arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۸۹
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۰
گفت و گوی «انتخاب» با رئيس مرکز صدور آرم طرح ترافيك

زمان آبادی : طرح زوج و فرد کارشناسی شده نیست

با توجه به اینکه تهران را می توان یک مادر شهر نامید که امروز کانون ثروت ، قدرت ، نوآوری های علمی و فرهنگی و همچنین کانون مصرف انبوه می باشد ، لذا مدیریت شهر باید با در نظر داشتن این نکته که تهران به عنوان ثروت اقتصادی و اجتماعی آحاد مرم ایران به حساب می آید از یک مرکز و با تصمیمات واحد اداره شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس مرکز صدور آرم طرح ترافيك معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران  با حضور در دفتر خبرگزاری انتخاب و در گفتگویی صمیمی با سرویس اجتماعی در خصوص مسائل مختلف از حضورش در  عرصه ی مطبوعات تا لزوم اجرای طرح مدیریت جامع شهری سخن گفت .

متن گفتگو در ذیل می آید :

 
انتخاب : جناب آقای زمان آبادی ضمن تشکر از زمانی که برای این گفتگو اختصاص دادید  . مردم غلامحسین زمان آبادی را با عنوان رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافيك می شناسند ، کمی از سوابق خودتان بفرمایید ، گویا در عرصه ی رسانه هم فعالیت گسترده ای داشته اید.

زمان آبادی :  پیش از انقلاب اسلامی مانند بسیاری از جوانان آن دوره جزو گروههای مخالف رژیم شاه بودیم ، که چند بار هم توسط ساواک دستگیر شدم . بخشی از اسناد آن هم اخیراً منتشر شده . اما با توجه به اینکه گفتید در خصوص فعالیتهای اجرایی ام صحبت کنم . من به نوعی همکار شما بودم . سال 67-68 نشریه ی پهلوان (ورزشی) را انتشار دادم و فرزندم میثم هم در انجا به من کمک می کرد، ایشان پس از آن توسط دکتر قندی که همکار من در کیهان بودند به روزنامه انتخاب رفت. یکسالی که در روزنامه انتخاب بود، بسیار برای او در حرفه ی خبرنگاری موثر بود به همین دلیل من همواره از روزنامه انتخاب خاطره ای خوب در ذهن دارم. سپس او به همراه آقای فاتح ایسنا را راه انداخت. بعد ایپنا را راه اندازی کرد. بعد ایرانیوز را راه اندازی کرد که به سبب درگیری با آقای مشایی فیلتر شد و بعد از آن به همشهری مسافر رفت. بعد از آن من هم "پهلوان" را تبدیل کردم  به مجله "بانوی شرقی" که هم اکنون در حال انتشار است.

انتخاب : چطورشد به کیهان رفتید ؟

زمان آبادی : همانطور که پیشتر گفتم ما قبل از انقلاب توسط ساواک چند بار دستگیر شدیم. اونوقت می رفتیم دامغان و سمنان انجا جلسه داشتیم. بعد از پیروزی انقلاب با دستور شهید رجایی به سازمان تربیت بدنی رفتم . در آن دوران که در سازمان بودم دیدم کیهان خیلی به ما در سازمان ورزش حمله می کند، رفتم ببینم این برخوردها به چه علت انجام میشه و اصلاً چه کسی  اینکار را انجام میدهد ؟ اونجا آقای چراغی بودند که پیش از این از دوستان من بودند . ایشون به من گفتند: من فکر می کردم شما شهید شدی رفتی!  گفتم من اومدم ازتون شکایت کنم. بعد از او جلسه ایشون از من خواست سرویس ورزشی کیهان رو مدیریت کنم و این شد که ما وارد کیهان شدیم. (در آن زمان آقای خاتمی کیهان بود) .

این گذشت تا اینکه در آن زمان که ما در کیهان ورزشی بودیم احضاریه آمد که برویم دادگاه. این احضاریه مربوط به شکایت من در سازمان ورزش از روزنامه کیهان که حالا خودم مسئول بخش ورزش آن بودم .وقتی که رفتم دادگاه قاضی گفت: متهم نیومده. گفتم: خودمم. هم متهم من هستم و هم شاکی. که قاضی خندید و قضیه ختم به خیر شد.

