arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۰

بقایی: منشور کوروش سند بنده خوب خداست

معاون رئیس‌جمهور منشور کوروش را در یک کلام، سند بنده خوب خدا بودن توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رئیس‌جمهور منشور کوروش را در یک کلام، سند بنده خوب خدا بودن توصیف کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، حمید بقایی صبح امروز در مارسم اختتامیه منشور کوروش در موزه ملی ایران که با حضور مدیر موزه بریتانیا و جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ معلم انسانهاست، با غور و تتبع در گذشته می‌توان راه دشوار آینده را به آسانی در نوردید و به افق‌های پیش رو دست یافت. گذشته یک ملت بیانگر ظرفیت‌ها، اصالت و هویت اوست. تاریخ پرافتخار یک ملت گنجینه‌ای ارزشمند و ثروتی بس عظیم است. در این میان آثار تاریخی ثروتهای مهمی هستند که اثبات کننده عظمت تاریخی ملت‌ها به حساب می‌آیند.

وی در ادامه افزود: منشور کوروش یکی از این ثروت‌های مهم ایرانی بلکه جهانی است که نه تنها بیانگر روحیه حق طلبانه ایرانیان محسوب می‌شود بلکه بیانگر روحیه عدالت خواهانه و خداجوی انسان، این اشرف مخلوقات الهی است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه منشور کوروش سند عشق، محبت، دوستی، عدالت خواهی، پاکی، راستی و درستی است، گفت: منشور کوروش در یک کلام سند بنده خوب خدا بودن است.

بقایی ادامه داد: کوروش که بر اساس نظر تنی چند از علمای گرانقدر شیعی نظیر علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی از او به عنوان ذوالقرنین یاد می‌شود با صدور این فرمان مهم، عظمت و اصالت ملت بزرگ ایران را در 25 قرن پیش به تصویر کشیده است. کوروش بر اساس مستندات تاریخی بعد از تصرف شهر بابل، یهودیان در بند حاکم ظالم را آزاد کرد. وی به پیروان دین حضرت موسی (ع) یعنی دین پیامبر اولو‌العزم زمان خویش احترام گذارد. آری او به همگان درس احترام و محبت به پیروان ادیان الهی را آموخت، همان چیزی که امروزه مسلمانان در فلسطین از آن بی‌بهره‌اند و هر روز آماج گلوله‌ها قرار گرفته و خانه و کاشانه آنان ویران می‌شود.

ملت ایران بازیگران اصلی تاریخ به شمار می‌روند
----------------------------------------------------------

وی با بیان اینکه منشور کوروش بیانگر عمق اصالت وجودی ایرانیان است، گفت: ملت ایران هیچ‌گاه به تاریخ نظاره‌گر نبوده بلکه خود بازیگر اصلی آن به شمار می‌آید. گوته شخصیت معروف می‌گوید «هنگامی که به مردم صلح‌جو و متمدن ایرانی می‌نگریم، نکته‌ای شگفت‌انگیز دیده می‌شود که: چگونه سرزمینی که بارها غارت شده است، زیرا استیلا بوده و حتی دشمنانش آن را نابوده کرده‌اند، همواره «هسته ملی» خود را حفظ کرده است.»

بقایی افزود: همان گونه که گوته می‌گوید «کشور ایران بارها و بارها مورد حمله دشمنان قرار گرفته است، اما هرگز وحدت ملی خود را از دست نداد.» باید بدین تازش‌های جنگی، تازش‌های فرهنگی، دروغ‌های ناشایست و تحریف‌های تاریخی را نیز افزود. با گذشت بیش از یک سده از پژوهش‌های ایران شناسی در جهان، هنوز هم گوشه‌هایی بسیار از فرهنگ ایران زمین به درستی شناخته نشده و هنوز هم تحریف‌ها ادامه دارد.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: نام بزرگ ایران را می‌توان از نخستین مراحل تاریخ بشری در خروج از تاریکی و ورود به روشنایی دانست. آثار به دست آمده از سیلک، شهر سوخته، کشف رود و دیگر محوطه‌های باستانی کشور از توانایی ایرانیان در آبیاری، کشاورزی و شهرنشینی حکایت دارد. تأمین امنیت بخش بزرگی از جهان برگی دیگر از پرونده ایرانیان است. تأمین امنیت خلیج فارس- به عنوان پاره همیشگی ایران زمین - تا به دور دست بر عهده ایران بوده است.

