arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

مرگ خاموش ۱۴۱ نفر در ۵ ماه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پنج ماه نخست سال جاری ۱۴۱ نفر به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۴۸ نفر بود، ۴.۷ درصد کاهش یافته است.
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در 5 ماه ابتدایی امسال 141 نفر به علت مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند که 100 نفر این افراد مرد و 41 نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با 40، خراسان رضوی با 17 و فارس با 11 به ترتیب بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته اند ضمن آنکه آمار تلفات گازگرفتگی در سایر استان‌ها کمتر از 10 نفر و در تعداد قابل توجهی از آن‌ها صفر بوده‌است.

در مرداد ماه سال جاری آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن رشد 8.3 درصدی داشته در این مدت 13 نفر بر اثر گازگرفتگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

عمده تلفات مسمومیت با گاز در نیمه دوم سال
بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن  در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است به نحوی که در سال گذشته از 626 کشته مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور تنها 159  نفر در نیمه اول سال جان باخته‌اند و باقی این افراد در شش ماهه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

بنابراین سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز به هم میهنان توصیه می کند: در فصل پاییز و زمستان  و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است. عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود، لذا هم میهنان در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند. به هم‌میهنان توصیه می شود ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن  از دودکش این وسایل توجه کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان