arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴

واکنش آیت الله سیستانی به حادثه منا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرجعیت عالی شیعیان در عراق خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار فاجعه روز پنجشنبه در منا شد.

به گزارش فارس، دفتر آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق، با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان فاجعه «منا» خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی شد.

به نوشته پایگاه خبری «شفقنا»، در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی آمده است: آخرین اخبار و گزارش‌ها از فاجعه «منا»، از قربانی شدن شمار زیادی از حجاج بیت‌الله الحرام و کشته و زخمی شدن صدها زائر ایرانی حکایت می‌کند و این مسئله بسیار ناراحت‌کننده و دردناک است.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: ما به مقام ولی الله الاعظم (که روح و جان ما فدای ایشان باد) و خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم و از خداوند برای قربانیانی که جان خود را از دست داده‌اند مغفرت و برای زخمی‌ها، شفای عاجل مسئلت می‌کنیم.

در پایان این بیانیه ابراز امیدواری شده که با اتخاذ تدابیر لازم، از تکرار چنین حوادثی تلخ و ناراحت‌کننده‌ای در آینده جلوگیری شود.

صبح روز پنج‌شنبه، دوم مهر، صدها نفر از زائران حج در اثر ازدحام جمعیت در «منا» و در جریان برگزاری مناسک «رمی جمرات» کشته شدند. دست کم ١٣۶ نفر از قربانیان این حادثه شهروند ایران بوده‌اند.

گزارش‌ها از عربستان حاکی است مدیریت ضعیف مسئولان عربستان و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول به بیمارستان‌ها یکی از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان حادثه روز پنجشنبه است.

حادثه «منا»، تنها رخدادی نبوده که برای زائران اتفاق افتاده است. چند روز پیش، سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجد الحرام نیز به کشته شدن ده‌ها نفر منجر شده بود.

همچنین مطابق آمارها، از سال ۱۹۷۸ تاکنون بیش از ۳۲۸۸ نفر از زائرین جان خود را در مکه و مدینه از دست داده‌اند که رقمی بی‌سابقه در میان کشورهایی است که میزبان مراسم‌های سالانه مشابه هستند.
نظرات بینندگان