arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰

پديده هاي اب هوايي بر جنبش صفحات تکتونيک زمين تاثير مي گذراند

دانشمندان نخستین بار به شواهدی دست یافتند که ارتباط میان تشدید پدیده های اب و هوایی با تکانهای صفحات تکتونیک یا زمین ساختی را نشان می دهد و می تواند درباره علت بروز زمین لرزه های مهیب اطلاعات ارزشمندی فراهم سازد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان نخستین بار به شواهدی دست یافتند که ارتباط میان تشدید پدیده های اب و هوایی با تکانهای صفحات تکتونیک یا زمین ساختی را نشان می دهد و می تواند درباره علت بروز زمین لرزه های مهیب اطلاعات ارزشمندی فراهم سازد .

به گزارش انتخاب؛ به گفته دانشمندان درک علت تغییر مسیر صفحات تکتونیک و سرعت ان ، کلید پی بردن به علت بروز زمین لرزه ها ی مهیب همچون زلزله ماه فوریه در نیوزیلند یا زمین لرزه مهیب ماه گذشته ژاپن محسوب می شود که محور کره زمین را حدود چند اینچ تغییر داد .

گروهی از پژوهشگران بین المللی متشکل از دانشمندانی از استرالیا ، فرانسه و المان اعلام کردند تحقیقات انان نشان می دهد تشدید بارندگیها و طوفانهای موسمی در شبه قاره هند ، تحرکات صفحه تکتونیکی هند را طی ده میلیون سال گذشته حدود بیست درصد تسریع کرده است .

رئیس این تیم تحقیقاتی تاکید کرد دانشمندان سالها بر این باور بودند تحرکات صفحات زیر ساختی زمین با ایجاد کوههای جدید و دریاها ، بر تغییرات اب و هوایی تاثیر می گذارد ولی مطالعات جدید عکس این موضوع را نشان داد .

بسته شدن یا باز شدن خلیج های جدید یا تشکیل رشته کوههای جدید مانند رشته کوه آند یا خود تبت ، فرایندهای وابسته به زمین شناسی هستند که بر الگوههای اب و هوایی تاثیر می گذارند .

این دانشمند تاکید کرد در مطالعات تازه برای نخستین بار نشان دادیم که عکس این موضوع نیز صادق است یعنی الگوهای اب و هوایی می توانند به نوبه خود در قالب مکانیسمی بازخوردی، بر جنبش صفحات تکتونیکی زمین تاثیر بگذارند .

وی درعین حال تصریح کرد این یافته ها به این معنی نیست که گرم شدن کره زمین به مثابه تشدید بزرگی زمین لرزه ها در مقایسه با قبل خواهد بود . وی افزود البته زمین لرزه ها به علت حرکت صفحات زمین ساختی در محل برخورد دو صفحه بوجود می ایند و این تحقیقات به هیچ وجه به این معنی نیست که ما در اینده شاهد افزایش بروز اینگونه زلزله ها خواهیم بود .

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان قصد دارند با مطالعه تاثیر مشابه رویدادهای اب و هوایی بر دیگر مناطق ، یافته های این تحقیقات را مستحکمتر سازند .
نظرات بینندگان