arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴

عراقچی: درباره اراک خیلی محکم کاری کردیم/سندی که فردا منتشر می‌شود؛ قطعی خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان: سند بازطراحی راکتور اراک تا عصر فردا پس از امضای نهایی، منتشر می‌شود.

سید عباس عراقچی در مصاحبه تلفنی با بخش خبر نیمروز شبکه یک سیما افزود: مذاکرات درباره این سند به اتمام رسیده و ایران و 1+5 درباره آن به توافق رسیده اند و مراحل اداری امضای وزیران خارجه هفت کشور و اتحادیه اروپا طی شده است.


وی گفت:‌ این سند 8 امضا خواهد داشت به نحوی که وزرای خارجه ایران و 1+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را امضا می‌کنند. سند اکنون در حال گردش کار میان پایتخت‌هاست تا آن را امضا کنند.


عراقچی افزود: طبق خبری که دیروز از خانم اشمید معاون خانم موگرینی دریافت کردم تقریبا همه ، جز دو سه کشور آن را امضا کرده‌اند که آن هم در حال انجام است.


معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که کدام کشورها تاکنون سند بازطراحی رآکتور اراک را امضا نکرده اند؛ اظهار داشت : اسامی خیلی مهم نیست ، این کاری صرفا اداری است ؛ باید برود امضا شود و برگردد ، اولویت خاصی ندارد . این گونه نیست که کشوری مخالف باشد.


وی گفت: طبق اطلاعی که دیشب خانم اشمید به من داد همه امضاها تا عصر فردا جمع آوری و منتشر خواهد شد.

درباره اراک خیلی محکم کاری کردیم


عراقچی افزود: برای اینکه تضمین‌های کافی مدنظر مقام معظم رهبری اتخاذ شود، درباره اراک خیلی محکم کاری کردیم.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در ابتدا سندی میان ایران، چین و آمریکا که بیانگر اراده سه کشور برای بازطراحی اراک و انجام تغییرات لازم است، تهیه و منتشر شد ؛ سندی رسمی که در آن 1+5 اراده قوی خود را برای مدرن سازی اراک اعلام کردند.

عملیات بازطراحی راکتور اراک پس از حل PMD در شورای حکام


وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که عملیات بازطراحی این رآکتور از چه زمانی آغاز می شود؛ گفت : عملیات بازطراحی راکتور اراک پس از حل موضوع PMD در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.


عراقچی افزود : یکی از الزامات مقام معظم رهبری در نامه ایشان این بود که انجام اقدامات عملی در اراک و درآوردن قلب رآکتور باید بعد از بسته شدن موضوع PMD در شورای حکام آغاز شود.


سندی که فردا منتشر می‌شود؛ قطعی خواهد بود


معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: این مقدمات درحال انجام است و این سندی که فردا منتشر می‌شود سندی قطعی خواهد بود که الزامات سیاسی ، حقوقی دارد که میان همه طرف‌ها و مشارکین ، تقسیم وظیفه کرده و سندی بسیار تعیین کننده‌ است.


عراقچی گفت: در پی این سند ما در پی امضای قراردادهای عملیاتی نیز خواهیم رفت.


وی افزود: همه مقدمات که آماده شود منتظر می‌مانیم تا آژانس هم گزارش نهایی اش را درباره PMD ارائه دهد و شورای حکام هم این موضوع را مختومه اعلام کند و سپس عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.


عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اسناد تبادل سوخت گفت : مقدمات لازم را سازمان انرژی اتمی انجام داده و قراردادهای لازم با طرف خارجی بسته شده است.


قرارداد خرید کیک زرد و فروش اورانیوم غنی شده، آماده است


عراقچی افزود : قرارداد خرید کیک زرد و قرارداد فروش اورانیوم غنی شده نیز آماده و  مقدمات آن انجام شده و نحوه حمل و نقل و حل و فصل مسائل مالی نیز مشخص شده است البته در بخش خرید ممکن است این کار هر زمان انجام شود، اما فروش و انتقال مواد به طرف خریدار پس از حل و فصل موضوع PMD انجام خواهد شد.

نظرات بینندگان