arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۰

800 کشته در پی درگیری ها در ساحل عاج

با محاصره اقامتگاه و کاخ ریاست جمهوری گباگبو توسط مخالفانش به نظر می‌رسد رژیم وی در ساعات پایانی خود به سر می‌برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با محاصره اقامتگاه و کاخ ریاست جمهوری گباگبو توسط مخالفانش به نظر می‌رسد رژیم وی در ساعات پایانی خود به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، ابن بست شدید بین دو رئیس جمهور ساحل عاج منجر به بروز درگیری‌های شدید در آبیجان، پایتخت این کشور شد.

سازمان بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده که طی روزهای اخیر حداقل 800 تن در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

با افزایش فشارهای بین‌المللی و تصرف پایتخت اقتصادی ساحل عاج توسط نیروهای حامی الحسن واتارا، رئیس جمهوری که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، نیروهای حامی گباگبو روز جمعه حملات مخالفان را به منزل گباگبو و کاخ ریاست جمهوری خنثی کردند. این در حالی است که گباگبو هنوز حاضر به کناره‌گیری نشده است.

آمریکا، فرانسه، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه آفریقا با اظهار نگرانی از دستگیری غیرنظامیان در درگیری‌های خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری از گباگبو خواسته‌اند فورا از قدرت کناره‌گیری کند.

سخنگوی سازمان بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: روز سه‌شنبه حداقل 800 تن در دوکوئه کشته شدند. اطلاعات مربوط به آمار کشته شدگان توسط نمایندگان صلیب سرخ که روزهای پنج شنبه و جمعه از منطقه دیدن کردند، جمع آوری شده است.

وی در ادامه گفت: نمایندگان صلیب سرخ تعداد قابل توجهی از کشته شدگان را تشکیل می‌دهند.

با ورود سربازان واتارا به آبیجان، درگیری‌ها طی پنج شنبه شب و جمعه در سراسر این شهر مشهود بود.

حامیان گباگبو شایعات را در خصوص آمادگی وی برای گریختن کم اهمیت جلوه دادند و تاکید کردند که حملات حامیان واتارا را خنثی کرده‌اند.

سخنگوی واتارا به خبرگزاری فرانسه گفت: فکر نمی‌کنم گباگبو بتواند بیش از این مقاومت کند. او محکوم به خروج است.

گوئیلا ئومه سورو، نخست وزیر واتارا به خبرگزاری فرانسه گفت: گباگبو باید جهت جلوگیری از وقوع حمام خون کناره‌گیری کند.

هیات 10 هزار نفری سازمان ملل در ساحل عاج روز جمعه اعلام کردند که آماده‌اند در صورت تمایل گباگبو شرایط رفتن وی را فراهم کنند.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه طی بیانیه‌ا‌ی گفت: بنا به قطعنامه 1975 شورای امنیت سازمان ملل فرانسه خواستار کناره‌گیری سریع گباگبو است تا خشونت‌ها خاتمه یابد و قدرت به صورت صلح آمیز به الحسن واتارا واگذار شود.

آمریکا نیز خواستار کناره‌گیری سریع گباگبو بوده و از سازمان ملل و فرانسه خواسته تمام اقدامات لازم را جهت حمایت از غیر نظامیان انجام دهند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از فرد اندرسون، دستیار گباگبو اعلام کرد: نباید حرفی از کناره‌گیری زده شود، جامعه بین‌المللی حق ندارد خواسته خود را به رهبر ما تحمیل کند.

انجمن اقتصادی کشورهای غرب آفریقا که یک انجمن منطقه‌ای است طی بیانیه‌ای اعلام کرد: وقایع اخیر پیامد مستقیم سازش ناپذیری گباگبو است که بارها از تسلیم قدرت به رئیس جمهور منتخب، الحسن واتارا سرباز زده است.
نظرات بینندگان