arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰

جلسه گزينشي سخنگوي دولت با خبرنگاران

«جلسه گزينشي سخنگوي دولت با خبرنگاران»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي مردم سالاري به قلم مهدي عباسي است كه در آن مي‌خوانيد؛موضوع نشست هاي سخنگويان دولت، گويا قرار است همواره باحاشيه همراه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جلسه گزينشي سخنگوي دولت با خبرنگاران»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي مردم سالاري به قلم مهدي عباسي است كه در آن مي‌خوانيد؛موضوع نشست هاي سخنگويان دولت، گويا قرار است همواره باحاشيه همراه باشد.

دولت دهم، وقتي 2 سخنگو براي خود معرفي کرد، بسياري از رسانه ها از اين امر استقبال کردند که بالا خره دولت فکري اساسي براي سيستماتيک کردن پاسخگويي اتخاذ کرده است. محمدرضا رحيمي، معاون اول احمدي نژاد به عنوان سخنگوي سياسي معرفي شد و حسيني وزير اقتصاد، سخنگوي اقتصادي دولت شد.

اما، از همان ابتداي امر، رحيمي، تعريفي جديد از پاسخگويي ارائه کرد و مصاحبه با صداوسيما را در دستور کار قرار داد اما پس از چند جلسه محدود، آن هم با چند خبرگزاري گلچين شده، جلسات سخنگوي سياسي دولت که بيشتر جنبه اطلا ع رساني داشت تا پاسخگويي، تعطيل شد و کم کم نيز رحيمي از دسترس خبرنگاران به دلا يل مختلف خارج شد .

اما حسيني، وزير اقتصاد، هرازگاهي به ساختمان کوثر در ميدان پاستور مي آمد و در جمع خبرنگاران قرار مي گرفت. اما مشغله هاي فراوان در وزارتخانه اقتصاد و دارايي، علتي مهم بود تا جلسات سخنگوي اقتصادي دولت نيز کم کم به فراموشي سپرده شود.

همين امر، سبب شد تا وقتي در اولين کنفرانس خبري احمدي نژاد در سال 90، خبرنگار مردم سالا ري از خاموش بودن تريبون هاي سخنگويان دولت انتقاد کرد، احمدي نژاد از دستور دادن براي روشن شدن اين تريبون ها خبرداد.

بالا خره روز گذشته اولين نشست خبري سخنگوي اقتصادي دولت انجام شد.


اما، گويا تعريف دست اندرکاران اين نشست از سخنگويي، اطلا ع رساني است تا پاسخگويي.

عدم دعوت از برخي روزنامه ها و خبرگزاري هاي رسمي، براي اين نشست،موضوع بسيار مهمي است که سوالا ت بسياري در پي دارد.


مردم سالا ري هم از جمله رسانه هايي بود که در ليست دعوتي براي اين نشست قرار نگرفت. پيگيري هاي روابط عمومي روزنامه هم راه به جايي نبرد.

ابتدا روابط عمومي رياست جمهوري از ارسال فکس خبر داد و با اين جمله که «حتما فکس شده است» به علت عدم دعوت خبرنگار روزنامه پاسخ داد و پس از پيگيري هاي مختلف مشخص شد که نام مردم سالا ري در ليست دعوت شدگان قرار ندارد. روابط عمومي رياست جمهوري نيز در پايان با بيان اين جمله که «مردم سالا ري در ليست قرار ندارد» گوشي تلفن را روي روابط عمومي روزنامه قطع کرد تا بدين ترتيب با شيوه اي جديددر پاسخگويي روبه رو  باشيم.

گويا اين موضوع فقط به روزنامه هاي منتقد ختم نمي شود. خبرگزاري مهر که جديدا بسيار با دولت همراه شده است نيز گويا به اين نشست دعوت نشده و حتي از حضور خبرنگار اين خبرگزاري  نيز در اين جلسه ممانعت به عمل آمده است. به گونه اي که اين خبرگزاري يکي از خبرهاي خود را اينگونه به اين موضوع اختصاص داده است:


«مسوولان نهاد رياست جمهوري از حضور خبرنگار مهر براي پوشش نشست مطبوعاتي سخنگوي اقتصادي دولت جلوگيري کردند.  به گزارش مهر، نشست مطبوعاتي سيد شمس الدين حسيني سخنگوي اقتصادي دولت در حالي امروز (دوشنبه) در ساختمان کوثر نهاد رياست جمهوري در حال برگزاري است که مسئولان اين نهاد از حضور خبرنگار اقتصادي مهر براي پوشش اين نشست ممانعت به عمل آوردند.

در اين ميان، حتي مذاکرات مسئولان روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي با مسئولان نهاد براي حضور خبرنگار مهر در نشست مطبوعاتي حسيني بي نتيجه ماند. پيش از اين نيز مسئولان نهاد رياست جمهوري خبرنگاران سياسي مهر را از حضور در برنامه هاي اين نهاد منع کرده بودند.» با اين تفاسير چند سوال از مسوولا ن برگزاري اينگونه نشست ها قابل طرح  است. اول اين که، اطلا ع رساني با پاسخگويي، مفاهيم  متفاوتي دارد.

 لذا اگر قرار است جلسات سخنگو برگزار شود، آيا بهتر نيست از گزينشي کردن و گلچين کردن رسانه ها جلوگيري شود؟ چرا که اين رسم خوبي به دنبال نخواهد داشت. بايد از روابط عمومي هاي  نهادهايي چون شوراي نگهبان و قوه قضائيه با نظر به عملکرد روابط عمومي  رياست جمهوري  تشکر کرد که هم دعوت مي کنند و هم براي حضور در نشست هايشان، پيگيري هاي لا زم را صورت مي دهند.

دوم اين که، گزينشي کردن رسانه ها بيش از آن که اقدامي حرفه اي در دنياي  ارتباطات باشد، امري غير حرفه اي در عرصه رسانه است. شايد کساني که پيش بيني سوالا ت و موضوعات براي پرسش در جلسات سخنگوي دولت مي کنند، نگران عملکرد خود هستند که اينگونه به گلچين  کردن رسانه ها روي مي آورند چرا که تصور نمي شود، سخنگوي دولت، از پاسخ دادن به هر سوالي، حتي از سوي منتقدان نگراني داشته باشند.

اين عملکرد اين شائبه را به دنبال دارد که سوالا ت مطرح شده، نيز گلچين مي شود! لذا اي کاش، مسوولا ن ذي ربط در حالي که رئيس دولت همواره از پاسخ دادن به سوالا ت و برگزاري نشست هاي مختلف با خبرنگاران داخلي و خارجي  استقبال مي کند و در تمام سفرهاي داخلي و خارجي، بخشي از وقتش را به گفت وگو با رسانه ها اختصاص مي دهد، توضيح مي دادند که چرا شيوه جديدي در عرصه رسانه  با گزينشي کردن مطبوعات و خبرگزاري ها پديد آورده اند؟ بحث در اينجا اين نيست که چرا خبرنگاري دعوت نشده است; نگراني از شيوه جديد پاسخگويي است.

نظرات بینندگان