arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴

آسوشیتدپرس گزارش داد: وعده ایران برای اقدام حقوقی علیه عربستان سعودی پس از فاجعه حج

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران به قلم علی اکبر دارینی با عنوان وعده ایران برای اقدام حقوقی علیه عربستان سعودی پس از فاجعه حج می نویسد:


ایران روز شنبه وعده داد علیه حاکمان عربستان سعودی بر سر فاجعه ای که در مراسم حج امسال زائران مسلمان صورت گرفت و منجر به کشته شدن دست کم 769 نفر از جمله 144 ایرانی و تشدید تنش ها بین این دو کشور رقیب منطقه ای شد، اقدام حقوقی بین المللی خواهد کرد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به انتقادات ایران در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک گفت :« من فکر می کنم ایرانیان باید به جای بهره برداری سیاسی از حادثه غم انگیزی که متوجه افرادی شد که وظایف مقدس دینی خود را انجام می دادند، بهتر است کار دیگری انجام دهند.»

روز پنجشنبه به دنبال عبور خیل عظیمی از جمعیت زائران از یک خیابان باریک ، شمار زیادی از زائران دچار خفگی شدند و به این ترتیب یکی از بدترین فاجعه در جریان برگزاری مراسم سالیانه حج صورت گرفت. ایران شیعه ، عربستان سعودی سنی را به سوء مدیریت مراسم حج متهم کرده است که سالیانه حدود دو میلیون زائر را از 180 کشور جهان به سوی عربستان می کشاند.
ایرانیان شمار زیادی از قربانیان این حادثه غم انگیز را که تاکنون شناسایی شدند، تشکیل می دهند. تلویزیون دولتی ایران گزارش داد سفیر سابق این کشور در لبنان ، دو خبرنگاران ایرانی و یک تحلیلگر سیاسی بلند پایه نیز جزء مفقودان این حادثه هستند.
خبرگزاری نیمه دولتی فارس ایران گزارش داد سفیر سابق این کشور در اسلوونی نیز جزء قربانیان این حادثه است.
ابراهیم رئیسی دادستان کل ایران در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد بر اساس قوانین بین المللی، این حادثه باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و خاندان آل سعود باید پاسخگو باشند.

وی گفت مقامات عربستان سعودی یکی از جاده های مورد استفاده زائران را مسدود کردند تا یک کاروان سلطنتی امکان عبور یابد که این امر موجب این فاجعه غم انگیز در منا در حومه شهر مکه شد.
این مقام ایرانی تاکید کرد :« آنها باید بدانند که ما محاکمه آل سعود را برای این جنایتی که آنها علیه زائران مرتکب شدند از طریق سازمان ها و دادگاه های بین المللی پیگیری خواهیم کرد.»
عربستان سعودی به اتهامات ایرانیان در خصوص عبور این کاروان واکنش نشان نداده است. ژنرال منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد یک کاروان سلطنتی روز پنجشنبه از منا عبور کرد اما این موضوع هیچ ارتباطی با وقوع حادثه زائران در منا که در بخش دیگری از این شهر بوده ، نداشته است. وی تاکید کرد کاروان های سلطنتی از مسیرهای انحصاری خودشان در منا استفاده می کنند.

ایران و عربستان سعودی بر سر مسائل منطقه ای و حمایت از طرف های مخالف در جنگ های سوریه و یمن شدیدا اختلاف نظر دارند. طرح اتهامات درباره سوء مدیریت زائران حج به اعتبار خاندان سلطنتی آل سعود لطمه وارد می سازد.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن ابراز تاسف درباره وقوع این حادثه غم انگیز ، بر ضرورت تحقیقات درباره این حادثه و دیگر حوادث مشابه در جریان برگزاری حج امسال تاکید کرد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در حاشیه دیدار خود با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت :« پس از روشن شدن حقایق آنها را اعلام خواهیم کرد و هیچ چیز را پنهان نگه نخواهیم داشت. اگر اشتباهاتی صورت گرفته ، عاملان آنها باید پاسخگو باشند و ما اطمینان می دهیم که از این حادثه تجربه آموختیم و هرگز بار دیگر چنین اتفاقی صورت نخواهد گرفت.»
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد :« من فکر می کنم همه توجه ما به قربانیان این حادثه نه اتهامات در این زمینه معطوف شده و خوشحالم که وزیر امور خارجه عربستان سعودی از مسئولیت پذیری عربستان سخن گفته است.»

روحانی روز جمعه اعلام کرد حادثه منا و فرو افتادن جرثقیل در مکه که 111 کشته بر جا گذاشت نشان از  بی کفایتی مقامات عربستان سعودی دارد.

وزارت امور خارجه ایران ، کاردار عربستان سعودی را برای سومین بار طی سه روز گذشته برای اعلام اعتراض به نحوه رسیدگی ریاض به این فاجعه فرا خواند. تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد عربستان سعودی هنوز روادید برای هیئت ایرانی به منظور عزیمت آنها به عربستان و نظارت بر روند درمان زائران ایرانی مجروح صادر نکرده است.

وزارت بهداشت عربستان سعودی روز شنبه در توئیتر اعلام کرد در این حادثه 769 زائر جان باختند و 934 نفر نیز زخمی شدند. این وزارتخانه در ادامه به ملیت مجروحان و کشته شدگان این حادثه اشاره ای نکرد.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد 136 زائر ایرانی جزء کشته شدگان این حادثه هستند و 85 زائر نیز مجروح شدند و این در حالی است که هنوز 344 زائر ایرانی ناپدید هستند.

نظرات بینندگان