arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

2مردی که يك پیرزن را 4 ماه زندانی کردند

2 مرد خطرناک که با ربودن يك پیرزن دست به گروگانگیری یک میلیاردتومانی زده‌ بودند در عملیات اطلاعاتی پلیس پایتخت به دام افتادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 2 مرد خطرناک که با ربودن يك پیرزن دست به گروگانگیری یک میلیاردتومانی زده‌ بودند در عملیات اطلاعاتی پلیس پایتخت به دام افتادند.

سردسته باند و برادرش ابتدا پسربچه‌ای را در یزد ربودند و 20 میلیون تومان به جیب زدند؛ سپس با به گروگان گرفتن پیرزن در حالی که 350 میلیون تومان گرفته بودند طمع کردند و گرفتار شدند. ساعت 5 غروب 6 آذرماه سال 89 مردی با مراجعه به کلانتری 167 دولت‌آباد ادعا کرد، مادرش گم شده است. او به مأموران گفت: مادرم ساعت 3 بعدازظهر برای رفتن به خانه خواهرم از خانه خارج شد، برای اطمینان از رسیدن مادرم، چند بار با خانه خواهرم تماس گرفتم و همه از نرسیدنش نگران شدیم.

با توجه به ادعاهای این پسر با دستور بازپرس حسيني از شعبه دوم دادسرای شهرری، تیمی از اداره 9 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند. 24 ساعت بعد پسر دل‌نگران سراسیمه نزد افسر پرونده رفت و گفت، مردی با وی تماس گرفته و مدعی شده که مادرش را به گروگان گرفته است.

این مرد گفت: ساعت 8 صبح بود که مردی ناشناس به موبایلم زنگ زد و گفت‌ او و همدستانش مادر مرا گروگان گرفته‌اند و اگر پول درخواستی آنها را پرداخت نکنیم مادرم را خواهند کشت. با توجه به حساسیت موضوع، بلافاصله پرونده برای رسیدگی ویژه به اداره 11 پلیس آگاهی ارسال شد و کارآگاهان شنیدند گروگانگیران در ازای آزادی پیرزن یک میلیارد تومان درخواست کرده‌اند. در شرایطی که بررسی سریع و تخصصی موضوع در دستور کار کارآگاهان اداره یک قرار گرفته بود،

در این راستا آموزش‌های لازم به پسر پیرزن ارائه شد تا هرگونه تماس آدم‌ربایان را به پلیس آگاهی اطلاع داده و به هیچ عنوان به تنهایی دست به هیچ کاری نزند اما در ادامه تحقیقات مشخص شد که پسر این پیرزن در برابر تهدید آدم‌ربایان تسلیم شده و با هدف نجات جان مادرش اقدام به تهیه 350 میلیون تومان پول کرده و این پول را به حساب عابربانک اعلام شده از سوی آدم‌ربایان واریز کرده است اما بر خلاف تصور خود که گمان می کرد گروگانگیران پس از دریافت 350 میلیون تومان مادرش را آزاد خواهند کرد، در تماس بعدی آدم‌رباها متوجه می‌شود که آنها قصد آزاد کردن مادرش را نداشته و در تماس خود، مبلغ 350 میلیون تومان را تنها به عنوان ضمانتی برای زنده ماندن مادر وی اعلام و خواستار پرداخت یک میلیارد تومان هستند. کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود اقدام به شناسایی مشخصات مالک حساب عابربانکی کردند که 350 میلیون تومان به آن حساب واریز شده بود. با شناسایی صاحب حساب که زن 35 ساله‌ای بود، مشخص شد که کارت عابربانک حاوی رمز ورودی حساب، به همراه کیف این زن به شیوه «سرقت داخل خودرو» دزدیده شده و صاحب حساب، با توجه به اینکه پول چندانی داخل کیف دستی نداشته و در حساب او نیز پول قابل توجهی نبوده از طرح شکایت خودداری کرده و بدین شکل شماره حساب عابربانک سرقت شده از سوی ربایندگان مورد استفاده قرار گرفته است.

کارآگاهان در ادامه اقدامات خود و با بررسی این حساب اطلاع پیدا کردند که از 350 میلیون تومان واریز شده به این حساب تنها 50 میلیون تومان آن برداشت شده است که بلافاصله با انجام هماهنگی‌های قضایی لازم شماره حساب عابربانک گروگانگیرها مسدود شد.

کارآگاهان اداره 11 در ادامه تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که به جز 350 میلیون تومان واریز شده از سوی پسر پیرزن 20 میلیون تومان دیگر نیز از طریق یکی از شعب بانکی در استان یزد به حساب عابربانک از سوی آدم‌رباها واریز شده است. بلافاصله هماهنگی‌های لازم با پلیس آگاهی یزد به‌عمل آمد و در تحقیقات انجام شده از سوی پلیس آگاهی استان یزد مشخص شد که گروگانگیری مشابهی در شهر یزد صورت گرفته است که خانواده گروگان با توجه به تهدید آدم‌ربایان، از اطلاع دادن ربوده شدن پسر 12 ساله خود به پلیس آگاهی یزد خودداری کرده‌اند.

