arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

صدور حکم بازداشت پدرخوانده تروریست های عراق + عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شورای عالی قضایی، عالی ترین مرجع قضایی در عراق روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حکم بازداشت «خمیس خنجر العیساوی» به اتهام تروریسم صادر شده است.

در بیانیه شورای عالی قضایی عراق آمده است که طبق ماده 4 تروریسم، حکم بازداشت خمیس خنجر العیساوی صادر شده است.

جزییات حکم صادره علیه وی هنوز مشخص نیست، اما کارشناسان حقوقی در عراق از عدم پاسخگویی جدی پلیس بین الملل با احکام قضایی صادره از عراق انتقاد دارند.

«طارق حرب» حقوقدان برجسته عراقی گفت که پلیس بین الملل تاکنون با احکام قضایی صادره از دستگاه قضایی عراق در خصوص تروریسم همکاری مناسب نداشته و هیچ یک از احکام صادره را به شکل صحیح اجرا نکرده است.

وی به صدور دستکم سه حکم بازداشت علیه 'طارق الهاشمی' معاون پیشین رییس جمهوری عراق به اتهام تروریسم اشاره کرد و افزود: الهاشمی آزادانه از کشوری به کشور دیگر سفر می کند و سه چهار روز قبل در ترکیه بود اما پلیس بین الملل او را بازداشت نمی کند و تحویل دستگاه قضایی عراق نمی دهد.

طارق حرب از نحوه برخورد پلیس بین الملل با احکام قضایی عراق انتقاد کرد و گفت که بعد از ارسال حکم بازداشت برای پلیس بین الملل، به بهانه عدم دقیق بودن عنوان سکونت متهم یا نبود و یا عدم حضور متهم در منزل هنگام مراجعه نیروهای پلیس بین الملل یا اینکه ادله اتهامی ضعیف و ناکامل است، حکم بازداشت را اجرا نمی کند.

وی پیش بینی کرد که پلیس بین الملل با حکم بازداشت خمیس خنجر همانند دیگر احکام بازداشتی علیه دیگر متهمان برخورد کند.

خمیس الخنجر پیش از سقوط رژیم صدام با عدی پسر ارشد صدام دیکتاتور سابق حاکم بر عراق در تجارت و قاچاق سیگار همکاری می کرد و گزارش ها حاکیست که در همان برهه وی به ثروث کلانی دست یافت.

این تاجر سیاسی عراقی که فاقد هرگونه مدارک تحصیلی عالیه است، درطول سالهای بعد از سقوط رژیم صدام به همکاری با گروه های مسلح در الانبار و صلاح الدین متهم بوده و برخی گزارش ها از او به عنوان عامل اطلاعاتی دستگاه جاسوسی اردن یاد می کند.

الخنجر از اهالی تکریت است و چند شبکه تلویزیونی تاسیس کرده که در حال حاضر کانال تلویزیونی 'التغییر' با گرایش های آشکار بعثی به عنوان ارگان خبری الخنجر در عراق شناخته می شود و توانسته در انتخابات پارلمانی اخیر عراق با گروه 'الکرامه' مشارکت کند و یک کرسی به دست آورد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان