arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

منابع «ظهور نزديک است» مستند نيست

مطالب و احاديث مستند «ظهور نزديک است» مورد وثوق منابع روايي شيعه نيست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارشادي نيا: مطالب و احاديث مستند «ظهور نزديک است» مورد وثوق منابع روايي شيعه نيست.

حجةالاسلام والمسلمين احمد عابدي، در نشست علمي «آسيب شناسي مهدويت، توقيت ها و تطبيق ها» که پنج شنبه گذشته با هدف نقد مستند «ظهور نزديک است» در مدرسه علميه عالي نواب مشهد تشکيل شد، با بيان اين مطلب گفت: اصل اعتقاد به امام زمان(عج) قواعدي دارد که در روايات و احاديث شيعه به طور مفصل ذکر شده است.


وي در ادامه با بيان اينکه شيعه پيرامون وجود امام زمان(عج) و ظهور آن حضرت دلايل عقلي و نقلي معتبري دارد، اظهار داشت: انحرافاتي که پيرامون مسأله ظهور در جامعه رخ مي دهد، دو جنبه عمدي و خيرخواهانه دارد.

وي با عنوان اينکه در هيچ يک از کتب اربعه، حديثي از امام زمان(عج) نقل نشده است، و علامه اميني در کتاب الغدير دليل اين امر را اين گونه ذکر مي کنند که حضرت مهدي(عج) با هدايت و اشاره خود، نويسندگان اين کتب را متوجه ساختند که حديثي پيرامون من(امام زمان) نقل نکنيد، تصريح کرد: مقصود از اين مسأله اين است که مباحثي در شيعه وجود دارد که بايد براي عموم اطلاع رساني شود و همچنين مسايلي وجود دارد که بايد در جمع هاي تخصصي ذکر شود، مثل اسرار شيعه که بايد در نشستهاي خاص بيان شود.

وي بيان کرد: نبايد مسأله مهدويت به گونه اي مطرح شود که در آينده به اصل دين ضربه اي وارد شود و زمينه را براي سؤ استفاده دشمنان فراهم کند.

عابدي گفت: مستند «ظهور نزديک است» بسيار جذاب تنظيم شده است و اگر بخواهيم به صورت کلي اين مستند را نقد کنيم، مشاهده خواهيم کرد که مغلطه اي کلي در اکثر بخشهاي آن به کار رفته است و به تکرار بيان مي شود «برخي از محققان معتقدند»؛ بايد تحقيق کرد که اين محققان چه افرادي هستند و يا اگر اسم آنها ذکر مي شود، بايد بررسي شود که آيا آنها به معناي واقعي محقق هستند يا خير. آيا مي توان گفت هر کسي که کتاب مي نويسد محقق است؟

وي اظهار داشت: اشکال ديگري که بر اين مستند وجود دارد اين است که منابع آن مستند نيست، به عبارت ديگر بر اساس مستنداتي ساخته شده که از اعتبار برخوردار نيست؛ همانند مطالبي که به استناد خواب يا رؤيا و يا کتاب بيان الائمه در اين فيلم گنجانده شده است.

وي همچنين يادآور شد: اصل اين مسأله که در فيلم بيان شده، ظهور بسيار نزديک است و افرادي به عنوان مصداق سيد خراساني، سفياني، شعيب و... معرفي مي شوند، اعتبار ندارند، زيرا اگر اين مصاديق دليل قطعي هم داشته باشند، باز هم اين مسأله شک و شبهه دارد.

وي با بيان اينکه اين مستند محدوده زماني را براي ظهور مشخص کرده است، خاطرنشان کرد: در کتاب بحارالانوار نزديک به 60 روايت جمله اي را با تعبيرات مختلف نقل مي کنند و آن اين است که هرکس وقتي براي ظهور تعيين کند، دروغ مي گويد.

وي سپس بيان داشت: در اين مستند مسايلي همانند قيام يمن يا نسبت آل سعود با بني عباس ذکر مي شود، در حالي که بايد به اين مسأله توجه داشت که آيا اين انقلابي که امروز در يمن رخ داده است، همان انقلاب نزديک ظهور حضرت حجت(عج) است؟ آيا چند سال ديگر انقلاب نمي شود؟ مگر 25 سال قبل در يمن انقلاب صورت نگرفت؟
نظرات بینندگان