arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

سيد حسن نصرالله: حريري قواعد دموكراسي را بپذيرد

وي گفت: امشب با شما در خصوص تحولات اخير در لبنان صحبت مي كنم كه محور سخنان من شامل دو عنوان"تحولات اخير دادگاه حريري و تحولات سياسي در لبنان و امور دولت لبنان" است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سيد حسن نصرالله،‌ دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد احزاب مخالف لبنان به دنبال تشكيل دولت وحدت ملي با مشاركت تمامي گروه‌ها هستند و زمان صدور كيفرخواست جزيي ازسياسي كردن تمامي گام‌هاي مربوط به دادگاه حريري است و اين كيفرخواست همزمان با رايزني‌هاي پارلماني جهت تعيين نخست‌وزير جديد مطرح شده است و مقاومت با جنبلاط مرحله سياسي جديدي را ايجاد خواهد كرد.

براساس گزارش خبرگزاري سوريه، سيد حسن نصرالله،‌ دبيركل حزب الله لبنان گفت: روند صدور كيفرخواست دادگاه حريري و مشخصا تاريخ 7 ماه آينده ميلادي نشان دهنده سرعت بخشيدن به اقدامات از پيش تعيين شده است؛ آنها در واقع مي خواهند از طريق اين كيفرخواست بر ما فشار سياسي بياورند و راهكارهاي سياسي خود را تحقق بخشند.

وي گفت: امشب با شما در خصوص تحولات اخير در لبنان صحبت مي كنم كه محور سخنان من شامل دو عنوان"تحولات اخير دادگاه حريري و تحولات سياسي در لبنان و امور دولت لبنان" است.

سيد حسن نصرالله گفت: قبلا اعلام كرده بودند براي صدور كيفرخواست اين دادگاه به چندهفته (6 تا 10 هفته) وقت نياز است اما با توجه به تحولات اخير لبنان آن را جلو انداختند و قرار است در هفتم ماه آينده ميلادي صادر شود كه در حقيقت سياستي عليه ما است.

سيد نصرالله با اشاره به اينكه زمان صدور كيفرخواست دادگاه حريري جزئي از سياسي كاري اين دادگاه است و همزمان با مشورت هاي نمايندگان براي تعيين نخست وزير صورت مي‌گيرد، افزود: روند صدور اين كيفرخواست و مشخصا تاريخ 7 ماه آينده نشان دهنده سرعت بخشيدن به اين امر است و آنها در واقع مي خواهند از طريق اين كيفرخواست بر ما فشار سياسي بياورند و راهكارهاي سياسي خود را تحقق بخشند.

وي افزود: دنيل بلمار، دادستان دادگاه حريري در چند سالي كه خبر از اين دادگاه از طريق رسانه هاي خبري از جمله تلويزيون كانادا به بيرون منتشر مي شد، سكوت اختيار مي كرد اما اخيرا آنچه تلويزيون الجديد پخش كرد چون عليه گروه مقابل ماست، با انتقاد وي مواجه شد كه اين امر به خوبي سياسي بودن دادگاه را نشان مي دهد.

دبيركل حزب الله گفت: ما اقدامات خود را عليه اين كيفرخواست شروع كرديم و اقدام اول ما ساقط كردن دولت حريري بود كه در رويارويي با اين كيفرخواست ناتوان بوده است.

وي در واكنش به كساني كه در پي ايجاد مرحله‌اي براي اعمال فشار بر مقاومت به منظو برخي اهداف سياسي مشخص هستند گفت: اين افراد بدانند كه مقاومت پس از صدور كيفرخواست هرگز رد برابر راهكارهاي سياسي تحميلي تسليم نخواهد شد و اوضاع هرگز بعد از صدور كيفرخواست مانند قبل از صدور نخواهد بود.

وي در ادامه تاكيد كرد: وقتي كه گروه 8 مارس كسي را براي نخست وزيري دولت جديد نامزد كرد و وي پيروز شد، از نخست وزير تعيين شده مي خواهيم كه دولت وحدت ملي را تشكيل دهد و ما خواهان دولت يك رنگ نيستيم و همچنين نمي خواهيم هيچ گروهي را ناديده بگيريم.

سيد حسن نصرالله گفت: دادگاه حريري گروه خاصي را مورد هدف قرار داده و به دنبال كشف حقيقت و اجراي عدالت نيست.