در تحقیقات انجام شده از سوی کارآگاهان مشخص شد که گروگانگیران یکم آبانماه سال 89 اقدام به ربودن پسر 12 ساله‌ای کرده‌اند و اعضای خانواده این پسربچه را تهدید کرده‌اند که در صورت کوچک‌ترین تماس با پلیس بلافاصله پسرشان کشته خواهد شد. در ادامه تحقیقات انجام شده از سوی کارآگاهان یزدی مشخص شد آدم‌ربایان در تماس با خانواده گروگان خواستار 100 میلیون تومان شده‌اند که با دریافت 20 میلیون تومان از طریق واریز پول به همان حساب، پسربچه 12 ساله را آزاد کرده و در تماس پایانی خود با خانواده این پسربچه نیز مدعی شد‌ه‌اند که با وجود آزادی این پسربچه، در صورتی‌که موضوع به پلیس اطلاع داده شود باردیگر کودک را ربوده و این‌بار او را به قتل خواهند رساند و با این تهدید خانواده کودک ربوده شده را مجبور به سکوت کرده بودند. کارآگاهان تهرانی در ادامه تحقیقات تخصصی خود اطلاع پیدا کردند که از حساب یادشده 50 میلیون تومان در یک صرافی در منطقه آریاشهر تهران برداشت شده است.

بلافاصله با شناسایی این صرافی، کارآگاهان اداره 11 پلیس آگاهی به این صرافی رفتند. متصدی فروش سکه‌های طلا به آنها گفت که مرد جوانی به همراه یک زن اقدام به خرید تعدادی سکه طلا به ارزش 50 میلیون تومان کرده است. با توجه به اطلاعات به‌دست آمده و همچنین مجهز بودن صرافی به دوربین‌های مداربسته، بلافاصله تصاویر دوربین‌ها تحت بررسی قرار گرفت تا اینکه مرد جوانی به همراه یک زن مورد شناسایی قرار گرفت. با توجه به تصاویر به‌دست آمده از مرد جوان در صرافی، بلافاصله تصویر این مرد در اختیار پلیس آگاهی استان یزد قرار گرفت و مشخص شد که وی یکی از مجرمان سابقه‌‌دار است.

اقدامات اطلاعاتی نشان داد وی به اتهام ارتکاب جرائم مختلف از جمله یک آدم‌ربایی ناموفق، تحت تعقیب پلیس آگاهی یزد بوده است. متهم تحت تعقیب به نام «محمد» ‌ 28 ساله، ‌ سال 89 تلاش کرده بود تا اقدام به ربودن یک دختر بچه کند که در زمان ارتکاب آدم‌ربایی همسایگان و اعضای خانواده این دختربچه متوجه موضوع شده بودند اما متهم از دست آنها متواری شده بود. در ادامه رسیدگی به این پرونده با توجه به سابقه‌دار بودن «‌محمد» در یزد بلافاصله مخفیگاه وی مورد شناسایی کارآگاهان پلیس آگاهی این استان قرار گرفته بود اما وی پس از ناکامی در ربودن دختربچه از استان یزد متواری شده بود.

با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از «محمد» کارآگاهان تهرانی و یزدی شناسایی مخفیگاه و دستگیری وی و همدستانش را در دستور کار تیم مشترکی قرار دادند و با بهره‌گیری از اطلاعات به دست آمده‌؛ محل‌های تردد محمد را در مناطق مختلف تهران بویژه در بلوار ارتش، اتوبان شهید بابایی و میدان نوبنیاد مورد شناسایی قرار دادند.

در ادامه تحقیقات و با شناسایی پاتوق‌های محمد، همه این مناطق تحت مراقبت‌های نامحسوس کارآگاهان اداره 11 قرار گرفت و سرانجام وی روز 16 فروردین‌ماه به همراه همدست خود به نام محسن 26 ساله در حال تردد با یک خودروی سواری مزدا 3 مورد شناسایی قرار گرفت و پیش از هرگونه اقدام برای متواری شدن، هر 2 دستگیر شدند. با دستگیری محمد و محسن، بررسی‌ها نشان داد خودروی مزدا 3 سرقتی بوده و صاحب آن نیز تهدید شده است که در صورت عدم پرداخت پول خواسته شده، خودروی وی به آتش کشیده خواهد شد.

با شناسایی صاحب خودروی مزدا 3 وی در اداره 11 حاضر شد و به کارآگاهان گفت: چندی پیش برای انجام کارهای بانکی به یکی از شعب مراجعه کردم، خودرو را کنار خیابان پارک کرده و داخل بانک رفتم اما زمانی‌که از بانک بیرون آمدم و به محل پارک خودرو رسیدم متوجه شدم خودرویم سرقت شده است.

هنوز ساعتی از زمان سرقت خودرو نگذشته بود که مردی با تلفن همراه من تماس گرفت و مدعی شد خودروی من در اختیار او و گروهش قرار دارد و در صورتی‌که پول درخواستی او را پرداخت نکنم اقدام به آتش زدن خودرو خواهد کرد. پس از این تماس منتظر بودم تا در تماس بعدی‌اش نحوه پرداخت پول را به من اعلام کند که از پلیس آگاهی با من تماس گرفتند.

محمد و محسن چاره‌ای جز اعتراف نداشتند و پذیرفتند به جز گروگانگیری در یزد و تهران خودروهای مدل‌بالا را نیز به سرقت می‌بردند.با شناسایی مخفیگاه اعضای این باند در بلوار ارتش، کارآگاهان در بازرسی از محل موفق به کشف مقادیر زیادی ارز خارجی، یک قبضه کلت کمری، یک قبضه سلاح شکاری و همچنین کارت عابربانک سرقتی شدند.

همچنین در ادامه تحقیقات و اعتراف صریح متهمان به چندین سرقت خودروی مزدا 3، تعداد 3 دستگاه از این خودرو‌ها در مناطق مختلف شمال شرق تهران کشف شدند. 2 گروگانگیر در ادامه اعترافات خود ادعا کردند پیرزن ربوده شده را پس از گروگانگیری به شمال کشور برده و او را داخل یک ویلای استیجاری زندانی کرده‌اند. کارآگاهان اداره 11 بلافاصله خود را به اسارتگاه پیرزن رساندند و پس از ورود به داخل ویلا، روز 17 فروردین‌ماه وی را پس از 4‌ماه زندانی بودن، آزاد کردند.

 این زن پس از نجات، درباره چگونگی ربوده شدن به کارآگاهان گفت: ساعت 3 بعدازظهر به قصد رفتن به خانه دخترم از خانه پسرم خارج شده بودم که ناگهان 2 جوان‌که سوار یک خودروی سواری بودند از من درباره آدرسی کمک خواستند. من نیز که به هیچ عنوان فکر نمی کردم قصد ربودن مرا دارند به خودروی آنها نزدیک شدم. ناگهان یکی از آنها از خودرو پیاده شد و به سرعت مرا روي صندلی عقب خودرو پرتاب کرد و سرم را در زیر صندلی قرار داد و با سرعت زیاد از محل دور شدند. پس از ربوده شدن و با توجه به صحبت‌های آنها اطمینان پیدا کردم که آنها از وضع مالی پسرم اطلاع دارند. «محمد» در اعترافات خود با توضیح درباره چگونگی شناسایی خانواده پیرزن به کارآگاهان گفت: مدتی پیش به عنوان راننده در یکی از آژانس‌های تاکسی تلفنی‌ در محدوده محل زندگی پیرزن و خانواده‌اش مشغول کار بودم که از طریق صحبت‌هایی که از سوی تعدادی از همسایگان محل و دیگر رانندگان آژانس می‌شد اطلاع پیدا کردم که این پیرزن و اعضای خانواده‌اش از وضع مالی مناسبی برخوردارند.

پس از شناسایی دقیق پیرزن و همچنین تحت نظر قرار دادن همه رفت و آمدهای این خانواده، موضوع را با برادرزنم «محسن» در میان گذاشتم و با طرح این موضوع که از طریق این خانواده می توانیم به یک ثروت رؤیایی برسیم او را راضی کردم تا به همراه من اقدام به ربودن پیرزن کرده و پس از آن نیز پول‌های به‌دست آمده را به صورت مساوی تقسیم کنیم. «محمد» درباره زن همراه وی در داخل مغازه صرافی به کارآگاهان گفت: «این زن مادرزنم است و برای اینکه صاحب صرافی به من مشکوک نشود از او خواستم تا در زمان مراجعه به مغازه صرافی همراه من به داخل صرافی بیاید و برای آنکه او به موضوع مشکوک نشود به او گفتم که یکی از دوستانم پول زیادی به حساب عابربانک شخصی‌ام واریز کرده و از من خواسته تا تعدادی سکه طلا و ارز خارجی تهیه کنم».

در جریان رسیدگی به این پرونده مشخّص شد محمد در قالب باند خانوادگی (برادرزن، پسر خاله و مادر زن) اقدام به سرقت خودرو، زورگیری و آدم‌ربایی می‌کردند‌. بنا به گزارش خبرنگار ما، با توجه به گستردگی اقدامات این باند و احتمال اینکه جرائم بیشتری در پرونده آنان باشد، هرکس در دام این گروه خطرناک گرفتار شده می‌تواند با اداره 11 پلیس آگاهی تهران تماس بگیرد.
نظرات بینندگان