بقایی ادامه داد: گشت زنی‌های نیروی دریایی ایران در این دریا و اعزام ناوگان ایرانی برای این منظور در تاریخ شهره است. داستان تعقیب دزدان دریایی از سوی ناوگان دریایی ایران در روزگار خسرو اول دست کم داستانی مثال زدنی است. دژهای پاسبانی ایرانی در جای جای کرانه‌های خلیج همیشه فارس شناخته شده‌اند و هرگونه تلاش برای تحریف تاریخ حاصلی را در برنخواهد داشت.

همه آنان که امروز از کانال سوئز عبور می‌کنند مدیون ایرانی‌ها هستند
----------------------------------------------------------------------------------

وی با تأکید بر اینکه ایرانیان در خدمات اقتصادی، دینی بزرگ بر گردن جهانیان دارند، گفت: همه آنان که امروز از کانال سوق‌الجیشی سوئز بهره می‌برند، مدیون این خدمت بزرگ هستند. از گل نوشته‌های به دست آمده از تخت جمشید به خوبی امنیت اقتصادی، احترام به گروه‌های مختلف از کارگر، دبیر، مهندس، پرداخت دستمزد ... و نظام پیشرفته اداری و حسابرسی‌های دقیق قابل فهم است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: دانشمندان مسلمان ایرانی در دانش و فرهنگ بر شرق تا غرب اثرگذار بوده‌اند. یادگار نوشته‌های دانشمندان ایرانی مسلمان در حوزه‌های پزشکی، ستاره‌شناسی، ریاضیات، ادبیات، شعر و موسیقی ... دانش‌نامه‌ای است که از سده‌ها پیش دنیای غرب از آن بهره‌ها گرفته است. جای شگفتی نیست که این دانشمندان هرگز، هیچ فرهنگی، هیچ نام جغرافیایی و داشته‌های مردمان دیگر را نه به نام خود تفسیر کردند و نه به سرقت برده‌اند.

بقایی افزود: امروزه جهان به سوی وحدت و یکپارچگی گام برمی‌دارد انسان‌ها در مسیر حقیقت و یگانگی با یکدیگر پیوند عمیقی یافته‌اند. سفید، سیاه، زرد و سرخ فرقی ندارد مهم عدالت، برابری و حق طلبی است. تاریخ جریانی است پویا که در مسیر آن انسان‌ها به بلوغ و رشد و شکوفایی دست می‌یابند. در این میان موزه‌ها به عنوان عنصر اصلی پیوند میان گذشته، حال و آینده نقشی بس رفیع و سترگ ایفا می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه موزه‌ها عامل اصلی آگاهی و سرعت‌بخشی اتصال فرهنگ‌ها و اخلاقیات جهانی است، گفت: موزه‌ها گنجینه‌های ثروت بشری به شمار می‌آیند. در این مسیر عظیم جهانی شدن موزه‌ها به عنوان گنجینه و حافظه جهانی عمل نموده و جایگاه و نقش اصلی خود را باز می‌یابند. لذا ضرورت دارد اینک مدیران موزه‌های مشهور و مهم جهان، جهانی بیندیشند و جهانی عمل کنند تا جهانی شوند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: منشور کوروش حدود 7 ماه میهمان موزه ملی ایران بود. رخدادی مهم برای نخستین بار و این افتخاری است برای موزه ملی ایران که برای اولین بار در طول حیات خود میزبانی اثری ارزشمند از موزه‌های دنیا را برعهده گرفت و سربلند از آن بیرون آمد. از همه همکارانم خصوصا رئیس موزه ملی ایران که علی‌رغم همه هجمه‌های حسودان و دشمنان ملت ایران با عزمی راسخ در راه اعتلای موزه ملی ایران گام برمی‌دارند تشکر و قدردانی می‌کنم.

برچسب ها: بقایی
نظرات بینندگان