arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

"واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه 1 ریال کاربردی دارد و نه 10 ریال"

رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول در مجلس با بیان اینکه واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه "یک ریال " کاربردی دارد و نه "10 ریال "، گفت که حذف چند صفر از پول ملی نه راهکاری برای مبارزه با تورم است و نه موجب افزایش تورم می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس نوشت: رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول در مجلس با بیان اینکه واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه "یک ریال " کاربردی دارد و نه "10 ریال "، گفت که حذف چند صفر از پول ملی نه راهکاری برای مبارزه با تورم است و نه موجب افزایش تورم می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی دولت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه جدید بانک مرکزی در حذف 3 یا 4 صفر از واحد پول ملی کشور، اظهار داشت: بنده این پیشنهاد را حدود سال 1384 برای اصلاح پول ملی کشور دادم که خوشبختانه مورد استقبال بانک مرکزی قرار گرفت و روی آن مطالعه و کار کردند.

*واحد پولی کشور ما نیازمند اصلاح است

وی افزود: پیشنهاد بنده یک پیشنهاد جامع بود که اولاً کارت اعتباری بین مردم منتشر شود تا مردم بیشترین مبادلات خودشان را از طریق کارت اعتباری انجام دهند که در این صورت شاید نزدیک به 80 تا 90 درصد نیاز به نقدینگی در کشور برطرف می‌شود و می‌ماند حدود 20 درصد نیاز به نقدینگی که نیاز مردم به پول خرد دم دست است که این پول نیازمند اصلاح است.

*هم‌اکنون واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه "یک ریال " کاربردی دارد و نه "10 ریال "

این نماینده اقتصاددان مجلس در ادامه یادآور شد: در حال حاضر واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه "یک ریال " کاربردی دارد و نه "10 ریال " و نه "100 ریال " و این موضوع نشان‌دهنده اضافی بودن این صفرهاست که از لحاظ روانی بازتاب منفی نیز بین مردم در مقایسه پول داخلی با پول خارجی دارد.

*واحد پولی ملی باید در مبادلات معنا داشته باشد

وی با بیان اینکه اصلاح واحد پولی موجب برطرف شدن این ناراحتی روانی می‌شود، گفت: واحد پولی ملی ما باید واحدی باشد که در مبادلات معنا داشته باشد که این اتفاق به نظر بنده با حذف 3 یا 4 صفر می‌افتد.

*باید مطالعه دقیق‌تری درباره حذف چند صفر از پول ملی انجام شود

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم بر همین اساس یادآور شد: باید مطالعه دقیق‌تری در رابطه با حذف چند صفر از واحد پولی کشور انجام شود و اگر مقصود عنوان واحد پولی باشد، بنده معتقدم که این امر باید با حذف 4 صفر از واحد پولی صورت می‌گیرد؛ یعنی "ریال " را به "تومان " تبدیل کنیم یا چیز دیگری، چرا که در زبان کشور ما نیز "ریال " خیلی کاربردی ندارد و مردم در محاوراتشان از "تومان " استفاده می‌کنند.

*هم‌اکنون در پول ملی کشور ما "یک تومان " نیز معنا ندارد

وی ادامه داد: هم‌اکنون در پول ملی کشور ما "یک تومان " نیز معنا ندارد و اگر این "یک تومان " جایگزین 1000 ریال یا 10000ریال شود، معنا می‌یابد و آن "یک تومان " در این صورت قابل استفاده است؛ به عنوان مثال ما می‌توانیم "یک تومان " کرایه تاکسی دهیم که قابل قبول و در مبادلات نیز مورد نیاز است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی دولت در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن اعلام موافقت با حذف چند صفر از پول ملی کشورمان، تصریح کرد: بنده معتقدم این کار باید انجام شود چرا که در حال حاضر نیز در محاسبات، حسابداری‌ها، حسابرسی‌ها و یا در نگارش جداول بودجه، این ارقام و صفرهای اضافی را شاهدیم و دائماً نیز 3 صفر را حذف می‌کنند به معنای اینکه اعداد نوشته شده به هزار ریال و یا حتی میلیون ریال است، از این رو مشخص است که این صفرها اضافی است و باید اصلاحی در واحد پول ملی صورت گیرد که اثر مثبتی هم دارد.

*حذف چند صفر از واحد پول ملی راهکاری برای مبارزه با تورم نیست و موجب افزایش تورم نیز نمی‌شود

وی همچنین گفت: اما باید گفت که حذف چند صفر از واحد پول ملی، نه راهکاری برای مبارزه با تورم است نه این کار موجب ایجاد و یا افزایش تورم می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مبارزه با تورم راهکارهای دیگری دارد، متذکر شد: بنده پیشنهاد دادم ابتدا صفرهای اضافی را کم‌رنگ‌تر از سمت راست در اسکناس‌های کشور بزنیم و یک ممیز قرار دهیم و صفرهایی را که می‌خواهیم نگه داریم، درشت‌تر در اسکناس‌ها منظور کنیم و اگر ظرف یکی دو سال این پول جریان یابد، مردم خودشان متوجه می‌شوند که این صفرها اضافی است و باید حذف شود و هیچ اثر روانی ‌منفی هم روی رفتار آنها نخواهد داشت.

*با حذف چند صفر از پول ملی، واحد پولی می‌تواند تغییر نکند

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با فارس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا واحد پول ملی کشور در صورت حذف چند صفر تغییر می‌کند یا خیر، گفت: نه، واحد پولی کشور می‌تواند "تومان " باشد یا همان "ریال " باقی بماند، فقط این "ریال "، "ریال " جدید می‌شود یا "تومان " جدید می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه گفت: با حذف چند صفر از پول ملی "یک ریال " همان قدرت خرید 1000 یا 10000 ریال فعلی را خواهد داشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
0
1
به به عجب اقتصادان هایی این مملکت داره . این کار یک راه حل ساده دارد و هیچ ناراحتی هم ببار نمیاورد به این صورت که :
ریال بطور کلی از پرخه پولی خارج شود . تومان به همین وضع بماند و یک واحد پولی جدید بنظر من (ایرانی) بوجود اید معادل هزار تومان یا ده هزار ریا که همان حذف چهار صفر است . بعد داریم سکه های 50 و 100 و200و500 تومانی و هزار تومانی هم جای خود را به یک ایرانی میدهد و تا 1000 ایرانی به معنای یک میلیون تومان یا ده میلیون ریال فعلی جایگزین میشود . مورد قبول عامه هم واقع میشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
0
2
دیریک واحد طلا در هخامنشیان بهترین واحده.قابل توجه آقای مشائی
نظرات بینندگان