arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۲۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴
آسوشیتدپرس:

465 زائر جان باخته ایرانی یعنی تشدید تنش ها میان تهران و ریاض

رسانه های دولتی ایران روز پنجشنبه اعلام کردند تعداد زائران کشته شده در فاجعه منا نزدیک به دو برابر شده و به 465 نفر رسیده است، تحولی که احتمالا روابط ایران و عربستان را بیش از پیش دچار تنش خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
465 زائر جان باخته ایرانی یعنی تشدید تنش ها میان تهران و ریاض
آسوشیتدپرس نوشت: رسانه های دولتی ایران روز پنجشنبه اعلام کردند تعداد زائران کشته شده در فاجعه منا نزدیک به دو برابر شده و به 465 نفر رسیده است، تحولی که احتمالا روابط ایران و عربستان را بیش از پیش دچار تنش خواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»، هنوز مشخص نیست افزایش آمار کشته های ایرانی که بر اساس اعلام سازمان حج این کشور مشخص شده و در پایگاه اینترنتی تلویزیون دولتی ایران درج شده است چگونه بر آمار کلی تلفات این فاجعه که روز 24 سپتامبر رخ داد تاثیر گذار خواهد شد.

وزارت بهداشت عربستان روز شنبه گزارش داد حادثه ازدحام و هجوم جمعیت دست کم باعث مرگ 769 زائر شده و 934 زائر دیگر در آن زخمی شده اند. پاکستان، هند، اندونزی و ایران گفته اند آمار واقعی احتمالا بالاتر از رقم اعلام شده است.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت ایران کمی بعد در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد مقامات ایرانی تلاش می کنند پیکر زائران ایرانی را «هر چه زودتر» به این کشور بازگردانند. وی گفت: ایران و عربستان موافقت کرده اند اجساد هیچیک از زائران ایرانی بدون اجازه قبلی ایران یا خانواده های آنان در عربستان دفن نشود.

رسانه ها و مقامات دولتی عربستان هنوز در مورد اعلام این خبر در ایران واکنشی نشان نداده اند و پیش از این گفته اند سرگرم بررسی دلیل وقوع این حادثه مرگبار در منا نزدیک شهر مقدس مکه هستند.

این فاجعه باعث تشدید دشمنی کشور عربستان و ایران شده است.

روز چهارشنبه رهبر معظم ایران هشدار داد در صورتی که پادشاهی عربستان اجساد زائران کشته شده را هر چه سریعتر به ایران ازنگرداند تهران اقدامات «سختی» علیه ریاض انجام خواهد داد.

ایران در پی واکنش عربستان به این حادثه مرگبار، با رایزنی های بسیار وزیر خارجه اش موجی از انتقادهای بین المللی را علیه عربستان هدایت کرده است. اندونزی پر جمعیت ترین کشور جهان اسلام نیز انتقاد مشابهی را علیه عربستان مطرح کرده است.

ایرانیان در یک هفته گذشته هر روز در برابر سفارت عربستان تجمع کرده اند. حسن روحانی رئیس جمهور این کشور روز دوشنبه بخش عمده سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل به مقصر اعلام کردن مقامات عربستان بابت حادثه مرگبار منا اختصاص داد و خواستار تحقیقات کامل و دقیق در مورد آن شد.

اندونزی، پاکستان و هند گفته اند دیپلمات های این کشور حدود 1100 عکس از زائران کشته شده در فاجعه حج دریافت کرده اند و این نشان می دهد آمار واقعی کشته ها ممکن است از آنچه عربستان اعلام کرده است بیشتر باشد. عربستان روز سه شنبه اعلام کرد این عکسها مربوط به کسانی است که در طول دوره مراسم حج جان باخته اند و به کشته های حادثه منا محدود نمی شود.

اتهام سوء مدیریت در برگزاری مراسم حج یکی از ستون های اصلی وجهه خانواده سلطنتی عربستان را هدف قرار داده و این در حالیست که ملک سلمان پادشاه سعودی عنوان «خادم حرمین شریفین» را در اختیار دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
60
مرگ بر آل سعود...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
21
مطمئنا"خون پاک ومطهر حجاج ریخته شده درمنا
دامن این نابخردان(آل سعود) رو خواهد گرفت
نظرات بینندگان