arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰

حامد بهداد: باید تا پای جان از میراث فرهنگی نگه‌داری کنیم

بازیگر فیلم‌های «جرم» و «سعادت‌آباد» می‌گوید سینما می‌تواند خرده‌فرهنگ‌های بومی را ثبت کند تا به بوته فراموشی سپرده نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازیگر فیلم‌های «جرم» و «سعادت‌آباد» می‌گوید سینما می‌تواند خرده‌فرهنگ‌های بومی را ثبت کند تا به بوته فراموشی سپرده نشود.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کیش، حامد بهداد ضمن استقبال از برگزاری جشنواره فیلم کیش، با بیان این مطلب افزود: «به هر حال این اتفاق، در کل به نفع سینمای ایران است. هر حرکتی که به این شکل در سینما اتفاق بیافتد را باید به فال نیک گرفت.»

حامد بهداد که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم سینمایی «جرم» به دست آورد در ادامه گفت: «میراث فرهنگی کشور ما، ایران به قدری ارزشمند است که باید تا پای جان از آن نگه‌داری کنیم. مگر ما می‌توانیم فراموش کنیم تمدن چند هزار سال خودمان را؟ مگر می‌توانیم آداب و رسوم و سنت‌های بومی محلی‌مان را فراموش کنیم؟ چه کسی می‌تواند نام ایران را ببرد و از حافظ و سعدی و خیام و فردوسی حرفی نزد؟ چه کسی می‌تواند خودش را ایرانی خطاب کند و از موسیقی محلی بی‌نظیر مناطق مختلف ایران یاد نکند؟ حتما کسی نیست یا اگر فراموش کند، او دیگر ایرانی نیست. اما یادمان نرود، این سینما است که می‌تواند این خرده‌فرهنگ‌های بومی مان را ثبت کند تا به بوته فراموشی سپرده نشود. میراثی که ارزش آن بیش از خود انسان‌هایی است که فقط ادعای دلسوزی آن را دارند.»

بازیگر فیلم سینمایی«روز سوم» در ادامه افزود: «اینقدر فرهنگ‌های مختلف و آئین‌ها و مناسک بی‌نظیری در کشور مان داریم که حیف است رسانه سینما آن‌ها را ثبت نکند. همین حالا می‌توانیم حسرت این را بخوریم که چرا در 100 سال گذشته نتوانستیم این فرهنگ‌ها و آداب و رسوم این مرز و بوم را ثبت کنیم. زبان شیرین فارسی که زبان مشترک خیلی از کشورهای منطقه است، به تنهایی میراث مشترکی است که کمتر به آن توجه شده و این روزها حال خوبی ندارد. درست است که دیر به فکر چنین حرکتی افتادیم ولی از همین حالا هم می‌شود با ثبت سینمایی این خرده‌فرهنگ‌ها و میراث مشترک، در آینده برای نسل‌های بعد که تاریخ کهن کشورشان را ورق می‌زنند، این آگاهی را بدهیم که کشور با تمدن‌شان چه آئین‌ها و فرهنگ‌هایی داشته است.»

حامد بهداد با اشاره به جشنواره بین‌المللی فیلم کیش گفت: «این جشنواره به هر حال از کلیه جشنواره‌های ما از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است. هم به لحاظ محل برگزاری و هم به لحاظ محور اصلی‌اش که نام پرآوازه خلیج فارس را در بر دارد. به خاطر همین نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. در همین کشورهای کوچک عربی که کنار ایران قرار دارند، جشنواره‌هایی برگزار می‌شود. اما جای خالی جشنواره‌ای از ایران در بین آن‌ها خالی بود. مطمئن هستم که جشنواره فیلم کیش می‌تواند با سابقه فرهنگی و متمدن کشورمان، بالای همه این جشنواره‌ها قرار بگیرد و به اعتبار قابل توجهی دست پیدا کند. البته همه این‌ها به شرطی تحقق پیدا می‌کند که این اتفاق مهم فرهنگی، با درایت و مطالعه انجام شود و با استمرار منظم آن است که می‌توانیم به اهداف متعالی‌مان برسیم.»

نظرات بینندگان