arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴

اظهارات لاریجانی در دیدار با سردبیران رسانه های مهم جهان عرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نگاه ایران به مسایل جهان اسلام و منطقه نگاهی راهبردی در جهت تأمین عزت و توانمندی امت اسلامی است، گفت: ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان با بهانه‌های واهی به تأمین منافع و سلطه کشورهای استکباری رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد.

دکتر علی لاریجانی امروز (دوشنبه 20 مهرماه) در دیدار با سردبیران و مدیران مسوول رسانه‌های مهم جهان عرب، افزود: 36 سال پیش ایران کشوری متحد با اسراییل بود و نفت بدان کشور صادر می‌کرد اما با پیروزی انقلاب اسلامی این ارتباط به طور کامل قطع و ایران کشوری متحد با کشورهای اسلامی شد.

او افزود: ایران از کشور و مردم فلسطین حمایت می‌کند زیرا فلسطین کشوری مظلوم است که مورد ظلم قرار گرفته و باید از آن دفاع کرد و به همین دلیل است که دغدغه اسراییل امروز جمهوری اسلامی ایران است.

رییس مجلس درباره ارتباط ایران با سوریه و کشورهای عربی گفت: علایق و پیوندهای تاریخی، دینی، سیاسی و فرهنگی میان ایران و کشورهای عربی وجود دارد و نگاه ایران به امت اسلامی یک نگاه استراتژیک است و این را عامل عزت‌مندی امت اسلامی می‌داند، اما از آن طرف کشورهایی هستند که تلاش دارند بین ایران و کشورهای اسلامی اختلاف بیندازند.

لاریجانی اظهار کرد: یک روز مساله شیعیان و سنی‌ها را به وجود می‌آورند و وقتی ما در جنگ 33 روزه به امت حزب الله کمک کردیم گفتند که چون این‌ها شیعه بودند ایران از آن‌ها حمایت کرده است و حتی اطلاعات را به اسراییلی‌ها می‌دادند، در صورتی که بحث ما شیعه و سنی نبوده است و اگر این‌گونه بود چرا ما از حماس حمایت می‌کنیم.

رییس مجلس تصریح کرد: برخی از قدرت‌ها سعی دارند در بین کشورهای عربی طرح ایران هراسی را به اجرا در بیاورند و این که ایران دارای قدرت نظامی زیادی است که مرزهای شما را تهدید می‌کند، اما سوال ما این است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته به کدام کشور تا کنون حمله کرده است.

لاریجانی با یادآوری جنگ ایران و عراق گفت: در زمان صدام حسین، عراق را تحریک کردند که به ایران حمله کند و اکثر کشورهای عربی با عراق هم‌پیمان شدند و فقط کشورهای محدودی مثل سوریه کنار ایران ایستادند ولی بعد از اتمام جنگ ما تلافی نکردیم و حتی هنگام حمله به کویت، به آن‌ها کمک کردیم.

وی درباره اختلاف میان کشورهای اسلامی متذکر شد: این درگیری میان شیعه و سنی یک اختلاف داخلی نیست زیرا در عراق سال‌ها این دو گروه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند و همه ما خوب می‌دانیم که اختلافات موجود از کجا ریشه گرفته است.

لاریجانی معادلات بین‌المللی و منطقه‌یی را در حال تغییر دانست و گفت: در زمان بحران مهم این است که ما درک درستی از شرایط موجود داشته باشیم و در این وضعیت ژله‌ای منطقه، بتوانیم کنار هم قرار بگیریم و به هم کمک کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه حمایت ایران از مردم عراق، سوریه، افغانستان و سایر کشورها را در جهت مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات پایدار و حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشورها دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه حل بسیاری از مشکلات منطقه مانند سوریه و بحرین از طریق گفت‌وگوهای داخلی قابل حل است و دخالت دیگر کشورها نمی‌تواند به امور داخلی آن‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: امنیت منطقه تنها از طریق همکاری و مودت میان کشورهای داخل منطقه و بدون دخالت قدرت‌های غربی باید تأمین شود زیرا کشورهای غربی به دنبال منافع خودشان در منطقه هستند.

لاریجانی درباره گروه تروریستی طالبان گفت: زمانی از خانم بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که به شهادت رسید پرسیدند که چرا شما طالبان را به وجود آوردید و وی در جواب آن‌ها گفت که یک مثلث به وجود آورنده طالبان هستند که پاکستان یک ضلع آن است. آمریکا و انگلیس طراح و به‌وجود آورنده این گروه بود و امارات و سعودی‌ها هم حامی مالی آن‌ها بودند.

رییس مجلس با اشاره به نتایج مخرب جنگ و آوارگی هزاران انسان و دوری از خانه و کشورشان، گفت: ایران سال‌هاست که پناهگاه بیش از دو میلیون آواره بوده است و تا کنون هیچ کس از ما سوال نکرده که چگونه و با چه پشتوانه‌ای هزینه این‌ها تامین می‌شود اما اروپایی‌ها که به 200 تا 300 هزار آواره پناه داده‌اند کلی سر و صدا به راه انداخته و هیاهو به پا می‌کنند.

او در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان گفت: ما همیشه به دنبال آن هستیم که با کشورهای منطقه بالاخص کشورهای اسلامی روابط دوستانه و برادرانه‌ای داشته باشیم اما اکنون مسائلی پیش آمده که برای ما قابل توجیه نیست. اختلاف با عربستان سر جزایر نیست چون سوابق آن موجود است اما بمباران کشور ضعیفی مثل یمن برای ما توجیهی ندارد. چرا یک کشور مسلمان باید یک کشور مسلمان دیگری را موشک باران کند.

لاریجانی تصریح کرد: مشکل کشورهای درگیر جنگ با دخالت نظامی و سیاسی دیگر کشورها قابل حل نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در خصوص نحوه فعالیت احزاب در کشور گفت: در ایران احزاب مختلفی فعالیت دارند و همه می‌توانند برای انتخابات کاندیداهای خودشان را معرفی کنند و منعی برای حضور آن‌ها وجود ندارد.

لاریجانی درپاسخ به سوالی در مورد طرح برجام و توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: در پارلمان بحث‌های خیلی جدی بر روی توافق هسته‌ای صورت گرفت و اختلاف‌نظرها هم در این خصوص جدی است و به همین دلیل کمیسیون برای این منظور تشکیل شد و گزارشش در صحن علنی قرائت شد.

وی در ادامه افزود: کلیات طرح برجام هم در مجلس به تصویب رسید و از روز سه‌شنبه بررسی جزییات آن آغاز می‌شود و امیدواریم که بتوانیم با بررسی کارشناسانه هر چه سریع‌تر در خصوص جزییات به جمع بندی برسیم.

گفتنی است که در این خصوص جلسه سردبیران و مدیران مسوول رسانه‌های مهم جهان عرب از جمله الاهرام، الدیار، النحار، الثوره، الرای، الوفاق و سرکیس نعوم، روزنامه‌نگار برجسته عرب حضور داشتند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان