arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴

دادستان کشور: فاجعه منا عمدی و جنایت علیه زائران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان کل کشور فاجعه منا را عمدی و جنایت علیه زائران دانست و گفت: محاکمه آل سعود را به خاطر جنایت نسبت به حجاج بیت الله الحرام، از مجامع و دادگاه های بین المللی خواهیم خواست.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی ضمن محکومیت حادثه منا افزود: فاجعه ای که در منا روی داد به عنوان یک بی کفایتی یا بی تدبیری نباید مطرح باشد، بلکه به عنوان یک جنایت علیه زائران و مهمانانی است که حکومت سعودی موظف بود جان و سلامت آنها را تضمین کند.

وی تصریح کرد: این حادثه که مسلمانان خانه خدا را اینگونه مورد آسیب قرار داد، بسیار تاسف بار و تاسف برانگیز است و از این اقدام می توان به بی تدبیری و بی کفایتی یاد کرد؛ البته تنها عنوان بی کفایتی کافی نیست، بلکه این واقعه یک جنایت است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: معتقدم بستن راه بر زائران خانه خدا که در یک نقطه مشخص می خواهند مراسم رمی جمرات را انجام دهند، با علم و عمد بوده و وقوع این حادثه قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.

رییسی گفت: مهمانان در هر کشوری طبق میثاق های بین المللی باید در بلد امن باشند، مکه و مدینه ارتباط به یک جریان خاصی ندارد و متعلق به همه مسلمانان عالم است، خصوصا در مناسک حج این مساله بیشتر خود را نشان می دهد. در ایام زیارتی امام رضا (ع) و یا ایام عید طبق آمار رسیده بیش از 10 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می کنند و هیچ حادثه ای اتفاق نمی افتد.
دادستان کل کشور عنوان کرد: بستن راه بر مردم به دلیل عبور یکی از مقامات سعودی (وزیر دفاع) کاملا قابل بررسی است. به عنوان دادستانی از دولت و دادستان عربستان می خواهیم فقط مامورین دم دستی را مورد محاکمه قرار ندهند، بلکه جرمی را که دولتمردان عربستان در این خصوص مرتکب شده اند را مورد رسیدگی و محاکمه قرار دهند.

وی تاکید کرد: به عنوان دادستانی از دادگاه های بین المللی خواهیم خواست که این جنایت آل سعود مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر دولت عربستان به این قضیه رسیدگی نکند، کارآمدی و مدیریت آل سعود را زیر سووال برده است.

دادستان کل کشور گفت: برای همه مسلمانان روشن شده که دولت عربستان حادثه مسجدالحرام و سقوط جرثقیل را که منجر به شهادت صدها نفر شده، توجیه کرد، اما حادثه دوم بطور قطع عمدی بوده است؛ بستن راه در هجوم جمعیت به خاطر عبور شاهزاده از احتمال وقوع یک حادثه خبر می داده است و حادثه منا کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.

رییسی ادامه داد: باید این مساله را با دادستان های کشورهای اسلامی رایزنی کنیم و با یک نگاه مشترک به لحاظ حقوق بین المللی این قضیه کاملا قابل رسیدگی است.

وی افزود: آل سعود نسبت به این قضیه باید پاسخگو باشد و حتما بدانند که محاکمه آل سعود را به خاطر جنایتی که نسبت به حجاج بیت الله الحرام شده، از مجامع و دادگاه های بین المللی خواهیم خواست.

فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوءمدیریت و بی کفایتی مسوولان سعودی رخ داد.

در اثر این فاجعه، 136 زائر ایرانی جان باختند و 102 زائر دیگر مجروح شدند.
شمار مفقودان ایرانی این حادثه نیز 344 نفر اعلام شده است.

در این حادثه دلخراش در مجموع نزدیک به دو هزار زائر جان خود را از دست دادند و گفته می شود بیش از این تعداد نیز مجروح شده اند.
نظرات بینندگان