وي با اشاره به اينكه درهنگام صدور محتواي كيفرخواست دادگاه حريري، ما صحبت ديگري داريم كه بعدا اعلام خواهيم كرد، افزود: اگر بخواهيد ابزار مرحله قضايي و فاصله زماني اخير پرونده بين دادستان دادگاه و قاضي مقدماتي را عليه ما به كار بگيريد، بايد بدانيد كه در حقيقت اين مرحله براي ما تمام شده است و براي ما فرقي ندارد كه صدور كيفرخواست را به تعويق بيندازيد يا آن را تسريع ببخشيد.

دبيركل حزب الله لبنان درخصوص موضوع دولت آتي لبنان ادامه داد: بايد از وليد جنبلاط و ديگر برادران در حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي لبنان به خاطر موضع جدي آنها در قرار گرفتن در كنار سوريه و مقاومت تشكر كنم.

وي با اشاره به اينكه من از جنبلاط به خاطر اين موضع بسيار تشكر مي كنم، گفت: با هم مرحله سياسي جديد توام با همكاري و توافق را براي رويارويي با خطرات و چالش‌هاي آينده خواهيم ساخت.

سيد حسن نصرالله بااشاره به اينكه ما به نقش همه گروهها در دولت احترام مي گذاريم، گفت: هرچند ما در موضوع تعيين نخست وزير با هم اختلاف داريم ولي اين امر بدان معنا نيست كه كسي در گروه 8 مارس به ناديده گرفتن گروه ديگر فكر مي كند؛ دولت جديد بايد با هم كاري همه تشكيل شود و رفتارهاي نيرنگ آميز نداشته باشد.

وي ادامه داد: بعضي ها ادعا مي كنند كه اگر دولت جديد به وسيله نامزد 8 مارس تعيين شود(يكي از شخصيت هاي مهم اهل تسنن كشور) اين امر خطري عليه جايگاه طائفه اهل سنت خواهد بود و اين افترايي است كه ما آن را نمي پذيريم.

سيد نصرالله بدون اشاره به نام سمير جعجع، رهبر گروه القواه اللبناني گفت: در دو روز گذشته تاكنون اهانت‌هايي را شنيديم كه نمي توان در برابر آن سكوت كرد؛ من از سكوت در برابر اين اهانت‌ها عليه عمر كرامي، نخست وزير اسبق لبنان تعجب مي كنم. با تاسف شديد اين نوع از اهانت ها ازطرف كسي صادر مي شود كه دادگاه لبنان او را متهم به قتل رشيد كرامي (برادر عمر كرامي) كرده است.

وي گفت: بيت كرامي، بيت شريف و پاكي است و نبايد اينگونه اتهام‌ها را به اين خانواده منتسب كرد؛ اين بيت به پاك و منزه بودن معروف است و اهانت به آنان اهانت به تمامي ما لبنانيها است. تمامي حملات به وي تنها به اين دليل است كه احتمال نامزدي وي از سوي جريان 8 ارس وجود دارد.

وي بااشاره به اهانت هاي صورت گرفته به عمر كرامي گفت: كرامي تاكنون خود را نامزد نخست وزير دولت جديد نكرده و از كسي نيز در اين مورد درخواستي ننموده است و هيچ گروه سياسي داخلي يا منطقه اي را تشكيل نداده تا به اين منظور دست يابد؛ كسي را هم تهديد نكرده يا حتي در خانه كسي را هم نزده است اما از طرف ديگر شاهد تحرك منطقه‌اي و بين المللي براي گروه ديگر هستيم كه شب و روز تلاش مي كند تا نامزد مشخصي را به نخست وزيري برساند.

وي ادامه داد: درچند روز گذشته پس از صحبت با گروه 8 مارس با كرامي تماس گرفتم و با او جلسه اي تشكيل دادم و به او گفتم كه اگر امور به سمتي رود كه امكان پيروزي تو وجود داشته باشد، ما به موافقت تو نيازمنديم.

دبيركل حزب الله لبنان گفت: كرامي در پاسخ از اطمينان 8 مارس تشكر كرد و گفت كه سني از من گذشته و مرحله حساس كنوني نيازمند فعاليت، تلاش و نشاط است و بهتر اين است راه حل ديگري بيابيد ولي اگر امور متوقف شد و راه ديگري وجود نداشت، وظيفه خود مي دانم براي حمايت از مقاومت و كشور اين مسئوليت را برعهده بگيرم.

سيدحسن نصرالله ادامه داد: به تمام كساني كه در چند روز گذشته دست به اهانت به كرامي زدند مي گويم كه شما در مقابل كسي هستيد كه مورد احترام مسلمانان و لبناني ها است و داراي شجاعت است.

