فرزندانشان را نداشته باشند، هم مشمول قانون فرزندخواندگی خواهند شد.

وی یادآور شد: فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرستی که به دلایل مختلف به شیرخوارگاه و خانه کودک و نوجوان ارجاع داده‌شده باشند، با شرایط لازم به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شوند.

یعقوبی داشتن تمکن مالی مناسب، صلاحیت اخلاقی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و گذشت پنج سال از زندگی مشترک را ازجمله شرایط لازم خانواده‌ها برای دریافت فرزندخوانده از طریق بهزیستی اعلام کرد.

کارشناس مسئول دفتر شبه خانواده اداره کل بهزیستی ایلام گفت: عمده خانواده‌های متقاضی فرزندخوانده در این استان به فرزند دختر تمایل دارند.

نظرات بینندگان