arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۰

باهنر: فضای تند سیاسی و شعار بیهوده فرهنگی موانع جهاد اقتصادی هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رادیکالیزه کردن فضای سیاسی همچنین طرح شعارهای بیهوده و کارهای غیر اصیل در حوزه فرهنگی را دو مانع مهم تحقق جهاد اقتصادی خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رادیکالیزه کردن فضای سیاسی همچنین طرح شعارهای بیهوده و کارهای غیر اصیل در حوزه فرهنگی را دو مانع مهم تحقق جهاد اقتصادی خواند.

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام جهاد اقتصادی گفت: در ابتدا باید بیاندیشیم جهاد اقتصادی چه مفهومی دارد و مقصود از نامگذاری این سال چه بوده است ، سپس به چگونگی حرکت به سمت جهاد اقتصادی واقعی فکر کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیاز جدی به بزرگ تر شدن دارد افزود: سند چشم انداز بیست ساله در ایران تصویر کاملی را از ایران 1404 طراحی کرده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: هم اکنون یک برنامه پنج ساله از سند چشم انداز بیست ساله را پشت سر گذاشته ایم و در حال حاضر وارد برنامه دوم می شویم اما متاسفانه در برنامه اول سند چشم انداز رشد اقتصادی مطلوب نبود.

باهنر به دلایل مطلوب نبودن رشد اقتصادی در ایران  نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این عدم رشد دلایل متفاوتی داشت که مقداری از آن به مسائل داخلی و بخش زیادی از آن به خارج از کشور مربوط می شد ، در این خصوص تحریمها علیه کشورمان نقش موثری داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب برنامه پنجم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه دوم سند چشم انداز اگر حتی نتوانیم برنامه اول آن را جبران کنیم ، باید در راستای سند چشم انداز در برنامه پنجم جلو برویم که این حرکت رشد هشت درصدی اقتصادی را در کشور می طلبد و کشور باید به سمت این جهش اقتصادی حرکت کند.

 وی همچنین تاکید کرد: در سال جهاد اقتصادی باید از بحث های غیر اصلی در کشور پرهیز کنیم که مصداق آن در موضوعات سیاسی رادیکالیزه کردن اوضاع کشور است و همچنین در حوزه فرهنگی نیز باید از شعارهای بیهوده وکارهای غیر اصیل پرهیز شود چرا که این اقدامات حرکت به سوی جهاد اقتصادی را کند می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص چگونگی تحقق شعار جهاد اقتصادی 90 نیز گفت : باید بتوانیم ابزارهایی را فراهم کنیم تا فضای کسب و کار در کشورمان به حد قابل قبول و قابل تحملی برسد.

باهنر ادامه داد: اگر بحث جذب سرمایه خارجی را در کشور مطرح می کنیم ، ضمن اینکه باید سرمایه خارجی را جذب کنیم قدم اول این است که از فرار سرمایه های داخلی جلوگیری کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اتخاذ بعضی سیاست ها در کشورمان موجب شده است تا سرمایه های داخلی از کشور خارج و به کشورهای دیگر جذب شود که این روند باید اصلاح شود.

وی درهمین زمینه تاکید کرد: رفع موانع برای فعالان اقتصادی، تسهیل در فرآیند کسب وکار و توجه به ظرفیت های اقتصادی ایرانیان خارج از کشور از دیگر موضوعات قابل توجه در سال جهاد اقتصادی است.

باهنر در پایان خاطر نشان کرد: قوای سه گانه و دیگر نهادهای تصمیم گیر کشور باید این باور و اراده را داشته باشند که در سال جاری جهاد اقتصادی را در دستور فعالیت های خود قرار دهند، زیرا هیچ را گریزی وجود ندارد.
نظرات بینندگان