دبيركل حزب الله لبنان ضمن انتقاد از سخنان سعد الحريري مبني برتلاش عده‌اي براي ترور سياسي وي، نخست وزير دولت انتقالي لبنان را به پذيرش قواعد دموكراسي فراخواند.

وي با اشاره به سخن سعد الحريري كه از ترور سياسي خود سخن گفته بود، گفت: همواره در لبنان شخصيت هاي سني به عنوان نخست وزير بر سر كار بودند و بعد از آنها نيز نخست وزير ديگري روي كار آمده است لذا ما جمعي از نخست وزيران گذشته را در حال حاضر در كشور داريم ولي تاكنون در عرصه دموكراسي نشنيديم كسي بركناري خود را ترور سياسي بخواند؛ در حالي كه شما(حريري) هميشه همگان را به احترام به دموكراسي فرا مي خوانيد بايد بدانيد كه در بازي دموكراسي هيچ كس نمايندگان را بر توافق بر يك نامزد اجبار نمي كند؛ اين حق هر جرياني است كه شخص معيني را رد كند چرا كه جايگاه نخست وزيري جايگاه نمايشي نيست بلكه مقامي اجرايي و عملياتي است.

دبيركل حزب الله ادامه داد: آيا هروقت يك جريان سياسي بازگشت نخست وزيري به قدرت را ازطريق دموكراتيك ممنوع كند، به عنوان ضربه به آن فرد است؛ در چنين شرايطي توصيف عدم موافقت با حريري به عنوان ترور سياسي، در واقع براي ترساندن جريان 8 مارس است.

وي گفت: از ترور سياسي شخصي سخن گفته مي شود اما چرا اين ترور سياسي را به مقاومت كه يكي از با عزت ترين جنبش هاي منطقه است نسبت داده مي شود؛ ما قصد نداريم به كسي ضربه بزنيم و صرفا با استفاده از قانون اساسي و حق قانوني خود دولت را ساقط كرديم. كسي هم قصد ندارد فرد ديگري را ترور كند بلكه همه ما بايد با همكاري هم از اين مرحله بگذريم چراكه كمين كننده امروز اسرائيل است كه از دو سال قبل تاكنون منتظر چنين لحظه اي است.

سيد حسن نصرالله گفت: كسي كه امروزه از لبنان دفاع مي كند، مقاومت، ارتش و مردم هستند كه قواي توازني را در برابر اسرائيل بوجود آورده كه خود اسرائيل هم به آن معترف است. آنچه كه امروز رخ مي‌دهد همان ترور سياسي مقاومت در جهت منافع دشمن اسراييلي است. چه كسي است كه مي تواند در برابر آن سكوت اختيار كند و حركتي نشان ندهد.

دبيركل حزب الله بااشاره به اينكه ما از موضع مردان بزرگ در چنين بحراني تشكر مي كنيم، گفت: ما مشورت‌هاي خود را ادامه خواهيم داد و در خلال چند ساعت آينده به نتيجه اي دست خواهيم يافت.

وي تاكيدكرد: ما از دولت ها و كشورهايي شنيده‌ايم كه به قانون و اراده اكثريت احترام گذاشته و به موسسات قانوني احترام مي گذراند؛ اين خيلي خوب است اما اگر مشورتها با نمايندگان به انتخاب فردي غير از حريري ختم شود، باز هم همين سخنان را از آنان خواهيم شنيد؛ من مطمئنم سخن ديگري را از آنان نخواهيم شنيد.

دبيركل حزب الله لبنان بدون آنكه نامي از وزير خارجه عربستان ببرد گفت: آنها از تقسيم لبنان و تجزيه آن سخن گفتند ولي بايد ديد چه كسي به دنبال اين امر است؛ آيا سخن گفتن از طرح شيعي و فارسي و تحريك مذهبي بيانگر احترام به قانون است وقتي كه اكثريت آراء به نفع ما باشد.

وي گفت: تمامي اين ادعاها نيرنگ، گمراه سازي و جعل حقيقت است كه تمامي آنان از زمان تشكيل مقاومت تاكنون با ما بوده است.

سيد نصرالله ابراز اميدواري كرد: كانديداي 8 مارس بتواند دولت وحدت ملي را تشكيل دهد تا آن وقت مشاهده شود اين دولت براي منفعت لبنان كار مي كند.

وي در پايان گفت: ان شاء الله امشب و تا قبل از جلسه فرداي مجلس به نتيجه نهايي براي تعيين كانديداي خود خواهيم رسيد و اميدواريم امور به سمت مناسبي پيش رود.
نظرات بینندگان