arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴

حواشی نشست خبری لاوروف در نیویورک/ ما مودبیم، بدون دعوت جایی نمی‌رویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: نشست خبری روز پنجشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مقر سازمان ملل در نیویورک با حواشی جالبی همراه بود.

به گزارش ایرنا، در نشست خبری لاوروف که بیش از یک ساعت به طول انجامید و بطور مستقیم از چند شبکه خبری از جمله «سی.ان.ان» پخش شد، بطور عمده به موضوع های مرتبط با تحولات خاورمیانه پرداخته شد.

** بسیاری از گزارش های رسانه ای واقعیت ندارد
خبرنگار بی.بی.سی از لاوروف پرسید: روسیه اقدام به بمباران گروه های مخالفی کرده که از «سیا» کمک دریافت کرده اند، آیا شما این گروهها را تروریست می دانید؟

لاوروف پاسخ داد: آیا این را به عنوان یک حقیقت بیان کردید؟ آیا شما چیزی می دانید که من نمی دانم؟
وی افزود: خیلی چیزها گزارش شده که واقعیت ندارد؛ در جریان جنگ اوکراین برخی از شبکه های خبری تصاویری پخش کردند و مدعی شدند که مربوط به اوکراین است اما بعدها عذرخواهی کردند چون معلوم شد این تصاویر مربوط به چند سال پیش و عراق است.
لاوروف تاکید کرد: وزارت دفاع روسیه گزارش کاملی از هدف های مورد اصابت در سوریه ارائه داده است. ما انبارهای سلاح و سایت های مرتبط با داعش را هدف قرار داده ایم.

** انحراف توجهات از اوکراین
لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس نیز گفت: همواره می توان تحلیل هایی پوچ از آنچه روی می دهد به دست داد اما امیدوارم که هیچ کس در این اتاق کنفرانس اعتقاد نداشته باشد که برای منحرف نشدن توجهات از اوکراین، نباید با تروریسم مبارزه کرد!

** از ایده خرید جزیره برای حل بحران آوارگان آگاه هستم
لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه آیا روسیه از پیشنهادهای مطرح شده برای اقدامات جهانی برای پذیرش آوارگان از سوریه و کشورهای دیگر حمایت می کند؟ نیز گفت: آیا منظورتان پیشنهاد میلیاردر مصری برای خرید جزیره است؟
لاوروف از طرح مورد اشاره خبرنگار ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که من از طرح خرید جزیره برای اسکان پناهندگان آگاه هستم اما برای حل مشکل آوارگان باید به ریشه ها پرداخت و ریشه این مشکل، هرج و مرج در خاورمیانه و شمال آفریقاست که بر اثر مداخله های نظامی از سال 2003 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

** آتش های بسیاری در منطقه با نفت پنتاگون شعله ور شده است
لاوروف در واکنش به پرسشی درخصوص اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: ما می دانیم که آتش های بسیاری در خاورمیانه با نفتی که پنتاگون روی آنها ریخته شعله ور شده است.
وی افزود: مواضع ما بطور کامل مطابق با قوانین بین المللی است.

** سفر رئیس جمهوری چین به آمریکا را تماشا کردم!
لاوروف در پاسخ به خبرنگار یک شبکه خبری چینی که خواستار اظهارنظر در خصوص سفر اخیر «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین به آمریکا شده بود نیز گفت: من درباره این سفر هیچ نظری ندارم؛ من این برنامه را تماشا کردم همانطور که برنامه های دیگر را تماشا می کنم. ما به تماس قدرت های بزرگ و حل اختلافات از راه گفت وگو علاقه داریم.

** ما مودب هستیم بدون دعوت به عراق نمی رویم!
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار نیویورک تایمز مبنی بر اینکه آیا روسیه قصد دارد حملات هوایی را به عراق نیز تعمیم دهد، گفت: خیر؛ قصد تعمیم این حملات به عراق را نداریم؛ چنانکه می دانید ما افراد مودبی هستیم و بدون دعوت به جایی نمی رویم و دولت عراق تاکنون از ما دعوت نکرده است.
وی افزود: اگر ائتلاف تحت رهبری آمریکا فقط گروه های تروریستی را هدف قرار دهد، ما نیز همین کار را می کنیم.

** درباره مسائل بد به زیبایی سخن گفتم
لاوروف در پاسخ به سخنان خبرنگار روزنامه «النهار» لبنان که گفت «شما درباره چیزهای خوبی صحبت کردید»، تاکید کرد: نه؛ من درباره چیزهای بد به زیبایی صحبت کردم!
وی در خصوص موضوع سوریه تاکید کرد: ما به اقدام جمعی و اقدام بر مبنای قوانین بین المللی اعتقاد داریم.
وی گفت: داعش قصد ایجاد خلافتی از پرتغال تا پاکستان را دارد و این خطرناک است.

** من طراح نظامی نیستم!
لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر تدارک ایران و حزب الله برای حمله زمینی در سوریه نیز گفت: من طراح نظامی نیستم. نیروی هوایی روسیه با هماهنگی دولت سوریه به داعش و سایر گروه های تروریستی حمله می کند.

نظرات بینندگان