انتخاب : برسیم به پست فعلی شما . با توجه به ارتباط مستقیم شما با معضل ترافیک شهر تهران و طرح ها و برنامه هایی برای رهایی از این مشکل ، میزان بالای تولید خودرو ، گسترش طرح ترافیک و فرد و زوج کردن عبور و مرور خودرو ها در شهر ، آیا روی ترافیک تاثیری داشته ؟ مدیریت واحد شهری قائل نیست خودرو سازها را به تولید محصولات کم مصرف وادار کنه ؟ 

زمان آبادی : آقای قالیباف در جلسه ای که با ما داشتند فرمودند 24 مرکز راجع به ترافیک تهران تصمیم می گیرند،برخی هم یکدیگر را دفع می کنند، مثلا تقابل تبصره 13 با شهرداری، عدم ارائه بودجه دولت برای مترو. ایشان فرمودند در شهرداری متخصصین حوزه ی مدیریت شهری را گرد هم آوردیم تا راه حل مشکل ترافیک تهران را تهیه کنند. نتیجه این جلسات این بود که 38 مورد مشکل اگر برطرف شود مشکل ترافیک تهران مرتفع می گردد.

مسئولین را دعوت کردیم و گفته شد که 19 ماه طول خواهد کشید تا این مشکلات رفع بشود. این آقایان گفتند دو مورد را عمل کنید اگر عملی شد ما ادامه می دهیم. یکی بحث کمربند بود. بعد از آن آقایون حالا که 19 ماه از آن تاریخ گذشته رفتند که بیایند و ادامه بدهند!

در برخی موارد هم حاضر نیستند وارد این طرح شوند. برخی افراد هم می گویند این شلوغی در رفتار در تهران به مدیریت های غیر مسئول کمک های شایانی داشته است .
 
                                         

آنچه در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد اندیشه گرایی ، جهت گیری فرهنگی اقدامات مسئولین ، توجه به میراث فرهنگی و طبیعی ، جهت گیری آموشی ، توجه به حفظ محیط زیست و برنامه های جلوگیری از آلودگی هوا و تسهیل حمل و نقل در معابر و بزرگراه ها برای شهروندان ، می باشد که خوشبختانه در دوره مدیریت دکتر قالیباف بر شهرداری تهران با جدیت بیشتر و دقت خاص مورد بررسی قرار گرفته و روند برنامه ریزی های شهری در جهت دستیابی به این نکات بوده است.

 
طبق برنامه قرار بوده که پس از طی 5 کیلومتر طی مسافت توسط خودروها ،هر کسی رفت به اتوبان برسد، حالا طراحی و اجرای آن مشکل بزرگی را دارد بنام مدیریت واحد شهری، این طرح یعنی مدیریت واحد شهری از سوی خود آقای احمدی نژاد مطرح شد که پس از ریاست جمهوری ایشان پس گرفته شد. عدم وجود یک نظام واحد در مدیریت شهری مشکلات بسیاری را موجب می شود . توجه و برنامه ریزی برای خدمات مختلف از جمله ؛ تولیدی ، شخصی ، اجتماعی و توزیعی در بخش های مختلف شهر نیاز به یک بخش نظارتی و برنامه ریز واحد دارد تا تصمیمات تداخل پیدا نکند .
 
با توجه به اینکه تهران را می توان یک مادر شهر نامید که امروز کانون ثروت ، قدرت ، نوآوری های علمی و فرهنگی و همچنین کانون مصرف انبوه می باشد ، لذا مدیریت شهر باید با در نظر داشتن این نکته که تهران به عنوان ثروت اقتصادی و اجتماعی آحاد مرم ایران به حساب می آید از یک مرکز و با تصمیمات واحد اداره شود تا هم تصمیمات دولت محترم مبنی بر خروج بخشی از نیروهای کار که در خارج این شهر مشغول فعالیت هستند از تهران به عنوان محل زندگی محقق شود و هم تداخل تصمیمات و موازی کاری ها کمتر شود .
 
در خصوص بحث طرح زوج و فرد ، همکاران ما در سازمان کنترل ترافیک شهر تهران فقط محدوده ی مرکزی را به عنوان طرح قابل پذیرش می دانند ، ما معتقدیم ایجاد طرح زوج و فرد برای رفت و آمد تنها طول مسیر دسترسی را افزایش می دهد که در نتیجه آلودگی هوا بیشتر می شود، من معتقدم این طرح کارشناسی نیست و صرفا یک کار تبلیغاتی است.
 
انتخاب : اقدامات شهرداری در احداث پل ها و تونل ها چقدر در کاهش ترافیک تاثیر گذار است ؟
 
زمان آبادی : من یک مثال می زنم .اتوبان صیاد تا میدان سپاه آمده ، پس از آن قرار است زیرزمینی تا شوش برود، اما ایا آینها مشکلی را رفع می کند، در حالیکه ماشین های با طول عمر بیش از 20 سال در تهران تردد می کند، و جالب اینجاست در خواست مجوز طرح می کنند، لذا ترافیک و آلودگی بیشتر است،به نظر من باید تمهیدات به سمتی برود که در بخش نخست از حضور خودروهای پر مصرف و باطول عمر بالا جلوگیری به عمل آید که این امر می تواند با افزایش میزان عوارض و مالیات خودروهایی از این دست محقق شود. البته توجه بفرمایید اینها نظر شخصی من است .

