arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴

بیانیه ظریف - موگرینی ؛ نخستین دور گفت و گوی های ایران و اروپا تا پیش از پایان سال میلادی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کردند اولین دور گفت و گو های ایران و اروپا قبل از پایان سال 2015 میلادی انجام خواهد شد.

متن کامل این بیانیه که پس از دیدار جمعه شب موگرینی و ظریف منتشر شد؛ به شرح زیر است:

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز 3 مهرماه 1394 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند.طرفین در این دیدار بر تعهد خود در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که به آغاز مسیر احیای روابط دو جانبه در زمینه های مختلف و همکاری در مسائل منطقه ای و بین المللی می انجامد، تاکید نمودند. همچنین اقدامات بیشتری از طریق گفتگوهای سطح بالا و در برگیرنده مسائل مورد علاقه مشترک طرفین در زمینه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی صورت خواهد گرفت.

مدیریت این مذاکرات توسط آقای مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و در این راستا اولین دورگفتگوهای طرفین قبل از پایان سال 2015 صورت انجام خواهد شد و متعاقب آن وزرا در سال آینده میلادی با یکدیگر ملاقات خواهند نمود.

در خصوص تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه ای، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپایی بر لزوم پایان یافتن جنگ در سوریه که رنج و محنت زیادی بر جای گذاشته تاکید نمودند. طرفین آمادگی خود را برای همکاری در چارچوب تلاش های سازمان ملل اعلام کرده و درباره چگونگی رسیدن به این هدف تبادل نظر نمودند.
نظرات بینندگان