ما در سازمان معابر تهران را اندازه گرفتیم، طول متوسط خودرو را هم در نظر گرفتیم ، اگر هر خودرو با سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند عدد 107 هزار خودرو در آمده که این تعداد خودرو می توانند علاوه بر خودورهای عمومی وارد معابر شوند، بدون آنکه ترافیکی در محدوده ی طرح ترافیک ایجاد شود.

زمانی که دوربین های کنترل ترافیک  نبود، 160 هزار خودرو وارد محدوده ی طرح می شد ، ماهم 90 هزار  آرم برای ورود به طرح صادر می کنیم کهبا تعداد ذکر شده یعنی روزانه 250 هزار خودرو  وارد طرح می شدند.

در حال حاضر با وجود دوربین هایی که در سطح شهر قرار داده شده با گزارش جدیدی که پلیس به ما داده ، این تعداد به 97 هزار خودرو کاهش یافته ، یعنی تنها 7هزار خودرو متخلف که متاسفانه هنوز هم عدد قابل توجهی می باشد. البته با ابلاغ میزان جریمه های جدید و استفاده از تکنولوژی های جدید در نظارت بر محل های طرح امیدواریم این تعداد کاهش چشمگیری پیدا کند.

انتخاب : با توجه به حجم بالای کار شما در این روزها و برای اینکه تنوعی هم در بحث ایجاد شده باشد ، می خواستم چند خاطره از این روزهای پر کار برای ما بیان بفرمایید .

زمان آبادی : حتماً . یک روز در دفتر نشسته بودم ،  ناگهان دیدم یک نفر خارج از صف مردم را می زند و به سمت دفتر من جلو می آید .داد میزد؛ مسئول اینجا کیه؟گفتم : بله. عزیز جان منم . بیا بشین بگو مشکل چیه؟ گفت: آقا چرا دقت نمی کنید. گفتم : شما بفرمایید چه اتفاقی افتاده ، من سعی می کنم حلش کنم . گفت: من کارتم گم شده رفتم درخواست دادم ، از موقع تا حالا کارت سوختم نیومده!گفتم: کارت سوخت مال تبصره 13 است برادر من! باید بری اونجا . با همون چهره برافروخته گفت : پس شما اینجا چکار می کنید ؟ گفتم : آرم طرح ترافیک صادر می کنیم . گفت: حالا من چطور برم بیرون.وای ، مردم !  گفتم: همه ی اینهایی که زدی تو اون دنیا یقتو می گیرن، برو ازشون عذرخواهی کن.رفت بیرون با صدای بلند گفت: آقایون، خانوما من غلط کردم، عذر می خواهم ، هر کسی را که زدم بیاد مرا بزند. دستش را روی سر و صورتش گذاشت  سرش را پایین انداخت و  با سرعت رفت. نفر بعدی که اومد تو اتاق من گفت: چیکارش کردی این با این حال رفت؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
من خودم حاج آقا زمان آبادی رو از نزدیک میشناسم . بسیار دلسوزانه برای مردم خدمت میکنند و از مسائلی که خیلی ذهن ایشون رو مشغول کرده و بارها به زبان آوردن معضل ترافیک و ارائه راهکار برای حل این بحران تهران بوده ، که متاسفانه از فردی چون ایشون کمک نمیگیرند. مسلما حاج آقا زمان آبادی هم به تنهائی نمیتونن کاری کنند و همون ضرب المثلی معروف که یه دست صدا نداره به ذهنها راه پیدا میکنه . بهتره تا اینگونه شخصیتها سر کار هستن ازشون استفاده کنیم و در اصل برای مردم که متعاقب اون رضای خد ارو در پی داره قدمی برداریم . خدا به ایشون و همه خدمت گذاران سلامتی عنایت فرماید.
اللهم عجل لولیک الفرج
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
5
درسته . دقیقاً طرح زوج و فرد آلودگی رو هم بیشتر کرده .
عبدالرضا موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
این بحث مدیریت واحد شهری واقعاً جدیه باید آقایون یه فکری راجع بهش بکنن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
چرا وزارت کشور به نظرات شهرداری توجه نمی کنه ؟ شهردار محترم باید با جدیت بیشتر وارد عمل بشه .
hami
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
4
كارشناسي شده نيست ولي براي دولت كه پول كلون داره تازه شهرداريم ضايع ميشه
بهناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
4
دولت خودشروکشیده کنار و هی شعار مردمی میده که من به فکرم و ....
بهتره که برای مردم قدم برداره
فرشاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
به مترو وسایل عمومی برسید . به قول آقای زمان آبادی بهتره جای ساختن خیابان و بزرگراه یه فکر اساسی برا مردم کنن
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
اگه به این مدیران راه داده بشه نه معضل ترافیک که خیلی از معضلاتمون به راحتی حل میشه . بهتره دولت از لجبازی دست برداره
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
4
بیمه و عوارض رو کامل میگیرن اونوقت باید نصفه و نیمه ماشینمون رو بیاریم بیرون .
بازم از آقای زمان آبادی ممنونیم که ایشون به مردم توجه میکنن و به فکر مردم هستن
پویا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
پس مشخصه که مسئولینی داریم که به فکر مردم هستن اما این دولت نمی خواد از اونها استفاده کنه . بهتره که فامیل بازی رو بزاریم کنار و از این افراد هم دولت استفاده کنه
امیرعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
5
این مامورا وقتی ماشین ها رو تو زوج و فرد میگیرن انگار دزد گرفتن و به بدترین نحو برخورد میکنن . بهتره به ماموران راهنمائی و رانندگی یه کم هم اخلاق یاد بدن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
یه بار یکیشون اونقدر با من بد حرف زد تا منم کنترلم رو ازدست ئائم و همچین زدمش که فکر کنم به هیچ ماشینی گیر نده . بعدا هم از حاجی زمان آبادی ممنون که راستش رو گفتن یا علی ع
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
من هم مورد این بی مهری قرار گرفتم البته ترسیدم و گفتم کاری نکنم ولی ماشینم رو گرفتن و تا 2 هفته دنبالش بودم
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
4
این زوج و فرد هم شده بهونه برای جریمه کردن . هر موقع از قبضشون باقی میمونه به بهونه ورود به زوج و فرد سریع یه قبضی برای خوش خدمتی و گرفتن مرخصی میزنن
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
5
این زوج و فردم شده یه منبع درآمد. بابا نباید بودجه یه کشور براساس جریمه گرفتن از مردم بسته بشه
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
4
یکی نیست بگه این طرح تو کشورهای اروپائی با شکست روبرو شده ، اونوقت این آقایون میان و طرحهای شکست خورده رو اجرا میکنن
وای به این بی درایتیها
راننده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
3
من از راه مسافرکشی زندگیم رو میچرخونم و هر روز با استرس میرم مسافرکشی بعد سر ماه بعد از اجاره و قبض ها که ماشالله افسرده کنندس باید برم خلافی بدم .آخه این حقه؟
خدا خودش ازتون بگذره بابته این کارائی که میکنید .این آقا زمان آبادی که مسئول طرح هستن میگن زوج و فرد غیر کارشناسیه و اما بعضی از این آقایون شده مردم رو زجر بدن این قانون رو اجرا میکنن
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
0
3
تو رو به خدا ورش دارين خيلي طرح مسخره اي است مخصوصا قسمت بالاي سيد خندان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
0
3
آخه تا کی آزمون و خطا کردن؟ بابا اینم یه مسئولکه زوج و فرد رو قبول نداره باز چی میگید . تمومکنید این دکون بازی هارو
امیرعباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
0
1
ایران خودرو و سایپا که براشون بد نشده . مردم دوتا ماشین میخرن با دوتا پلاک زوج و فرد و آقایون هم با سر بلند داد میزنن ما تو این طرح سربلند بودیم
سامیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
0
1
بهتره بدون هیچگونه واهمه ای مسئولان این طرح به شکست این طرح اعتراف کنن و زودتر جمعش کنن چون که من خودم یکی از اونایی هستم که با ماشینم میرم تو طرح زوج و فرد و یه بارم جریمه نشدم و خلافی هم که گرفتم تا حالا جریمه نشده بودم . پس بهتره جمعش کنن
کامران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
0
1
خیلی بده که یه مسئول مرتبط با طرح با این طرح مخالفه و اونوقت بعضی آقایون به اجرای این طرح اصرار دارن . من جائی هم شنیده بودم که آقای قالیباف هم با اجرای این طرح مخالفن
کوروش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
0
2
تا کی باید جریمه بی دلیل بدیم . ماشین خریدیم نه اسباب بازی . شما حمل و نقل عمومی رو قوی کنید اونوقت ببینید ما ماشین بیرون میاریم
نظرات بینندگان